משבר הקורונה - מדוע הרבה יותר קשה לקבל הלוואות



משבר הקורונה הוא לא רק משבר רפואי, אלא יותר מכל זהו משבר כלכלי. על מנת להפחית את סכנת ההידבקות ומתוך ניסיון לשמור על המחלה תחת שליטה, הממשלה הטילה הגבלות שונות אשר שיתקו את פעילותם של עסקים רבים. עסקים מסוימים הצליחו לקיים רמה מסוימת של פעילות, אך עבור עסקים רבים, כמו עסקים בתחום התיירות, הקורונה שיתקה אותם לחלוטין

freepik

בעקבות המשבר עסקים רבים פנו לבנקים בבקשה להלוואות אשר יאפשרו להם להעביר את אותם הימים, אך ההלוואות שעד אתמול יכלו לקבל די בקלות הפכו לדבר הרבה יותר קשה לקבל.

חגיגת ההלוואות הפרטיות החלה עוד לפני הקורונה

אך לא רק בעלי עסקים פונים לקבלת הלוואות, גם אנשים פרטיים פונים לשירות לקוחות של הבנקים ומבקשים הלוואות בעקבות המצב הכלכלי שאליו נקלעו. אך מדוע הרבה יותר קשה לקבל היום הלוואה?

עד משבר הקורונה נראה שהתקיימה במשק חגיגה של הלוואות, כאילו לא למדנו כלום מהמשבר של 2008. לקוחות פנו לשירות לקוחות של בנק וזכו להלוואות מהירות בקלות, אפילו ללא שעבוד וללא ביטחונות. אך כפי שהשתנתה המציאות הכלכלית, כך השתנתה גם מדיניות הבנקים וגופי האשראי החוץ בנקאיים והם הקשיחו את התנאים למתן הלוואות.

נכון לעכשיו, עיקר מבקשי ההלוואות הם בעלי העסקים ופחות אנשים פרטיים. ככל הנראה הסיבה לכך היא שהמדינה עדיין משלמת דמי אבטלה לאלו אשר יצאו לחל“ת או פוטרו, אך ביום שזה יגמר יתכן שרבים יזדקקו להלוואות ונראה עלייה בביקוש.

הבנקים אינם ממהרים לסייע

מבחינת בעלי העסקים, שם ישנו ביקוש גדול להלוואות, אך הבנקים אינם מהרים לסייע. הסיבה לכך היא חוסר הוודאות הגדולה אשר שוררת במשק ומדיניות שאינה מאפשרת לעסקים לחזור ולצמוח. הגבלות הסגר הראשון אמנם הוסרו, אך כבר ישנן הגבלות חדשות המיושמות בצורה נקודתית, אך גם איום בסגר שני עומד על הפרק. כמו כן ישנן הנחיות התו הסגול, אשר אמנם נועדו לאפשר את פתיחת העסקים, אך עבור עסקים רבים הנחיות אלו פוגעות ברווחיות. למשל ההגבלות לא יאפשרו למסעדה למלא שולחנות כפי שעשו בעבר.

מצב זה מגדיל את הסיכון לבעלי העסקים והבנקים אינם רוצים לקחת חלק בסיכון. הבנקים אינם מעוניינים לסכן את כספם ולכם הם אינם ממהרים לתת הלוואות. נכון לרגע זה אתם יכולים לשכוח מפנייה לשירות לקוחות של הבנק וקבלת הלוואה המירה.

ערבויות מדינה להלוואות עסקיות

על מנת לסייע לעסקים, המדינה מעניקה ערבויות ועסקים יכולים לפנות לבנקים בבקשה להלוואות בערבות מדינה. הלוואות בערבות מדינה הן אינן מושג חדש, אך מאז פרוץ המשבר כמות הפונים לעזרה היא גדולה במיוחד, על פי הנתונים שפורסמו עד עכשיו היו כשישים אלף פניות. אך מאז חודש מאי הבנקים מזהירים כי נגמר האשראי בקרנות הסיוע, והם אינם יכולים להמשיך להעניק הלוואות אם המדינה לא תגדיל את הערבויות.

רק לאחרונה התכנסה ועדת הכספים של הכנסת ואישרה הקצאת ערבות מדינה נוספת בהיקף של 2.4 מיליארד שקל על מנת לתת פתרון לעסקים בסיכון.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה