עיסוי שרירי הרגליים: הפתרון לשרירים תפוסים ברגליים



ניר חוכיימה, מעסה רפואי, המומחה בבעיות בשלד ובשרירים
מאמר זה עוסק בבעיה רפואית נפוצה, והיא שרירים תפוסים ברגליים, בתסמינים שלה ובדרכי הריפוי שלה. חלק ניכר מהאוכלוסייה בכל שכבות הגיל סובל מכאבים ברגליים. בעיה נפוצה זו יכולה לנבוע מעמידה ממושכת, מפעילות ספורטיבית, מהגיל שלנו, מישיבה ממושכת כאשר אין זרימה טובה של הדם לשרירי הרגליים, מהרמת משקלים כבדים ומנהיגה. כל אלו יכולים לגרום לבעיות רבות, שנפוצות באוכלוסייה, כמו שרירים שנתפסים בלילה, התכווצויות בכף הרגל או בשריר התאומים, כאבי ברכיים, שבגללם ההליכה מוגבלת, או דורבן העקב. גם אימוני כושר, המעמיסים על שרירי הרגליים, גורמים לשרירים להיתפס. במקרים רבים עלולות הרגליים להיפצע בשל העומס הרב המוטל עליהן.

לא פעם קרה לכם בלילה שכף הרגל נתפסה או שהשרירים ברגליים התכווצו. בוודאי תהיתם מהי הסיבה לכך. כאשר מופעל על שריר התאומים, הנמצא בחלק האחורי של השוק, עומס רב, הוא נוטה להתכווץ בלילה. לפתרון הבעיה אפשר ליטול טבלית מגנזיום, אך תוסף תזונה זה לא תמיד עוזר להתכווצויות. לעומת זאת, עיסוי שריר התאומים פותר את הבעיה לחלוטין. סביר להניח שתצטרכו עיסוי שלם, שממוקד בשרירי הרגליים העיקריים שחשובים לטיפול, ואלו הם: שריר הסוליה, שריר החבליים, שרירי התאומים, שריר הירך הדו-ראשי, שריר הירך התלת ראשי, שריר הירך הארבע-ראשי, שרירי ההמסטרינג (שרירי מיתר הברך) שבחלק האחורי של הירך. מדובר, כמו שנראה בהמשך, בעיסוי אינטנסיבי ועמוק של אותם שרירים, הכולל גם מתיחות.

אם יופעל על כל אחד מהשרירים האלה שברגליים לחץ או עומס, ייגרמו לכם צרות רבות. למשל, שריר תאומים תפוס יגביל אתכם בהליכה, ותחושו כאב בעת ההליכה. בגלל בעיות בשריר הירך הארבע ראשי תהיה רגישות בברכיים או שהן אפילו יכאבו. לא רק זאת, בגלל דלקת בגיד פיקת הברך יכול להופיע כאב או בחלק הקדמי של הגיד או בחלק האחורי שלו. אך יש פתרון לכאבים: עיסוי בנתניה של כל שרירי הרגליים יחד, שהוא טיפול ממוקד ויסודי, יביא להקלה בכאבים, הקלה בתנועה וחופשיות בכל פעולה. לכן, חשוב מאוד לטפל בשרירי הרגליים, שכן אי-טיפול בהן ואי-תחזוקה שלהן יגרמו לכם לעייפות רבה, לשרירים תפוסים בגוף, ולא תבינו מדוע אתם עייפים מאוד או חווים כאבים בברכיים וברגליים. אם חשבתם ולוּ לרגע שעיסוי שרירי הרגליים זניח ופשוט לעומת עיסוי שרירי הגב, דעו לכם שיש חשיבות רבה לשרירי הרגליים כדי להרגיש בטוב. ועל כן, עיסוי שרירי הרגליים מונע בעיות רבות ברגליים, שעלולות לגרום לצרות צרורות.

כעת נסביר על כל שריר ברגליים, על הגורמים לבעיות רפואיות הנגרמות באותם שרירים ועל הדרכים לפתור אותן. 

 

שריר הסוליה

שריר הסוליה הוא שריר גדול מאוד, הנמצא מאחורי השוק. חלקו העליון מוסתר על ידי שריר התאומים. שריר הסוליה פעיל מאוד בזמן הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, ניתור וטיפוס, ולכן ספורטאים לרוב חווים עומס בשריר זה. אבל לא רק הם: גם מתאמנים באירובי וגם ההולכים הליכות ארוכות, ובעיקר בסוליות קשיחות או בנעלי עקב, עלולים לחוות עומס באזור השוק. אימוני אירובי גורמים בכלל לעייפות של שריר הסוליה. התוצאה היא שעומס בשריר הסוליה עלול הגביל את זרימת הדם לרגליים. אף כאבים בגב התחתון יכולים לנבוע מבעיות בשריר הסוליה. לכן, אורתופדים רבים יבדקו את עקב הרגל כאשר מדובר בכאבים חמוּרים בגב התחתון. ספורטאים בתחילת דרכם יחוו בעיקר כאבים בשריר זה. אך ללא דאגה. יש פתרונות לכאב בשריר הסוליה: עיסוי של השריר יביא לידי שיפור במצב ולריצה מושלמת.  

 שריר התאומים

שריר התאומים נמצא בחלק האחורי העליון של השוק. השריר מתחבר לגיד אכילס ואף לעקב. שריר זה מייצב את הקרסול ואת הברך, ושומר על שיווי משקל. אחת הצרות הגדולות היא שריר תאומים תפוס. כאשר יש לחץ רב על שריר התאומים, יזרום הדם זרימה לקויה, ויתכווצו השרירים בלילה. הגורמים לבעיות בשריר התאומים רבים. מאמץ רב מופעל על שריר התאומים בשעת טיפוס, עלייה ורכיבה על אופניים. אף עמידה שעות רבות מעייפת את שריר התאומים. שחיית חתירה או פרפר כאשר הבהונות מתוחים, נהיגה ממושכת, הליכה בנעליים גבוהות וישיבה מרובה עוצרים את הדם לאזור בגלל לחץ על שריר הירך האחורי. מתאמנים בעלי כושר ירוד או מתאמנים בתחילת דרכם יסבלו מהתכווצות של שריר התאומים או מכאבים באזור השריר. כאשר הם נחלשים ומאבדים גמישות, הם יסבלו ממאמץ יתר או ממתיחת יתר. הראיה היא שבכל יום אני מקבל פניות רבות מאנשים מכל שכבות הגיל שסובלים מהתכווצויות שרירים ומספורטאים שסובלים מעומס רב על השרירים. הפתרון הוא מסאז עמוק של הרגליים. העיסוי משחרר את שריר התאומים ומקל בהליכה ובריצה, והחשוב מכול הוא מונע התכווצויות של השרירים.

 קרדיט תמונה: ניר חוכיימה

שריר החבליים

נראה שאין לכם שמץ של מושג מה הם שרירי החבליים, אבל אתם מרגישים אותם כל יום. שרירי החבליים הם שלושה שרירים דקים וחזקים, המכסים את הירך האחורי. ספורטאים מותחים את שריר החבליים או קורעים אותם כאשר השריר מתארך. בעיות בשריר החבליים נגרמות לרוב מכיפוף לזמן ארוך. לרוב  בשל חוסר פעילות מתקצרים השרירים, וכתוצאה מכך הם נוקשים. אף ישיבה ממושכת פוגעת בשרירי הירך האחורי. חשוב לדעת ולהבין שבעיה בשריר אחד משפיעה על השרירים האחרים. שריר ירך הארבע ראשי קצר יגרום לשרירי החבליים לעבוד קשה יותר, הואיל וטווח התנועה מוגבל בברך. כמו כן, עומס בשרירי החבליים יגרום לעכוז לעבוד קשה יותר בעקבות הצורך לאפשר את הכפיפה בשריר הירך.

שריר הארבע ראשי

שריר הארבע ראשי הוא שריר גדול, המכסה את כל קדמת הירך. הצד החיצוני והצד הפנימי של כל השרירים נאחזים יחד באמצעות גיד משותף בפיקת הברך. כאשר תהיה בעיה בשריר הארבע ראשי, יתבטא הדבר בקושי לכופף את פיקת הברך ובתפקוד חופשי של מפרק הירך. כאבים בברך יכולים להטעות מאוד, כי לרוב חושבים שיש דלקת בגיד. אך הבעיה אינה ברצועות או בגידים, אלא בשריר הארבע ראשי. והפתרון לכאבים הוא עיסוי. ישנם גורמים רבים לכאבים בשרירי הרגליים, ואלו הם: מאמץ יתר בפעילות ספורטיבית, קל וחומר אם אתם מתאמנים בתחילת דרככם או מגבירים אימוני כושר, והרמת משקלים כבדים, בין בעבודות הבית או בין במכוני כושר. גם הליכה בעקבים גבוהים יגרמו לכאבים בפיקת הברך או בברך. אף פעילויות כמו טיפוס, קפיצות וכיפוף ברכיים בכריעה יעייפו את שריר הארבע ראשי.

לאחר שהכרנו את שרירי הרגליים ואת הבעיות שיכולות להיווצר להם, נכיר את סוגי העיסויים המתאימים לטיפול בהם. בחירת העיסוי לטיפול בשרירי הרגליים חשובה מאוד, היות ומדובר בפתירת בעיות בשרירי הרגליים ולא בעיסוי לצורכי הנאה או להפחתת לחץ. חשוב לציין שעיסוי לשרירי הרגליים יהיה אך ורק לרגליים, ולא לגב. אך עיסוי כזה יוכל לכלול גם מתיחות לשרירי הרגליים ומניפולציות (סיבובים של האיברים המטופלים ברגליים כמו קנאק). המטרה היא שחרור מלא של שרירי הרגליים ומניעת כאב או לחץ בשרירים עצמם. העיסויים המומלצים, כמפורט בהמשך, הם עיסוי רפואי, עיסוי רקמות עמוק ותַאי הרבל באגס, שנחשב לטיפול המשחרר ביותר. להלן פירוט העיסויים:

עיסוי רפואי – Medical Massage

רוב האוכולוסייה סובלת מבעיות בשרירים, ובעיקר מליקויים בשלד ובשריר, כגון דלקת פרקים, פריצת דיסק, בלט דיסק, בקע דיסק, כאבי שרירים ברגליים, בעיות בשריר התאומים, בדו ראשי, בתלת ראשי, בהמסטרינג, כאבי גב, דלקות בכתף, פיברומיאלגיה, סקוליוזיס או עקמת. ואלו גורמים לכאבים בשרירים וללחץ עליהם. טיפול בבעיות אלו מצריך אבחון מוקדם והתאמת טיפולים שיקומיים כדי לאזן את הבעיות. הטיפול המתאים ביותר לבעיות האלה הוא עיסוי רפואי. הוא נחשב לעיסוי מדויק, עוצמתי, חזק ויסודי. הוא כולל עיסוי של השרירים, של המפרקים, של הגידים, של העצמות ושל השרירים הקטנים, שגורמים לצרות גדולות למטופל. הטיפול מגביר זרימת דם לכל איברי הגוף החסומים, משפר את תפקוד השרירים, הסובלים מעומס רב, ומעניק הרגשה טובה למטופל.

עיסוי רקמות עמוק – Deep Tissue Massage

עיסוי רקמות עמוק הוא אחד הטיפולים הרפואיים המתאימים לשחרור לחץ על שרירים תפוסים ולהפגת כאבים בשרירי הגב או הרגליים בעזרת כניסה עמוקה אל השרירים. להבדיל מעיסויים אחרים, בעיסוי רקמות עמוק עדיף להשתמש בחמאות עיסוי, כמו חמאת שיאה, חמאת קוקוס וחמאת לבנדר, ולא בשמן עיסוי. היות והמטרה היא להיכנס עמוק לשרירים בתוך זמן קצר, אפשר לעשות זאת היטב רק בעזרת החמאות. טכניקת הטיפול בעיסוי רקמות עמוק יחל בחימום השרירים כדי שיהיה אפשר להיכנס לשרירים בצורה חלקה בלי להסב יותר מדי כאב למטופל. בעיסוי רקמות עמוק משתמשים באצבעות כדי להיכנס לעומק השרירים, באמות ובשורש כפות ידיים כדי לשחרר את החומצות אשר נמצאות בשרירים עצמם. הדבר מביא לריפוי השרירים. בעיסוי רקמות עמוק יבוצעו גם מתיחות לרגליים להרחבת השרירים ומתיחות לגב, אשר יגדילו את טווח התנועה של הגוף כולו.

תאי הרבל באגס – Thai Herbal Massage

זהו הטיפול המשחרר ביותר והטוב ביותר שאפשר לקבל, והתוצאות מעולות כבר מהטיפול הראשון. העיסוי מתבצע בלחיצות באמצעות עשבי מרפא חמים על שרירי הצוואר, הרגליים, הגב התחתון והמותניים, ובעיקר על אזורים בעייתיים באגן ובכל מקום שיש בו לחץ או בעיה הגורמת לכאב. בשרירי הרגליים העיסוי הוא של השרירים האלה: הדו ראשי, התלת ראשי, שריר התאומים ושריר הסוליה, שהם שרירים שמתאמצים רבות כל יום, ולכן נפגעים המון. הלחיצות מתבצעות בסיבוב מעגלי, ומופעל לחץ עד לרקמות העמוקות. טכניקות המשולבות בעיסוי הן תיפוף, לחיצה, הקשה ודחיפה דוגמת טיפולי שיאצו וטווינה. הדבר משחרר במהירות את שרירי הגוף אשר יש בהם עומס ומופעל עליהם לחץ. הריח של הצמחים פותח את הנשימה ומרפא. לצמחי המרפא יש כוחות חזקים וסגולות ריפוי. כל צמח מחזק את תכונתו של האחר. בתרכובת עשבי המרפא נמצאים הצמחים האלה: לבנדר, קמומיל, גינג'ר, עשב לימון (למון גראס), קמפור, מרווה וכורכום.

לסיכום, עיסוי מקצועי של שרירי הרגליים ימנע כאבים ברגליים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה