סוגי המנופים הקיימים בשוק



עיקרון המנוף אשר התגלה על ידי ארכימדס ביוון העתיקה התפתח והשתכלל עם השנים, וכיום הוא משמש במגוון תחומים בתעשייה ובבנייה. שוק המנופים מורכב ממגוון רחב של מכשירים לשימושים רבים ומגוונים, ובמאמר זה נרחיב מעט אודות הסוגים השונים המנופים הקיימים בשוק.

קרדיט תמונה FREEPIK

מה זה עיקרון המנוף?

עיקרון המנוף קובע שניתן לצמצם את הכוח הנדרש לביצוע פעולה מסוימת על ידי שינוי המרחק שהכוח צריך לפעול לאורכו. ניתן להמחיש את עיקרון המנוף במספר דוגמאות אינטואיטיביות למשל בהבדל בין פותחן בקבוקים ארוך לעומת פותחן קצר, שימוש במריצה על מנת לשאת משקל גדול, או שימוש במספרי "תוכי" ארוכים לחיתוך עמודי ברזל. ארכימדס הוא זה שטבע את המשפט "תנו לי נקודת אחיזה יציבה ואני אוכל להזיז את העולם". יש מנופים המתבססים על עיקרון המנוף בדרך פעולתם, אולם חלק גדול מהמנופים אינו מיישם עיקרון זה, והם פועלים באמצעות מנגנונים שונים.

שימושי המנוף

כפי שפתחנו, את המנופים ניתן למצוא במגוון תצורות וגדלים, בהתאם לשימושים השונים. בין השימושים המרכזיים ניתן למנות:

מעברי דירה

העברת דירה בבנייני מגורים נעשית על פי רוב באמצעות מנופי הרמה הנושאים את הציוד לעבר חלון הדירה. מנופים אלה צריכים להיות ניידים ולשאת את המשקלים לגבהים גבוהים במיוחד.

מחסני ציוד ולוגיסטיקה

אתרי אחסון ומחסנים משתמשים לעיתים קרובות במלגזות או במנופים קטנים לשינוע הציוד בין המדפים השונים. מנופים אלה צריכים להיות ניידים ומדויקים בכדי לא לפגוע ביתר המדפים המאוחסנים בצפיפות.

בנייה

סימן ההיכר המרכזי של אתר הבנייה הוא מנופי העגורן המפוזרים בשטחו. מנופים אלה מקובעים לקרקע ועליהם לשאת משקלים גדולים במיוחד, משקל העשוי להגיע ל-20 טונות.

עבודות בגובה

עבודות תחזוקה, או עבודות שיפוץ הנעשות בגובה, נעשות באמצעות מנופי הרמה. מנופים אלה צריכים להיות בעלי עבירות גבוהה שכן פעמים רבות העבודה נעשית בתנאי שטח. דוגמה למנופים מעין אלה היא המנופים המשמשים את חברת החשמל כאשר הם מבצעים טיפולים בעמודי החשמל.

עבודות חקלאיות

עצים רבים מגיעים לגבהים הדורשים שימוש במנוף. גדיד התמרים או קטיף תפוחים נעשה על ידי מנוף נייד העובר מעץ לעץ ונושא את הפועלים על גביו, וכן עבודות הגיזום דורשות אמצעי הגבהה.

כמה עולה להשכיר מנוף?

התשובה לשאלה זו תלויה כמובן במספר גורמים כגון סוג המנוף, מיקום העבודה, בקשות מיוחדות וכדו'. מחיר השכרת מנוף קטן (מנוף סל, מנוף הובלה וכדו') נעה בין 500 ל-800 ₪ לשעה, אולם השכרה לימים שלמים מביאה להנחה משמעותית. השכרת מנוף גדול הינה יקרה יותר והיא עשויה להגיע לאלפי ואף עשרות אלפי שקלים לשעה.

כיצד יודעים מהו סוג המנוף אותו אני צריך?

הדרך הטובה ביותר היא להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים אשר חוו את העבודה ומכירים אותה לפרטיה. לעיתים הרצון לחסוך מעט כסף עשוי להוביל לבחירה במנוף שאינו מתאים ולעיכובים משמעותיים בזמני העבודה. כדאי לסכם באופן מדויק את מהות העבודה, משך הזמן הצפוי, תנאי הסביבה בה היא מתבצעת וכדו', ולגשת עם הנתונים הללו למומחים אשר ימליצו על הדגם הרצוי.

ראו עוד: במות הרמה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה