יום השבת הוא יום המנוחה השבועי על פי הדת היהודית. על פי התורה, העולם כולו על כל המרכיבים שלו נברא בשישה ימים ולאחריהם שבת הקב"ה מכל מלאכתו ביום השביעי. מכאן שהשבת הינה המועד הראשון במועדים הקבועים מהתורה ואפשר לומר שהמועד הזה הוא בעל חשיבות עליונה לכל יהודי שומר תורה ומצוות. המועד הזה נקבע כבר בספר בראשית, לאחר שהקב"ה ברא את היקום, את העולם ואת האדם, הוא קבע את היום השביעי כיום מנוחה. מהי החשיבות של שמירת השבת ביהדות? מהי ההשפעה של מצוות השבת על העולם? במאמר שלפניכם נעסוק בשבת על היבטיה השונים וההשפעה שלה על אורח החיים בעולם כולו

pixabay

שמירת שבת והחשיבות שלה

כאמור, שמירת שבת היא אחת המצוות בעלות החשיבות הרבה ביותר בדת היהודית. על פי המדרש, שמירת השבת ביהדות שקולה כנגד קיומן של כל המצוות האחרות כולן. במהלך השנים מאז הקמתה של מדינת ישראל התחוללו מאבקים רבים אשר המטרה שלהם היא להאיר את תשומת ליבו של הציבור הרחב למצווה הזאת ולהגביר את שמירת השבת במדינה. המאבקים אינם מופנים לשמירת השבת של כל אדם ואדם בביתו הוא, שכן בביתו פנימה אחראי כל אחד על עצמו ועל המשפחה שלו. עם זאת, מדינת ישראל היא מדינה יהודית וככזאת, שומה על מוסדותיה השונים של המדינה שישבתו, כפי שנדרש על פי היהדות ועל פי ההלכה.

כיצד לשמור על השבת

באופן עקרוני, שמירת שבת פירושה שאל לו לאדם לעשות כל מלאכה, על פי הדוגמה שנתן הקב"ה "ויכל ה' ביום השביעי מלאכתו אשר עשה וישבות ביום השביעי מכל מלאכתו אשר עשה" (בראשית ב' פסוק ב'). ואולם יחד עם זאת, החיים כשלעצמם מתנהלים ויש להם דרישות משל עצמם. אדם חייב לאכול, אדם חייב לעשות פעולות כאלה ואחרות, אשר אותן הוא איננו יכול לדחות. על מנת להסדיר את נושא שמירת השבת, תקנו חכמים תקנות והתוו את הדרך הנכונה לשמירת השבת, תוך הפחתת הפעולות האפשריות לביצוע עד למינימום האפשרי. על פי הקביעה הזאת, קריאת דבר תורה לשולחן השבת לא רק שאיננה בגדר חילול שבת, אלא שהיא בגדר מצווה חשובה. שכן כל מחשבה על השבת, לימוד לצורך השבת ותפילה, הן מצוות רצויות המגבירות את האור. מנגד, ביצוע של פעולות רבות אחרות עלול להיחשב בגדר חילול שבת. הרבנים הגדולים מתאימים מעת לעת אל המציאות לדרישות המצווה, תוך שהם מתייחסים לחידושים טכנולוגיים שונים.

השפעת השבת על העולם

למעשה, ההשפעה של השבת היא חזקה בכל הדתות המונותיאיסטיות, שאימן הורתן היא היהדות.  חלוקת הזמנים לשבוע היא הצלחה שאין עליה עוררין של היהדות. שכן זאת לדעת – בתקופות שונות היו נהוגים שבועות באורכים שונים, כולל באימפריה הרומאית. בנוסף, לא היה נהוג יום מנוחה וכל יום דמה למשנהו. היהדות היא שהביאה לעולם את הקונספט של יום מנוחה. עם הזמן הבינו שאר האומות בעולם את החשיבות של השבת והפכו אותה לחוק מדינה. ואולם על מנת לשמור שבת כהלכתה, חייב אדם לדעת מתי נכנסת שבת ומתי היא יוצאת, על מנת שלא ייכשל חלילה. אחד היתרונות של הטכנולוגיה המודרנית טמון באפשרות לחשב ולדעת מראש את השעה המדויקת של כניסת השבת והיציאה שלה. בצאת שבת אחת לחודש אומרים את ברכת הלבנה ומתחילים מחזור חודשי חדש. זאת, כיוון שהחודש העברי נקבע על פי מולד הלבנה, אף שחכמי ישראל דאגו לעשות התאמות שונות על מנת להתאים את שנת הירח לשנת החמה, באמצעות עיבור השנה אחת לכמה שנים.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה