מזל טוב! אתם מצפים ומצפות לילד או ילדה, וזה כמובן משמח ומרגש. אם מדובר בחוויה ראשונית עבורכם ועבורכן, אז על אחת כמה וכמה. בוודאי יש לפניכן בדיקות רבות שיש לבצע, ואתן הולכות קצת לאיבוד? מדברים איתך על סקירת מערכות ואת קצת מתבלבלת בין הבדיקות השונות? אנחנו כאן על מנת לעשות לך סדר.

קרדיט תמונה PIXABAY

מהי סקירת מערכות

סקירת מערכות היא שם כולל לשלוש בדיקות אולטרסאונד המבצעות סקירה של המערכות השונות של העובר וצפייה באיברי גופו המתפתחים. ישנן 3 סוגים של בדיקת סקירת מערכות: סקירת מערכות מוקדמת, סקירת מערכות מורחבת, וסקירה שלישית. כעת נרחיב על סוגי הסקירות השונות:

  • סקירת מערכות מוקדמת – זוהי סקירה המבוצעת לרוב בין השבועות 14-17 להיריון, ובבדיקה זו מבצעים סקירה ראשונית על האיברים המתפתחים של העובר. בדיקה זו יכולה להתבצע כדרך הבטן או כדרך הנרתיק וזוהי בדיקה שאינה פולשנית ואינה מעמידה את חיי האם או העובר בסכנה. בדיקה זו יעילה באבחון של מומים או באבחון בעיה גנטית של העובר. זוהי בדיקה שאינה נכללת בסל הבריאות הממלכתי, אך היא כן נכללת בביטוחים המשלימים של קופות החולים.
  • סקירת מערכות מאוחרת – זוהי סקירת היריון המומלץ לבצע בין השבועות ה-22-24 להיריון (אך לא מוקדם מן השבוע ה-19 ולא מאוחר יותר מן השבוע ה-25) והיא נכללת בסל הבריאות הממלכתי. ישנן מערכות שמתפתחות רק לאחר השבוע ה-15 להיריון, ולכן בבדיקה זו ניתן לבצע סקירה כוללנית יותר ולבדוק את תקינותן של המערכות השונות – מערכת הלב, המוח, הריאות, כיס השתן, הגפיים, עמוד השדרה, העיניים, השפתיים ועוד ועוד. בבדיקה זו ניתן גם להעריך את משקל התינוק.
  • סקירת מערכות שלישית – סקירה נוספת הניתן לבצע בשבוע ה-32 להיריון על מנת לוודא שלא הופיעו מומים חדשים בעובר או שיזוהו מומים שלא זוהו בסקירות הקודמות. זוהי סקירה הניתן לעשות במימון פרטי בלבד ולא מוצעת על ידי קופות החולים.

סוגי סקירת מערכות נוספים

  • סקירת מערכות מכוונת – בדיקה זו מבצעים כאשר מתעורר חשד למום ספציפי או שמא מתעוררת שאלה כלשהי בנוגע לאיבר מסוים בבדיקה. בבדיקה זו בודקים מערכות מסוימות או איברים מסוימים. זוהי בדיקה המחייבת הפניה של רופא.
  • סקירת מערכות בתלת מימד – בדיקה שמבצעים כאשר מתעורר חשד למום כמו שפה שסועה, או כל מום אחר שיש צורך להדגימו להורים בצורה יותר מוחשית.

בטרם אתן ניגשות לבצע אחת מבדיקות אלו, חפשו מידע על הרופאים המבצעים. חשוב שהרופא המבצע את הבדיקה יהיה סבלני ורגיש לכל השאלות שלכן, וניתן למצוא ברחבי האינטרנט המלצות שונות. ישנן קבוצות פייסבוק ייעודיות לנשים הרות שם ניתן להתייעץ ולקבל המלצות. ובאופן כללי, הסירו דאגה מליבכן, גשו לבצע את הבדיקה כאשר אתן רגועות ושלוות ואל תכניסו את עצמכן ללחצים מיותרים. כאשר האם רגועה, כך גם העובר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה