סוגיה ביטוחית: כיצד תבחרו ביטוח רכב נכון



בגדול – יש רק שלושה סוגי ביטוח רכב בישראל. בקטן, יש תחרות עזה והצפה של השוק הזה. אז איך תבחרו בביטוח הנכון עבורכם?

קרדיט תמונה Shutterstock

עבור רובנו רכישת ביטוח רכב יכול להתפס כמטלה מעיקה שרק מעוניינים לסיים אותה ולהמשיך הלאה. לכן משקיעים בה זמן מינימלי עבור חידוש או קבלת הצעת ואישורה, מבלי לשים לב לסעיפים קטנים ודקויות שיכולה להיות להן משמעות רצינית במקרה הצורך. בפועל, זו מטלה חשובה מאד, במיוחד למצב שבו תפעילו את הפוליסה ותגלו שאינכם מכוסים כיאות או לפחות לא כפי שחשבתם. לכן, בדיוק כפי שאתם משקיעים זמן ודעת ברכישת רכב – מומלץ להשקיע חלק ממנו גם ברכישת ביטוח הרכב. זה גם המקום לציין שאם אתם רוכשים רכב ממגרש, בין אם חדש ובין אם משומש – חברות ליסינג רבות מציעות ביטוח רכב כחלק מהשירותים המיידים, ובהחלט שווה לקבל מהן הצעה ולבחון אותה. לא פעם תגלו שזו ההצעה המשתלמת והטובה ביותר, והיא ניתנת לכם מתוך רצון לסגור

חובה ואז?

על פי חוק, לכל רכב בישראל יש ביטוח חובה, שהוא הבסיס המחייב, וניתן לחשב אותו בהתאם לסוג הרכב ופרמטרים אחרים. הכיסוי היחיד שלו הוא פגיעות גוף ונפש, ומקרים מסויימים גם תשתיות בבעלות המדינה. לכל כיסוי אחר נדרשת פוליסה אחרת: ביטוח צד ג' מכסה נזקים שנגרמו על ידי המבוטח לסביבה, כולל רכבים אחרים, וביטוח מקיף מכסה את נזקי המבוטח לרכב שלו עצמו. עד כאן הכל נהיר וברור, אלא שמכאן נכנסת גם התחרות בין חברות הביטוח השונות, שמנסות לייצר ערך עבורן ועבור הלקוחות שלהן, כדי לא לסגור את הכל על מחיר. הצעות הביטוח הן דינמיות ויכולות לכלול סעיפים שונים. הנה כמה דוגמות: אדם שהנהיגה שלו אינה מזהירה והוא מפעיל את פוליסת ביטוח הרכב שלו פעמיים – יקבל סירוב מרוב החברות לביטוח מקיף, משום שהכדאיות שלהן תרד לאפס. עם זאת, ישנן חברות שיציעו סעיף ביטוחי המאפשר כיסוי במקרה של גניבת הרכב בלבד, ללא כיסוי במקרה של אבדן להלכה, כתוצאה ממעורבות בתאונה. סעיפים כמו החלפת גלגל כשירות הם דבר שכיח, אך בדרך כלל הם בתוספת תשלום. אחד הנושאים החשובים ביותר כיום הוא ההשתתפות העצמית. אם פעם, בכל מקרה של התערבות ביטוחית היה על המבוטח לשאת בהשתתפות עצמית מסויימת, וההבדלים בין חברות הביטוח נגעו לגובה ההשתתפות העצמית, כיום חברות רבות מציעות ביטוח ללא השתתפות עצמית, בדרך כלל פעם אחת במחזור ביטוח של 12 חודשים, אך חשוב לבדוק האם הדבר ניתן כהטבה או מגולם במחיר הפוליסה. זהו קומץ סעיפים שיכולים להשפיע על הפוליסה וכמה היא מתאימה לכם.

 אז איך בוחרים?

ושוב אנחנו חוזרים להשוואה בין סוגי הפוליסה השונים, ולמרות השפע וההצעות הנזרקות אנו ממליצים לכם בחום לבחון ולהשוות לפחות 2-3 הצעות ולא להתפתות לראשונה שתקבלו, כמו גם לא לחדש באופן אוטומטי פוליסה שמסתיימת. עקב ריבוי המוצרים הביטוחיים לא יהיה פשוט לערוך השוואה מדוייקת, ולכן הדבר הראשון לעשות יהיה לבחון את עצמכם ולבדוק מה אתם צריכים בפוליסת הביטוח. ראשית, אם הרכב שאתם מתכוננים לבטח אינו חדש במיוחד או "מבוקש" על ידי גנבים – ייתכן ודי יהיה בביטוח צד ג', ללא כיסוי על הרכב עצמו. אם מדובר ברכב יקר יותר או אתם גרים באיזור מוכה פריצות לרכבים – אל תהססו לרכוש ביטוח מקיף. מעבר לכך, כשאתם משווים ביטוחים בדקו אילו סעיפים מוכנסים לכם והם אינם רלוונטיים מבחינתכם. זוכרים את סעיף החלפת הגלגל? אם אתם יודעים לעשות זאת בעצמכם וללא מאמץ רב – אין סיבה שתשלמו על שירות כזה. אותו כנ"ל לגבי השתתפות עצמית וגובהה. לא פחות חשוב, אם הינכם נהגים זהירים ולא הייתם מעורבים בתאונה בשנים האחרונות, להיסטוריה הביטוחית שלכם יש כוח. חברות הביטוח תדענה להציע לכם מחיר מפתה יותר, אך אתם תדעו שזה מקובל לחלוטין לבקש מחיר יותר טוב.

ולסיום – אל תתביישו לבקש הנחות ולהתמקח, במיוחד כשמול עיניכם עומדת יותר מהצעה אחת. זה אולי ייקח מעט יותר זמן, אבל הכסף וכאבי הראש שתחסכו לעצמכם יקזזו אותו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה