מתי צריך למנות אפוטרופוס להורה מבוגר?



מינוי אפוטרופוס לאנשים מבוגרים הוא הליך די נפוץ, ובית המשפט לרוב מחייב מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר כאשר זה האחרון סובל מהידרדרות במצבו. מדובר על הידרדרות במצב הקוגנטיבי, במצב הנפשי או במצב הפיזי, ברמה כזאת שדורשת סיוע של אדם אחר בהתנהלות השוטפת, ובייחוד כאשר מדובר על קושי בהתנהלות האישית, הרפואית או הכלכלית.

קרדיט תמונה: פיקסלס

עד שנת 2017, מינוי אפוטרופוס להורה מבוגר היה המענה היחיד במקרים כאלה, שבהם הורים מבוגרים מאבדים את היכולת הקוגנטיבית שלהם ומתקשים לנהל את ענייניהם בצורה מושכלת. החל משנת 2017, הצטרף כלי נוסף ומשמעותי ביותר בדאגה לקשישים - ייפוי כוח מתמשך. מדובר בכלי משפטי שמאפשר היערכות מראש ותכנון מוקדם של האדם עצמו, שמעוניין להתכונן לימים אפורים בהם לא יהיה מסוגל לנהל את ענייניו כראוי.

מה תפקידו של האפוטרופוס?

אפוטרופוס להורה ממונה על ידי בית המשפט, ותחומי האחריות שלו רחבים ומגוונים, שכוללים אספקטים רבים בחייו של הקשיש. אפוטרופוס אחראי על קבלת החלטות רפואיות ופיננסיות, אחראי לדאוג לרווחת הקשיש ועוד. למעשה, חייו של הקשיש תלויים הלכה למעשה בידיו של האפוטרופוס הממונה עליו. האדם שמונה להיות אפוטרופוס, מחויב לדאוג לרווחתו של הקשיש, ועליו לפעול למען טובתו של אותו קשיש. הוא חייב לפקח על הטיפולים הרפואיים ועל השמירה על זכויות האדם שהוא ממונה עליו. כדי לוודא שהוא מבצע את תפקידו כראוי, על האפוטרופוס להגיש דוחות שנתיים למשרד האפוטרופוס הכללי. תפקיד האפוטרופוס הוא קריטי וחיוני מאוד להמשך חייו המכובדים של אדם, ולכן על האפוטרופוס לעמוד בדרישות קפדניות ומחמירות, שכוללות בירוקרטיה מתמשכת.

כך לדוגמא, עם קבלת האחריות, על האפוטרופוס לערוך סקירה של מצבו הפיננסי של הקשיש ולבנות תקציב מתאים להוצאות. כמו כן, עליו להגיש דוח שכולל את כל רכושו ונכסיו של הקשיש. עם הזמן, על האפוטרופוס להגיש מסמכים שונים, כאמור, לנהל את הוצאות השוטפות ודאגה למגורים ראויים, לנהל את חשבון הבנק שלו ולעקוב אחרי תשלומי הביטוח הלאומי ותשלומים נוספים. תפקיד האפוטרופוס טומן בחובו אחריות גדולה, שכוללת התנהלות בירוקרטית שעלולה להיות מורכבת ומתישה. לכן, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין שמתמחה בתחום האפוטרופוס ובדיני הגיל השלישי, שיוכל לסייע בכל התהליך הזה, לוודא שהכל נעשה כשורה ואף אחד - לא האפוטרופוס ולא הקשיש - מאבדים את הזכויות המגיעים להם על פי חוק. עורך דין שעוסק בתחום דיני הגיל השלישי יוכל להפוך את כל המחויבות הבירוקרטית המתישה הזאת לקלה יותר ומסודרת יותר, על מנת למנוע מהמחויבות הזאת להפוך למטלה קשה מדי. כמו כן, מומלץ להתייעץ עם עורך הדין בשלב מוקדם בנוגע לאפשרויות השונות שהחוק מאפשר, כגון עריכת ייפוי כוח מתמשך מראש, או מינוי של תומך בקבלת החלטות במקום במינוי אפוטרופוס - דבר שיכול להיות מתאים יותר לשני הצדדים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה