אסבסט הוא חומר שהיה בשימוש נפוץ בעבר לצרכי בניה ותעשיה, אך התברר שהוא אחד החומרים המסוכנים לסביבה ולבריאות שלנו. מבנים רבים נבנו תוך שימוש באסבסט ועד היום יש מקומות בהם נשאר אסבסט שיש להחליפו. אולם, לא מדובר במשימה פשוטה, בעיקר בשל תכונות החומר וההנחיות המיוחדות לפינויו באופן מבוקר ועל פי החוק.

קרדיט תמונה: FREEPIK

אסבסט הוא חומר המורכב ממינרלים אשר נחצבו בטבע והיה בשימוש רב בשל עמידותו לאש ויכולת הבידוד שלו. האסבסט היה נפוץ במבני ציבור רבים, בתי ספר, מפעלים, מחנות צבאיים וגם כמרכיב עיקרי בחליפות מגן וכפפות נגד אש. אולם, עם השנים התברר שאותו אסבסט בעצם מהווה נזק בריאותי עצום לכל מי שחשוף אליו וגורם בעיקר למחלות נשימתיות וסרטן. 

הנזק הבריאותי קורה כאשר אסבסט נסדק, נשבר או נשחק ואז משתחררים לאוויר סיבים מיקרוסקופיים העלולים להיכנס לריאות ולהישאר שם. עם השנים, חלקיקים אלה עלולים לגרום לנזקים בתפקודי הריאה והחומר העוטף אותה ואף להתפתח לסרטן הריאות, הגרון ולאיברים אחרים סביב. 

מאחר שמדובר בחומר מסוכן לסביבה ולבריאות, נקבע בחוק איסור על שימוש באסבסט והצורך בפינויו והחלפתו בחומרים אחרים (חוק האסבסט 2011). פינוי של אסבסט צריך להיעשות בכפוף לחוק ותחת פיקוח של המשרד להגנת הסביבה, על מנת לצמצם את הנזקים ככל האפשר.

חשוב לבצע כל פינוי אסבסט רק על ידי קבלנים מוסמכים, אשר יש להם רישיון מטעם המשרד להגנת הסביבה והם היחידים שיכולים לבצע את העבודה הזו תחת התנאים שנקבעו בחוק. הדבר תקף שבעתיים אם מדובר במבנה ששוהים בו או בסביבתו אנשים העלולים להיחשף לחומרים רעילים בעת הפינוי.

תהליך הפירוק והפינוי 

כאשר קבלן מוסמך לפינוי אסבסט מגיע למקום, הוא פועל בהתאם להנחיות בטיחות מחמירות כגון: סגירת האתר למעבר של אנשים, שילוט האוסר מעבר וכניסה למקום, צוות עבודה שמגיע ממוגן, מדידת כמות סיבי האסבסט באוויר והקפדה על השלבים השונים של העבדה. הקפדה על הפרטים חשובה מאחר שהאסבסט מסוכן וכל תזוזה לא נכונה שלו מהמקום עלולה לסדוק או לשבור חלקים ממנו ולשחרר עוד סיבים מסוכנים לאוויר.

לפני שמפרקים לוחות אסבסט ממבנה, מרטיבים אותם היטב כדי למנוע עד כמה שאפשר שחרור של סיבים לאוויר. לאחר מכן, יש צורך לשחרר את ההברגות של לוחות האסבסט אליהן הם מחוברים וזאת בזהירות רבה על מנת שלא לסדוק או לשבור חלקים מהלוחות. 

אחרי השחרור של לוח האסבסט מהמקום הקבוע שלו, מכניסים אותו לשק עמיד בעל דפנות כפולות ואטומות והוא נארז היטב. את השקים האטומים מובילים ברכבים ייעודיים וסגורים המורשים להוביל חומרים מסוכנים אל אתרי הטמנה מיוחדים המפוקחים על ידי המדינה. במידה ונדרש ניטור אוויר בתוכנית העבודה, יש לבצע אותו באמצעות מעבדה מוסמכת. במידה והבדיקות עומדות בערך המנחה של המשרד להגנת הסביבה , הקבלן המבצע יעביר אישור אכלוס לבעל המבנה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה