פילנתרופיה: הדרך לשנות את העולם



רבים מאתנו רוצים לשנות את העולם ולהפוך אותו למקום טוב יותר מצד אחד, ומצד שני אנו יודעים שכסף מנהל את העולם בצורה די אינטנסיבית. יש אנשים שעבורם פילנתרופיה היא דרך חיים, והם מוכנים להשקיע ביזמות שנועדה לתקן את העולם ולשפר אותו מבחינה חברתיות, בריאותית ותרבותית. כך, מבין סוגי ההשקעות הנפוצים יותר הקיימים היום הם השקעות אימפקט, שהן השקעות חברתיות המייצגות סוג של מודל מימון פילנתרופי.

קרדיט תמונה FREEPIK

מה כדאי לדעת על השקעות אימפקט

השקעות אימפקט הן השקעות פילנתרופיות אשר נועדו להתמודד עם בעיות שונות הקיימות בעולם כמו בריאות, חינוך, תעסוקה ורווחה. כך נראה כי פילנתרופיה לא פסקה מן העולם. אם בעבר היו העשירים תורמים את הכסף למטרות נעלות, הרי שכעת לובשת הפילנתרופיה צורה חדשה של השקעות אימפקט, ויש להן כמה מודלים שכדאי להכיר:

  • קרן אימפקט – קרן מיוחדת שתפקידה לגייס כספים ממשקיעים במטרה להשקיע בגופים בעלי תשואה חברתית מסוימת שניתן למדוד. הקרן תשקיע בדרך כלל בתאגידים שנועדו לקדם מטרות חברתיות או סביבתיות.
  • תאגידי B Benefit Corporations, כלומר תאגידים שיש להם מטרות חברתיות. מטרתן היא לייצר רווח כלכלי משמעותי, אך גם לפעול למען מטרות חברתיות כמו הגנה על זכויות העובדים או הגנה על הסביבה.
  • איגרות חוב חברתיות – איגרות אלה מנוהלות על ידי גוף ציבורי כלשהו והן מגייסות כספים לטובת מימונים חברתיים שונים. בישראל, למשל, איגרות החוב מונפקות על ידי עמותות וחברות ללא מטרות רווח.
  • מדד ESG – ראשי תיבות של Environmental, Social, Governance. מדד זה מהווה צורה של תו תקן כלל עולמי, אשר לפיו בוחנים משקיעים מכל העולם את ההיבטים החברתיים של החברה שלבה הם נמצאים. מדד ESG כולל קריטריונים שונים למדיבה כמו מידת ההתנהלות העסקית, זכויות האדם, מעורבות בקהילה, שמירה על איכות הסביבה ועוד.
  • דירוג מעלה – זהו מדד ישראלי שנועד למדוד את האחריות התאגידית ולספק מידע בנוגע למידת האחריות החברתית שיש לחברות ציבוריות בישראל.
  • חלוקת סיכונים מובטחת – את המודל הזה פיתחה חברה אוסטרלית ולפיו חברת הביטוח לוקחת עליה את מרבית הסיכונים בהשקעה, בעוד גופים מוסדיים משקיעים במטרה חברתית כלשהי.

מהם תחומי הפעילות של הקרנות הפילנטרופיות?

כאמור, השקעות אימפקט וקרנות פילנטרופיות משקיעות בתחומים חברתיים שונים. מבין התחומים האלה ניתן להזכיר מתן שירותי בריאות לכלל האוכלוסייה, חינוך, אומנות ותרבות, מדע וטכנולוגיה, פרויקטים העוסקים בשמירה על זכויות האדם, איכות הסביבה, מימון לצורך ביצוע מחקרים רפואיים, קרנות לצורך פיתוח וקידום קבוצה מסוימת, סיוע ושיפור עבור מוסדות דתיים וכדומה. ישנן קרנות העסוקות בתחומים ממוקדים כמו בריאות או חינוך, בעוד קרנות אחרות פתוחות להשקעה במיזם חברתי חשוב מכל תחום שהוא.

איך זה עובד בפועל?

השאלה כעת היא מי באמת יכול לקבל את המימון של הקרנות הפילנתרופיות ואיך מגישים בקשה כדי לקבל אותו בפועל. דבר ראשון, הכספים הפילנתרופיים יכולים להגיע למוסדות שונים כמו מוסדות ללא מטרות רווח, בתי חולים ומוסדות רפואיים, גופים למטרות רווח אשר מסייעים במימון אנשים פרטיים או חברות וכן רשויות מקומיות או מוסדות שיש להם זכאות למימון.

אם רוצים להגיש בקשה למימון, ניתן לעיין ברשימת העמותות השונות של מאגר הקרנות הפילנתרופיות. ברגע שמוצאים את הקרן המתאימה, ניתן לפנות אליה תוך שליחת תיאור מפורט של הפרויקט שלכם ומדוע כדאי להשקיע בו. חשוב להבין כי לאורך השנה מקבלות הקרנות מאות פניות, והן אינן יכולות לממן כל פרויקט ופרויקט. מכאן, אם רוצים לקבל את המימון, כדאי לפנות למספר קרנות רלוונטיות, תוך הגשת בקשה מפורטת בצורה נעימה ואדיבה. מומלץ גם להציג את ההישגים שלהם ולהראות לקרנות כיצד דווקא העמותה שלכם יכולה לתרום לקהילה.

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה