פעלו נכון בשביל להבטיח את תוקף הצוואה



חוק הירושה בישראל מסדיר את זכותו של כל אדם לקבוע בצוואתו כיצד ואיך יחולק רכושו שהותיר לאחר לכתו. במסגרת החוק נקבע אילו צוואות הן מחייבות ולהן תוקף חוקי.

pixabay

מי יכול לכתוב צוואה?

החוק מגדיר אדם שמלאו לו 18 שנים ולא הוכרז כפסול דין וכזה שמבין את טיב הצוואה ותוכנה. בית המשפט הוא זה הרשאי להכריז על אדם מסוים כפסול דין במקרים בהם אותו אדם לוקה במחלת נפש כלשהי או בליקוי שכלי המונע ממנו להיות מסוגל לדאוג לענייניו האישיים. הכוונה ב"אדם שאינו מבין בטיב הצוואה" היא לאדם שאינו מסוגל להיות מודע או מסוגל להבין את המשמעות בעריכת צוואה בשל מחלה, פגיעה או מצב של חוסר צלילות הדעת.

מה קורה במקרים ובהם אדם לא ניסח צוואה בחייו?

קיימים לא מעט אנשים בישראל אשר נמנעים מלערוך צוואה בחייהם. חלקם חושבים שמדובר באקט מיותר בשל כך שאין להם נכסים רבים להוריש לאחר מותם, אחרים רואים בעריכת צוואה אקט "מתגרה" עם המוות ואחרים שפשוט לא התפנו לנושא.

במקרים שאדם הולך לעולמו והוא לא הותיר צוואה, רכושו יחולק בין היורשים על פי דין ולא על פי רצונו של המוריש, גם אם הביע רצונו שלא במסגרת של צוואה מסודרת ותקפה. חוק הירושה מגדיר את בן/בת הזוג שנותר בחיים יחד עם ילדיו של הנפטר כזכאים לקבלת הירושה בהתאם לנסיבות המקרה. בסעיף 10 בחוק הירושה מפורטים שאר מעגלי הירושה במקרים ובהם לאדם שנפטר אין בן/ בת זוג וילדים.

הסיבות לעריכת צוואה

במהלך חיינו אנו צוברים לא מעט נכסים. בין אם נכסי מקרקעין, מיטלטלין ואף זכויות פנסיוניות שונות שלהן שווי כספי משמעותי. הצוואה מאפשרת לבעל הנכסים לקבוע בצורה מסודרת כיצד יחולק כלל רכושו לאחר לכתו, כשעריכת צוואה, באמצעות שירותיו של עו"ד, היא המסמך היחיד שיכול להבטיח לו את מימוש רצונותיו.

רבים מאלו שערכו צוואה עשו כך גם בשביל למנוע בעתיד, לאחר לכתם, מאבקי ירושה בין היורשים השונים, כשאלו יכולים לטעון לחלק ניכר מהירושה באופן לא שווה ובכך להביא את משפחתו של הנפטר למאבקים משפטיים יקרים ולא נעימים. עריכת הצוואה במקרה זה לא תאפשר היווצרות של אותם מאבקים והיורשים יוכלו לקבל את שמגיע להם כפי שרשום בצורה מסודרת וברורה בצוואה.

מהן סוגי הצוואות הקיימות?

עורך דין לענייני ירושה העוסק בניסוח צוואות, יאפשר לכם להכיר את ארבעת האופנים לעריכת צוואה תקינה, כזו שלא תאפשר בעתיד לאקט של התנגדות לצוואה.

  • צוואה בכתב יד: צוואה זו נכתבת בכתב ידו של המוריש עצמו ובה הוא מצווה מרצונו החופשי, כיצד ירצה שרכושו יחלוק לאחר מותו. על המוריש לרשום את הפרטים בכתב יד קריא ולדאוג לציין את תאריך כתיבת הצוואה וכמובן חתימתו.
  • צוואה עם עדים: מדובר על צוואה היכולה להיעשות בכתב ידו של המוריש או בהדפסה, כשהיא נעשית לצד שני עדים, עורכי דין ממשרדנו, אשר מצהירים אודות צוואתו של המוריש ובכך שהוא חתם עליה בנוכחותם. חתימתם של שני העדים אשר הינם עורכי דין במקצועם, מצורפת גם כן לצוואה.
  • צוואה בפני רשות: מדובר על צוואה שבה המוריש אומר בעל פה את תוכן הצוואה בפני אחת מהרשויות: שופט, רשם בית המשפט, דיין מבית הדין הרבני, רשם ירושה, ראש רשות מקומית ועו"ד נוטריון. אפשרות נוספת היא שאת הצוואה שניסח המוריש ייקרא מי מטעמו.
  • צוואת שכיב מרע: כאן מדובר על מצב בו אדם נמצא במצב של גסיסה או שהוא מאמין שימיו ספורים ועל כן הוא מנסח צוואה שבעל פה בפני שני עדים. על העדים במקרה זה להעלות על הכתב את נסיבות כתיבת הצוואה, את תוכנה ותאריך העריכה שלה. את זיכרון הדברים שהעלו העדים על הכתב, חשוב להעביר לרשם הירושות בהקדם. בסיס צוואה זו מחייב מתוך דין של "מצווה לקיים דברי המת".
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה