מתח נפשי – לאלו בעיות בריאותיות הוא יוכל לגרום?



מתח נפשי, ובעיקר אם הוא כרוני או חמור, יכול להיות בעל השפעה משמעותית על הבריאות ולא רק על זאת הנפשית אלא גם על הגופנית. מצבי מתח עלולים להוביל לבעיות בריאות שונות וחשוב להיות מודעים אליהן – ולו בשל הסיכוי שעצם הוודאות תגרום לפעול ולנקוט בפעולות על מנת לנסות ולטפל במצבי המתח. להלן חלק מהבעיות הבריאותיות הפוטנציאליות הקשורות למתח נפשי ממושך בצורה ישירה או עקיפה

קרדיט לתמונות PIXABAY



מצבי בריאות הנפש

מתח יכול להחמיר עם הזמן ובמקרה שכזה גם להוביל להפרעות בריאות נפשיות כגון חרדה, דיכאון או הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD). ולכן, כדאי ליישם בפועל את כל אותן פעולות אשר בכוחן להרגיע אותנו או לפחות לסייע לנו להתמודד בצורה טובה יותר עם המתח.

בעיות קרדיווסקולריות

מתח כרוני קשור לסיכון מוגבר למחלות לב, לחץ דם גבוה, התקפי לב ואף שבץ מוחי.

מערכת חיסון מוחלשת

מצב של מתח ממושך עלול להחליש את המערכת החיסונית, מה שיכול לחשוף אנשים אשר נחשבים כרגישים יותר לזיהומים ומחלות שונות.

בעיות במערכת העיכול

מצבי מתח עלולים לגרום או להביא להחמרה של בעיות עיכול שונות כגון תסמונת המעי הרגיז (IBS), הפרעות עיכול או כיבים.

מצבים רפואיים בשרירים ובשלד

מתח עלול להוביל למתח בשרירים, לכאבים כרוניים ולהחמיר מצבים כגון כאבי ראש מתחים, מיגרנות ובעיות נוספות הקשורות במישרין או בעקיפין לשרירים או לשלד.

בעיות הקשורות לפגיעה בפוריות

מצבי מתח עלולים להשפיע על בריאות הרבייה, להוביל לאי - סדירות במחזור החודשי, פוריות מופחתת או תפקוד לקוי גם אצל הגברים. לכן, מי שמנסה להשיג היריון ההמלצה עבורו היא לנקוט בפעולות אשר יכולות להרגיע.

הפרעות שינה

מתח יכול לתרום לבעיות שינה כגון נדודי שינה, שיבושים בדפוסי שינה או איכות שינה ירודה – וכידוע, בעיות אלו עלולות לפגוע באיכות החיים ובתפקוד היומיומי ולהוביל לבעיות בריאותיות נוספות.

בעיות ומחלות עור

מתח כרוני או מצבי מתח אשר חוזרים על עצמם לעיתים קרובות, עלולים לגרום לבעיות ולמחלות עור שונות כמו: אקזמה של העור , אקנה, אקזמה, פסוריאזיס ועוד.. בנוסף, מתח עלול לגרום להחמרה של בעיות ומחלות עור שונות שהיו קיימות טרם לכן. כמובן, במקרים הגורמים למחלות יכולים להיות שונים ולכן, כדאי לבדוק את הנושא הזה אצל רופא עור, על מנת לקבל טיפול מקיף ואיכותי.

עלייה או ירידה במשקל

מתח עשוי "לתרום" לשינויים במשקל מכיוון שהוא יכול לגרום לשינוי של הרגלי האכילה כמו גם של חילוף החומרים.

ליקוי קוגניטיבי

מתח ממושך יכול להשפיע על תפקודים קוגניטיביים, ולהוביל לבעיות בריכוז, בזיכרון ובקבלת החלטות.

כאמור, מצבי מתח עלולים להוביל למגוון רחב של מחלות ומצבים בריאותיים. מהסיבות הללו, חשוב לפעול ולנסות ולטפל במצבי מתח וזאת, בכדי למנוע את ההשפעה השלילית שלו על הבריאות. ההמלצה היא כמובן לדאוג וליישם טכניקות ניהול מתח שונות כמו לדוגמא: תרגילי הרפיה, פעילות גופנית, מיינדפולנס ועוד.. בנוסף, גם  קבלה של תמיכה חברתית ופנייה לעזרה מקצועית יכולות להקל באופן משמעותי על השפעות הלחץ ולהפחית את השפעתו על הרווחה הנפשית והגופנית כאחד. אם הלחץ הופך למכריע ומשפיע באופן משמעותי על חיי היומיום, מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ מקצועי מרופא או ממומחה לבריאות הנפש.
בכל מקרה, ההמלצה היא לא להזניח מצבי מתח, אומנם במקרים רבים הם חד פעמיים או חולפים מעצמם, אבל בחלק אחר מהמקרים הם עלולים להוביל למצבים קשים, ולכן, קיימת חשיבות גבוהה לטפל בהם בצורה הטובה ביותר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה