עוסק פטור – המדריך המלא



עוסק פטור הינו אחת מכמה הגדרות בסיסיות של רישומים הניתנים לביצוע ברשות המיסים, לצד עוסק מורשה וחברה בע"מ. לגבי עוסק פטור מס הכנסה קובע שמדובר באדם שיש לו הכנסות ממשלוח יד (עבודה) בסדר גודל יחסית נמוך, העומד נכון לשנת 2020 עד 100,491 ₪ לשנה. רישום זה מאפשר התנהלות יחסית קלה ונינוחה מול רשות המיסים, ופחות או יותר מסתכמת בהגשת דו"ח שנתי והצהרה למע"מ פעם בשנה.
ממה הוא פטור?

freepik

לפי מס הכנסה עוסק פטור אינו פטור מתשלום מיסים, ממש לא. אבל הוא כן פטור מהצורך לגבות מע"מ (מס ערך מוסף מהלקוחות שלו). כך למשל, דוד הוא שף פרטי שמרוויח 1,000 ₪ לאירוע. במקום להוסיף 17% ולגבות מהלקוחות 1,170 ₪ הוא גובה רק את ה- 1,000. לכן דוד גם לא צריך לדווח באופן דו-חודשי למס ערך מוסף כפי שעושה עוסק מורשה, ומספיקה הצהרה פעם בשנה למע"מ שהוא עוסק פטור, שממילא עוברת דרך הדיווח השנתי למס הכנסה. במילים אחרות, תשלום מע מ עוסק פטור הוא אפס.

אכן, יש לדווח פעם בשנה למס הכנסה על ההכנסות, כאשר הדיווח גם עובר לביטוח הלאומי וברור שאין פטור גורף עבור תשלום מס הכנסה עוסק פטור או מדמי הביטוח הלאומי. יחד עם זאת, הנהלת החשבונות שלו הרבה יותר קלה ונוחה מפני שהוא אינו צריך לדווח למס הכנסה כל חודש או חודשיים על ההכנסות לצורך תשלום מקדמות, וכאמור גם לא למע"מ, ולמעשה עיקר ההתעסקות מבחינתו היא הדיווח השנתי. גם הדיווח השנתי הרבה יותר פשוט וקל מאשר של עוסק מורשה, ובמרבית המקרים לא צריך אפילו רואה חשבון לשם כך.

עוד דברים שכדאי לדעת

קודם כל מה, מה שאסור לעוסק פטור לעשות הוא לקזז מההכנסות השנתיות שלו הוצאות, למשל על רכישת ציוד משרדי, כלי עבודה וכדומה – בעוד עוסק פטור יכול לעשות זאת במידה מסוימת. שנית, הרישום כעוסק פטור נעשה מול מע"מ וכולל הצהרה על צפי למחזור עסקאות שנתי מסוים, כאמור מתחת ל – 100,491 ₪. יחד עם זאת, במידה ובאחת השנים מחזור העסקאות שלו יעלה על הרף המקסימאלי, הרי שיהיה חייב – לפחות לשנה הבאה – לעבור לרישום כעוסק מורשה. עוד ראוי להדגיש כי ישנם מקצועות שבהם אי אפשר להירשם בכלל בתור עוסק פטור, בין היתר אסור לרופאים, פסיכולוגים, מהנדסים, אדריכלים, מתווכי נדל"ן ועוד רבים אחרים – להיות עוסקים פטורים. כמובן שעוסק פטור יכול להיות באותו הזמן גם שכיר, והוא גם יכול להיות זכאי למענק עבודה הנקרא גם מס הכנסה שלילי, במידה שיעמוד בקריטריונים הבסיסיים.

אמנם עוסק פטור אינו חייב לרוב את שירותיו של רואה חשבון. יחד עם זאת, כדאי להתייעץ עם רואה חשבון לגבי היתרונות והחסרונות של רישום זה, ובפרט כדאי להתייעץ במצבים של עוסק פטור שהינו גם שכיר, ולצורך בחינת הטבות שונות כמו מס הכנסה שלילי הקשורות אל דרך הרישום הנבחרת.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה