פינוי בינוי בירושלים



ירושלים היא אחת הערים הוותיקות בעולם בכלל ובישראל בפרט. שנות הוותק שעיר הבירה שלנו צברה, נותנות את אותותיהן על פני שכונות שלמות ומבנים שונים, הנראים מוזנחים ומיושנים, ופעמים רבות מהווים גם סכנה בטיחותית. בשנים האחרונות העיר ירושלים עוברת תנופה של התחדשות ופריחה, בעיקר בזכות פרויקטים של פינוי בינוי בעיר, אותם נכיר מקרוב במאמר שלפניכם

קרדיט לתמונה Freepik

ירושלים – קווים לדמותה

העיר ירושלים היא אחת הערים הוותיקות והמפורסמות ביותר בעולם, כאשר המאפיינים הייחודיים לה וההיסטוריה המפוארת שלה, הביאו את אונסק"ו להכריז על העיר ירושלים כאתר מורשת עולמי. ירושלים היא עיר המקודשת כמובן לדת היהודית, אך גם לדתות נוספות כמו הנצרות והאסלאם, דבר אשר תרם רבות לפופולאריות של העיר והפיכתה לעיר תיירותית במיוחד.

העיר ירושלים מורכבת משכונות עתיקות, וותיקות ושכונות חדשות, כאשר אחד המאפיינים הייחודיים הנוגעים לסגנון הבנייה בעיר הוא חיפוי הקירות החיצוניים של כל מבנה באבן מסותתת, אשר זכתה לשם "אבן ירושלמית". בירושלים לא נבנו לאורך השנים בניינים גבוהים, הן בשל היותה עיר עתיקה, שבזמנים עברו לא נהוג היה לבנות לגובה והן בשל הרצון לשמר את מעמדה של העיר העתיקה ולא להאפיל עליה עם בניינים גבוהים.  

מהו תהליך פינוי בינוי?

תהליך פינוי בינוי הוא תהליך במסגרת תכניות התחדשות עירונית , אשר הפכו לנפוצות ופופולאריות במיוחד בשנים האחרונות בישראל, כאשר מטרות העל של התהליך הן שיפור התשתיות של המבנים הישנים ושיפור איכות החיים של התושבים.

במסגרת הליך פינוי בינוי מבוצעת הריסת המבנה הישן ובנייה מחדש של המבנה, תוך שימת דגש על חידוש התשתיות, כמו גם תכנון השטחים הציבוריים בצורה מרווחת. עם הריסת המבנה הישן, הדיירים עוברים לדירה חלופית, כאשר עלויות המעבר והמגורים הזמניים עד לאכלוס במבנה החדש, מוטלות על היזם.

פינוי בינוי בירושלים – כל היתרונות

להליך פינוי בינוי בכלל ופינוי בינוי בירושלים בפרט ישנם מספר יתרונות בולטים שכדאי להכיר:

·       חידוש תוואי בניין ישן

בירושלים קיים מספר לא מבוטל של שכונות וותיקות ועתיקות, רובן המוחלט על גבול המוזנחות. מעבר לנראות, פעמים רבות מדובר גם במבנים מסוכנים למגורים ובעלי תשתיות ישנות, אשר אינן עומדות בתקני הבטיחות הנדרשים כנגד סיכוני רעידת אדמה, כאשר באמצעות תהליך פינוי בינוי בירושלים ניתן לחזק את המבנים ולשפר את מראה המבנה המיושן.

·       עליית ערך הנכס

בסיום תהליך פינוי בינוי בירושלים מקבלים הדיירים דירה חדשה וגדולה יותר, אשר מן הסתם שווה הרבה יותר מהדירה הישנה הקודמת שלהם וכל זאת ללא הוצאות מצד הדיירים.

·       פתרון לצפיפות אוכלוסין

העיר ירושלים נחשבת לעיר צפופה במיוחד, כאשר באמצעות פינוי בינוי בירושלים, ניתן לתכנן מחדש את המרחב הציבורי ולבנות לגובה, באופן המאפשר לאכלס יותר אנשים ולהביא לכך שהצעירים יישארו בעיר ויימצאו פתרונות דיור מתאימים.

 

כיצד מבוצע הליך פינוי בינוי?

הליך פינוי בינוי, בירושלים ובכלל מתבצע באמצעות מספר שלבים עיקריים:

·       הקמת נציגות

בכדי לייעל את התהליך ולנהל אותו בצורה מוצלחת, חשוב לדאוג לנציגות הטרוגנית של הדיירים, נציגות אשר תנהל את המשא ומתן ותייצג את האינטרסים של בעלי הדירות מול החברה שמבצעת את הפרויקט.

·       בחירת יזם

נציגות הדיירים פונה למספר חברות מובילות בתחום פינוי בינוי ומקבלת מספר הצעות. על הנציגות להציג את ההצעות והמפרט הטכני המוצע והדיירים יבחרו בהתאם את החברה שתבצע את הפרויקט במתחם ובעזרת עו"ד מטעמם, יחתמו על תכנית פינוי בינוי.

·       הגשת תכניות לקבלת היתר

עם חתימת הדיירים על התכנית (נדרשת חתימה של לפחות 81% מבעלי הדירות), החברה היזמית פונה אל העירייה להסדרת התכנית וקבלת היתר בנייה.

·       אכלוס מחדש

לאחר קבלת היתר פנייה, פינוי הדיירים ובניית המבנה החדש, המבנה יקבל טופס 4 מהעירייה והדיירים יוכלו להיכנס בשעה טובה אל הדירה החדשה שלהם.

איך נדע אם הבניין שלנו מתאים לביצוע פרויקט פינוי בינוי בירושלים ?

היתרונות הרבים שיש לפרויקטים של פינוי בינוי, הביאו לא מעט בעלי דירות להתעניין ולבדוק היתכנות לביצוע פרויקט פינוי בינוי באזור שלהם, כאשר הצעד הראשון המומלץ הוא להתייעץ עם חברה מומחית ומנוסה בתחום, אשר תלווה אתכם לאורך כל התהליך. בנוסף, יש לוודא מספר תנאים בסיסיים, דוגמת:

  1. לפחות 24 דירות במבנה הקיים
  2. היתכנות לבנייה של 70 יחידות בפרויקט
  3. הסכמה רחבה של הדיירים לבצע את הפרויקט
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה