מהי בורסה ומה עושים בה? מה זאת אומרת השקעה בבורסה? מי משקיע בבורסה? במה משקיעים בבורסה? אנשים שטרם טעמו את הטעם של השקעה בשוק ההון אינם יודעים בהכרח את התשובות לכל השאלות הללו. במאמר הבא ננסה לענות על שאלות אלה ובנוסף, ננסה לתת מידע חיוני, לאלו מכם שחושבים בקרוב, לעשות את צעדיהם הראשונים במסחר בשוק ההון המקומי. נציין מספר מכשירים פיננסיים באמצעותם מתבצע המסחר ונמליץ על הדרכים הטובות ביותר להשתלב.

צילום אילוסטרציה Pixbay

מהי הבורסה ומהו מסחר בורסאי?

מסחר בבורסה הוא דבר מורכב הדורש ידע פיננסי וכלכלי, ללא קשר לידע נוסף, הקשור במסחר עצמו ובמכשירים הפיננסיים באמצעותם ניתן לסחור לרבות, מערכות מסחר דיגיטליות מתוחכמות. חשוב להכיר היטב את השחקנים המרכזיים שסוחרים בשוק ההון, בנקים, ברוקרים ובתי השקעות, ולהיות מסוגלים לקבל החלטות מהירות ומדויקות. בורסה היא לא משחק ילדים, הרבה כסף זורם בעורקיה וכמשקיעים פוטנציאלים, אתם וודאי מבינים, שגם הכסף שלכם יוזרם דרך עורקים אלה. מה מתבצע בבורסה? ובכן, מסחר במניות , מסחר בניירות ערך, מסחר באגרות חוב, מסחר בקרנות סל, ומסחר באופציות וסחורות שונות. לא בכדי נקרא שוק ההון, שוק ההון, כמו בכל שוק, גם המסחר בבורסה כולל מוכרי סחורות ואת הקונים שלהן, שלאחר שהסכימו על המחיר והכמות, מממשים את העסקה. הסחורה, על פי רוב, היא ניירות ערך שונים.

מדוע חברות בוחרות להיסחר בבורסה?

חברות בוחרות להשתלב במסחר בבורסה במטרה לממן את פעילותן ולמנף את צמיחתן העסקית. תהליך ההשתלבות בבורסה נקרא "הנפקה", כלומר, החברות הנפיקו אחוזים מהבעלות שלהן ומכרו אותן לציבור הרחב או ליתר דיוק, לציבור המשקיעים הסוחרים בבורסה, באמצעות אגרות חוב (סוג של הלוואה שלקחה החברה מהציבור, בתמורה לתשלום הקרן ובתוספת ריבית לאחר זמן מה). בבורסה ניתן למצא גם אגרות חוב של חברות ממשלתיות שהופרטו ונמכרו לציבור.

הכללים לפיהם חברה יכולה לצאת להנפקה

קיימים כללים וקריטריונים להנפקה, חברות המבקשות לצאת להנפקה חייבות לעמוד בכללים וקריטריונים אלה, הנקבעים על ידי הרשות לניירות ערך והבורסה עצמה. מהרגע שבו הסתיים תהליך ההנפקה של חברה, ניירות הערך שלה נכנסים לזירת המסחר הממוחשבת, החברה הופכת לציבורית, וכפועל יוצא, היא חייבת להתנהל בשקיפות מלאה אל מול ציבור המשקיעים, לייצר דיווחים באופן סדיר לבורסה, לרשות לניירות ערך ולציבור.

כיצד סוחרים בבורסה?

המסחר הבורסאי מתבצע באמצעות אנשי מקצוע (חברי בורסה), כגון: בנקים, בתי השקעות וברוקרים, המעבירים, בשמם של לקוחותיהם, פקודות מכירה וקניה. אדם המעוניין להשקיע ולסחור בבורסה, צריך לפתוח חשבון השקעות אצל אחד מחברי הבורסה המאושרים. מדוע מאושרים? מכיוון שהם מפוקחים על ידי הבורסה לניירות ערך, דבר המקנה תעודת ביטוח לסוחרים מפני הונאות ומעילות.

הגדרת המשקיעים

המשקיעים בבורסה מקוטלגים לשתי קבוצות: משקיעים פרטיים ומשקיעים מוסדיים. הפרטיים, הנם אזרחים מהציבור הרחב ולעומתם המוסדיים, הם גופים פיננסיים המנהלים כספים עבור הציבור באמצעות מכשירי חסכון כגון: קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קרנות השתלמות וקופות גמל. אי לכך, ניתן לומר שגם אנשים שאינם נמנים על המשקיעים בבורסה, מושקעים בדרך עקיפה בשוק ההון, באמצעות אחד המכשירים

הפיננסיים האלה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה