על הממצא הארכאולוגי החשוב ביותר במאה העשרים



מגילות ים המלח, המכונות גם בשם מגילות קומראן והמגילות הגנוזות, הן ללא ספק הממצא הארכאולוגי החשוב ביותר במאה העשרים. המגילות הגנוזות התגלו במספר אתרים במדבר יהודה ובאזור ים המלח, בין היתר במערות קומראן, נחל חבר, נחל צאלים ועל המצדה

יחצ

למגילות ים המלח ישנה חשיבות דתית והיסטורית לעם היהודי ולשאר העמים, הממצא הארכאולוגי החשוב שופך אור על חיי הכתות היהודיות בתקופת בית שני, ככל הנראה על כת האיסיים, ויש במגילות מידע חשוב ויקר ערך על ההיסטוריה של העם היהודי. המגילות כוללות גם עותקים קדומים של כתבי הקודש, עדויות בנוגע לאמונות שרווחו בתקופת בית שני ותיעוד של חיי היום יום בתקופה זו.

תיאוריות שונות לגבי מחברי המגילות

כדאי לדעת כי החוקרים והמומחים למגילות ים המלח חלוקים עד עצם היום הזה לגבי מי חיבר את המגילות ולאיזו מטרה. חוקרים רבים טוענים כי המגילות מיוחסות לאנשי כת האיסיים, כת יהודית עתיקה שבחרה לגור באזור קומראן לאחר שחברי הכת החליטו לעזוב את ירושלים בגלל חילוקי דעות בנוגע לאמונה ופולחן.

מומחים אחרים טוענים שהמגילות נכתבו על ידי כוהנים שברחו מירושלים בזמן חורבן העיר על ידי הרומאים, ויש חוקרים נוספים הטוענים כי מגילות ים המלח נכתבו על ידי כת יהודית קדומה אחרת שהתגוררה באזור.

אמנם, לא ידוע עדיין מי חיבר את המגילות הגנוזות, אך אלו התגלו לגמרי במקרה על ידי נער בדואי שרעה את הצאן שלו באזור המערות וחיפש עז שברחה מהעדר. הוא גילה במקרה כד ובו שלוש מגילות, בשנת 1946, ובעקבות הגילוי המסעיר החלו חוקרים לחפש מגילות נוספות באזור ועד 1956 התגלו מגילות רבות נוספות שהוסתרו היטב ב-11 מערות שונות באזור קומראן.

מה מיוחד במגילות ים המלח?

כתיבת המגילות הגנוזות מתוארכת למאה ה-2 ולמאה הראשונה לפני הספירה, על פי ממצאי בדיקת תיארוך פחמן 14. המגילות כוללות מגוון כתבים וקטעים, חלקן השתמרו היטב לאור האקלים היבש באזור ובגלל כדי החרס שהוטמנו במערות שסיפקו הגנה מושלמת עבורן.

תוכנן של חלק גדול מהמגילות הגנוזות עוסק בספרי התנ"ך, למעט מגילת אסתר, רבים מהטקסטים העתיקים תואמים לנוסח המסורה, כלומר הנוסח הנחשב לגרסה המקובלת של התנ"ך בימינו. יש גם טקסטים המכילים גרסאות שונות ופרשנויות מרתקות של ספרי התנ"ך, ומידע בעל ערך רב על סיפורים מהתנ"ך, כתבי קודש חשובים, חוקי ומנהגי הקהילה ומידע אודות חיי היום יום בתקופת בית שני.      

בין המגילות שנמצאו בולט הטקסט השלם של ספר ישעיהו, המגילה התגלתה ב-1947 והחוקרים טוענים כי ספר ישעיהו היה אחד החביבים על חברי הכת בגלל מאפייניו הייחודיים והאופי המשיחי של הכת. כמו כן, התגלתה מגילת המקדש הנחשבת לאחד הטקסטים החשובים והמעניינים ביותר, המגילה עוסקת בהנחיות לבניית בית המקדש בירושלים בהתאם לציווי שניתן על ידי משה.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה