מס רכישה משפרי דיור



כל אדם שרוכש זכות מקרקעין בישראל חייב במס. מס זה נקרא מס רכישה והוא משולם לרשות המיסים, דרך משרדי מיסוי מקרקעין אותם ניתן למצוא בכל אזור בארץ. הנכסים הנכללים במס הרכישה יהיו לרוב נכסים הקשורים להשקעה או נכסים אחרים אך לא נכס המיועד לדיור. דירה ראשונה המיועדת לדיור אשר אינה עולה על מחיר של 1.744 מיליון ש”ח יזכה את בעלי הדירה מפטור מס רכישה. ככל שהעלות של הדירה עולה במדרגות המס כך יחויב בעל הדירה במס רכישה בהתאם לקבוע בחוק. דירה שנייה ומעלה יחייבו במס רכישה החל מהשקל הראשון. גם חנות, משרד או אפילו קרקע שרכשתם תיחשב כזכות מקרקעין המחייבת במס רכישה

freepik

הקלות ופטורים במס רכישה

מס רכישה יכול לנוע בין עשרות למאות אלפי שקלים בהתאם לשווי הנכס. על מנת להקל על אוכלוסיות מסוימות או במקרים ספציפיים של העברות בעלות בין נכסים – אושרו מספר הקלות ו/או פטורים באותם המקרים הספציפיים. לדוגמה: בעל המעוניין להעביר דירה על אשתו או להיפך – יהיו פטורים ממס רכישה. אדם המעוניין להעביר דירה במתנה לאדם קרוב, כלומר לקרוב מדרגה ראשונה (שאינו מדובר בבעל ואישה), בעל הנכס החדש יידרש בתשלום שליש ממס הרכישה המקורי. מי שקונה מבנה לצורך הריסה ובנייה מחדש, נכים מדרגה מסוימת, רכישה במסגרת פינוי בינוי, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חיילים שנספו – כל אלה ועוד יהיו זכאים להנחות במס רכישה.

מה קורה עם מס הרכישה במידה ואנו רוכשים דירה נוספת לצורך שיפור דיור?

יכול לקרות מצב שמשפחה מסוימת תרכוש דירה שנייה, כיוון שהם מתכוונים לעבור לגור אליה, אך טרם מכרו את הדירה הראשונה וכן מתכוונים לעשות זאת. זה יכול לקרות למשל אם רכשו דירה חדשה מקבלן אך הדירה טרם הושלמה או רכשו דירה יד שנייה אך הפינוי של הדירה יהיה בעוד מספר חודשים למשל. כדי שתהיה למשפחה איפה לגור בינתיים הם לא מכרו את הדירה והתגוררו בה עד המעבר בפועל. זה יכול לקרות גם מטעמי נוחות של המשפחה אגב שהעדיפה לעבור לדירה החדשה, לראות שהכול בסדר ורק אז להוציא את הדירה הקודמת למכירה. במקרים כאלה שבהם המשפחה משפרת את הדיור שלה ומעתיקה אותו לדירה החדשה תוך כוונה למכור בהקדם את הדירה הראשונה – ניתן יהיה להקפיאה את מס הרכישה.

מה אומר החוק?

החוק אומר שאם קניתם דירה יד שנייה תוכלו להקפיא את שומת המס ל-18 חודשים ובזמן זה למכור את הדירה הקודמת. במידה ורכשתם דירה מקבלן יהיה לכם 12 חודשים ולא 18 למכור את הדירה הקודמת. לאחר מכירתה תוכלו לקבל את האישור הסופי מהרשויות לרשום את הדירה החדשה על שמכם בנסח הטאבו בפועל תוך התייחסות לדירה כדירה ראשונה במדרגות מס השבח ולא כדירה שנייה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה