פצע סוכרתי: איך סוכרת משפיעה על תהליך הריפוי?



חולי סוכרת שמטפלים בפצעים הסוכרתיים שלהם בגישה מקצועית נכונה שמתבצעת במרפאה פרטית בגישת טיפול רב תחומית, משפרים את קצב הריפוי ומפחיתים את הסיכוי להתפתחות זיהום חמור.

קרדיט תמונה PIXABAY

מאמר זה בוחן את ההשפעות של סוכרת על ריפוי פצע סוכרתי, ושיטות מתקדמות להפחתת הסיכון לסיבוכים.

ריפוי פצע סוכרתי

פצעים קלים, חתכים וכוויות הם מאפייני חיים מצערים אבל בלתי נמנעים. אצל חולי סוכרת, לעומת זאת, פציעות אלו עלולות להוביל לבעיות בריאות חמורות. אנשים רבים עם סוכרת מפתחים פצעים שמחלימים באיטיות, אינם נרפאים היטב או שלעולם אינם מחלימים. לפעמים, פצע סוכרתי עלול להתפתח לזיהום.

זיהום חמור עלול להתפשט לרקמה ולעצם ליד הפצע, או לאזורים מרוחקים יותר בגוף. בחלק מהמקרים, ובהעדר טיפול מקצועי מקיף, זיהום עלול להיות מסכן חיים או אפילו קטלני. גם במקרים שבהם פצע סוכרתי אינו מתפתח לזיהום, ריפוי איטי עלול להשפיע באופן שלילי על הבריאות ואיכות חייו של החולה.

הסיכון להתפתחות פצעים חמורים

חתכים או פציעות בכפות הרגליים עלולים להקשות על ההליכה ועל ביצוע פעילות גופנית, ולכן חולי סוכרת נדרשים לפקח על רמות הסוכר בדם על מנת להפחית א הסיכון לפצעים וסיבוכים שמתרפאים לאט, כולל כיבים בכף הרגל.

הגורמים לפצע סוכרתי

סוכרת גורמת לפגיעה ביכולת הגוף לייצר אינסולין, או לרגישות לאינסולין, הורמון שמאפשר לתאים לקחת גלוקוז מזרם הדם ולהשתמש בו לאנרגיה. הפרעה זו לאינסולין מקשה על הגוף לנהל את רמות הגלוקוז בדם, מה שמוביל להתפתחות פצע סוכרתי.

כשהגלוקוז בדם נותר גבוה לצמיתות, מתרחשת פגיעה בתפקוד תאי הדם הלבנים, שאחראים לתפקוד תקין של מערכת החיסון. כאשר תאי דם לבנים אינם מסוגלים לתפקד כראוי, הגוף פחות מסוגל להילחם בחיידקים ולסגור פצעים.

העדר פיקוח מקצועי על סוכרת עלול להוביל לזרימת דם לקויה

ככל שזרימת הדם מואטת, הדם נע לאט, מה שמקשה על הגוף לספק חומרים מזינים לפצעים. כתוצאה מכך, פצע סוכרתי מחלים לאט, או עלול שלא להחלים כלל. סוכרת עלולה לגרום גם לנוירופתיה, נזק עצבי, שעלול להשפיע על ריפוי פצעים.

גלוקוז בדם שאינו מפוקח, עלול לפגוע בעצבים ולהוביל לתחושות קהות באזור. המשמעות היא שאנשים עם סוכרת שסובלים מטראומה בכפות רגליהם, עשויים שלא להיות מודעים לפציעה.

סיבוכי פצע סוכרתי

אנשים שחווים ריפוי לקוי של פצעים עקב השפעות סוכרת על העצבים וכלי הדם, עלולים לחוות גם סיבוכים אחרים, שכוללים מחלות לב, מחלות כליות ובעיות עיניים. במקרים בהם פצע סוכרתי אינו מטופל ומזדהם, הזיהום עלול להתפשט באופן מקומי לשרירים ולעצם.

התפתחות זיהום של פצע סוכרתי שאינו מטופל, עלול להוביל להתקדמות לשלב גנגרנה, גורם שכיח לקטיעות רגליים אצל אנשים שמאבדים גפיים כתוצאה מסוכרת. בחלק מהמקרים, חולי סוכרת עם זיהומים בלתי נשלטים מפתחים אלח דם, שמתרחש כשזיהום מתפשט לזרם הדם, ועלול להיות מסכן חיים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה