דפיברילטור בבית האם זה דבר הכרחי?
בגוף האדם ישנן מערכות רבות המבצעות תהליכים רבים ומסובכים על מנת לקיים חיים בצורה בתקינה כפי שאנו מכירים אותם. אך חשוב שנבין בגוף קיימות 3 מערכת שהם הקריטיות ביותר עבור האדם הנקראות גם משולש החיים – מערכת הלב וכלי הדם, מערכת העצבים ומערכת הנשימה. שלושת המערכות קשורות ביניהן ומשפיעות באופן ישיר אחת על השנייה. כאשר קורה מקרה חירום הקשור למערכות אלה – טבעי לחשוב שבסביבה הביתית לא נוכל לעשות יותר מדי עבור המטופל אבל חשוב שנכיר מקרה אחד היוצא מן הכלל – דום לב.

קרדיט תמונה: FREEPIK

דום לב הינו מקרה חירום המופיע בדרך כלל באופן פתאומי ומתבטא בעצירת פעילות לבבית מוחלטת. כתוצאה מכך לב האדם לא יפעם ולא יזרים את הדם שכל כך חיוני לכל תא ותא – מכוון שהוא מביא איתו חמצן. ישנם סיבוכים רבים שעלולים להיווצר עקב אי-סדירות בלב ודום לב הוא הגרוע שבהם.

מה הדבר הראשון שתעשו במקרה שבו אדם קרוב לקה בליבו? הנטייה הטבעית תהיה להתקשר למגן דוד אדום כדי להזעיק את כוחות ההצלה. המחשבה הזאת היא מחשבה מעולה שיכולה לסייע לכם להתמודד עם מצבים מגוונים. בו בזמן תרצו לדעת כי אתם עושים את המוטל עליכם עד להגעת כוחות ההצלה אותם הזמנתם. נדגיש כי יכולות לעבור דקות ארוכות עד שתקבלו את המענה הנדרש לכם. וכאן חשוב לעצור להסביר כי דום לב הינו מקרה נדיר בו הזמן הקריטי ביותר מתקיים בין התמוטטות המטופל לבין הגעת ניידת טיפול נמרץ ודווקא שם עלינו לפעול במהירות רבה ולשנות את פני הדברים. עלינו לבצע מספר פעולות פשוטות ובכך נוכל להציל חיים ולהגדיל משמעותית את האפשרות תפקוד תקין ואיכות חיים של המטופל לאחר ההישרדות. אז איך עושים זאת?

בקצרה – לומדים לעשות החייאה ולהפעיל דפיברילטור - מכשיר החייאה. מכשיר החייאה ביתי הוא מכשיר פשוט שיכול לעשות את ההבדל בין חיים לבין מוות – זה מוכח ולצערנו זה קורה בכל יום.

דפיברילטור ביתי – יש דבר כזה?

לאחרונה מתפרסמות כתבות רבות בנושא הדפיברילטור והשימוש בו ובכלל צריך להגיד שהמודעות לנושא עולה מאוד. יכול להיות שעדיין לא יצא לכם לשמוע על מכשיר החייאה ביתי או אפילו לראות איך דבר כזה נראה. אבל כנראה שאתם עוברים בקרב מכשיר כזה בכל יום במקומות הציבוריים שאתם מבקרים – בין אם זה מרכזי קניות, מוסדות לימודים, תחנות מרכזיות, רכבות, חופים ציבוריים ועוד.

אז מה בעצם המכשיר הזה יודע לעשות ומה תפקידו? – דפיברילטור או מכשיר החייאה בא לידי ביטוי בטיפול בדום לב – כאשר כל הנדרש מהמטופל הוא להדליק את המכשיר ולעקוב אחר ההוראות.

מדובר על מכשיר קטן שיודע לאבחן דום לב ולטפל בו על ידי מתן לפיברילציה – מכת חשמל במטרה להחזיר את הדופק (למכשיר קוראים גם מפעם). מדובר על מכשיר שיכול לעשות הבדל מהותי כאשר מסתכלים על השורה התחתונה. כלומר המכשיר יכול להחזיר את הדופק למטופל עם דום לב, עוד לפני הגעת צוות רפואי – רק בזכות מגיש עזרה ראשונה שהיה שם וחיבר את המכשיר.

מה שחשוב להדגיש וזה דבר גדול זו העובדה שניתן ומומלץ להחזיק דפיברילטור בבית – ויש כיום לא מעט אזרחים שעושים זאת. נתון אחד לא פחות מקריטי מסביר זאת – כ-70 אחוזים ממקרי דום לב מתרחשים בסביבה הביתית ולרוב לניידת טיפול נמרץ ייקח יותר מ-5 דקות להגיע לכתובת – שזה הזמן שבו המול של האדם הלוקה בדום לב מסוגל לשרוד. אז כן – להחזיק מכשיר החייאה אשר יודע להדריך את מגיש העזרה הראשונה שלב אחר שלב בשלבי ההחייאה וגם יודע להחזיר דופק באמצעות מתן שוק – זה הדבר המתבקש – במיוחד כאשר אנו מדברים על תופעה של אלפי מקרים בשנה.

מדוע להחזיק מכשיר החייאה ביתי?

המענה הראשוני במקרה של אירוע לבבי הוא זה שאמור לעשות את כל ההבדל. יצא לנו לשמוע סיפורים רבים על אנשים שלא קיבלו מענה הולם, כתוצאה מכך המציאות הייתה עגומה. עם מכשיר החייאה ביתי תוכלו להעניק לבני משפחה ולקרובים אליכם מענה אידיאלי ממש במקום האירוע והרבה לפני שצוות רפואי יגיע. לא תצטרכו לחכות עד להגעת כוחות ההצלה, זמן שעשוי להיות קריטי למדיי. בו בזמן הימצאות של מכשיר מהסוג הזה בבית תפחית מכם דאגה או פאניקה בהיבטים אלו.

עד כמה מורכב לתפעל מכשיר החייאה?

אף אחד לא מצפה מכם להגיע עם הכשרה של רופאים כדי לתפעל מכשיר החייאה ביתי. מכיוון שלא מדובר על מכשיר גדול ומוגשם, אופן התפעול שלו פשוט ונוח – המכשיר בוא בעל 2 כפתורים בסך הכל ולעתים אף כפור אחד – כפתור ההדלקה. מרגע הדלקה תקבלו מהמכשיר את כל ההוראות הנדרשות בעברית בקצב שיאפשר לכם לבצע אותן, הוראות הפעלה ברורות. חשוב שתקפידו על דבר אחד – בהזמנת המכשיר תדרשו שהוא יגיע אליכם עם הדרכה מלאה על ביצוע ההחייאה ותפעול המכשיר – זה יכין אתכם לרגע אמיתי. חברת מדיסקופ מעבירה קורסים מעולים בנושא עזרה ראשונה והפעלת דפיברילטור – כולל הדגמות ותרגול המשתתפים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה