צלקות אקנה – המדריך המלא לטיפול בצלקות פוסט אקנה



אלומה נתנאל, קוסמטיקאית בכירה ובעלת קליניקה לקוסמטיקה בראשון לציון. פעם חשבתי שפצעי אקנה הם הדבר הכי מבאס, מוריד ביטחון עצמי, מטריד ומעצבן שיכול לקרות לעור הפנים. גדלתי, התבגרתי, עברתי את האקנה, הפצעים כבר לא יוצאים אבל העור קיבל טראומה, העור מצולק. כמו שריטה בנפש שהאקנה השאיר מהפעם ההיא שלא יצאתי למסיבה בגלל פצעים בפנים, כך צלקות אקנה נחתמו לי על העור.

זאת הייתה הנקודה הבנתי שצלקות אקנה – הן הדבר הכי קשוח שיכול לקרות בעור הפנים כי בניגוד לאקנה שעובר וחולף, טיפול בצלקות אקנה מצריכות טיפול עמוק יותר, מבפנים. אז יצאתי למסע של טיפול בצלקות פוסט אקנה, חקרתי כל סוג טיפול, מכשור ותכשיר רלוונטי, הכרתי את הרכיבים הפעילים, ירדתי לעומקו של עניין (תרתי משמע) וחשפתי איך הוא מבוצע והכנתי את המדריך המלא לטיפול בצלקות אקנה. השמטתי את הגימיקים, ויש המון כאלה, והבאתי פה את התמצית של כל מה שלמדתי לאורך השנים מטיפול בצלקות פוסט אקנה. ושני רמזים קטנים לפני שנתחיל – אני קוסמטיקאית שמטפלת בפוסט אקנה כבר שנים והצלקות כבר לא נראות על פני. גזרי ושמרי

תיאום ציפיות יימנע בכי על כריות

הדבר הראשון שאני עושה לפני טיפול בלקוחה עם צלקות פוסט אקנה הוא להסביר לה שהעור הוא לא דף נייר, אי אפשר לקשקש עליו ואז למחוק. העור אמנם מתחדש ומחדש עצמו, אולם בכל הקשור לצלקות לאחר אקנה, מדובר טראומה שנגרמה עמוק יותר בעור ולכן מצריכה טיפול עמוק יותר. כך שלהחזיר את העור למצב עור כמו של תינוק זה קשה עד בלתי אפשרי, אבל בהחלט ניתן למזער את מראה הצלקות ולהחזיר את העור להיות חלק יותר ואחיד יותר. תיאום הציפיות הוא קריטי מכיוון שהתוצאות עשויות להשתנות בהתאם לסוג וחומרת הצלקות, ולכן חשוב לקבל אבחון וייעוץ מותאם אישית גם כדי להסביר על אופי הטיפול ובעיקר כדי למנוע אכזבה מציפיות יתר.

אבחון סוגי צלקות אקנה

צלקות אקנה מאופיינות ב4 סוגים עיקריים. יכולים להיות מצבים שכל סוגי הצלקות מופיעות על אותם פנים:

 

צלקות בוקס סקאר:

קרדיט CANVA

 

צלקות אייס פיק:

קרדיט CANVA

 

צלקות רולינג:

קרדיט CANVA

צלקות היפרטרופיות או קלואידיות: צלקות מורמות ומעובות הנגרמות כתוצאה מעודף ייצור קולגן

קרדיט CANVA

 

כדי לעשות מבחן הבנה קטן נסו לזהות בתמונה מטה את סוגי צלקות האקנה:

 

קרדיט CANVA

תשובות מלמעלה למטה: אייס פיק, רולינג + בוקס, היפרטרופיות, רולינג

 

מצאי את המומחית

בין אם מדובר בקוסמטיקאית פרא רפואית או ברופא עור, חשוב שתמצאי את המומחית שיודעת לטפל ואף טיפלה בהצלחה בטיפול בצלקות אקנה. שלא תטעי, לא כל קוסמטיקאית שעושה טיפולי פנים יודעת לטפל בבעיות עור כמו אקנה או פיגמנטציה ולא כל קוסמטיקאית או רופא עור שמטפלים באקנה יודעים לטפל במצבי פוסט אקנה. תמצאי את המומחית לצלקות אקנה - תבדקי ביקורות ברשת, תשאלי מטופלות, קבלי המלצות ואל תתפתי לפנות לכל אחת שקופצת ברשת - הן אולי משווקות טובות אבל בטיפולים, איך לומר – יש עוד על מה לעבוד. אחרי שבחרת את הקוסמטיקאית הראויה ביותר לטיפול בצלקות פוסט אקנה, גשי אליה, סמכי עליה – היא תעזור לך לאבחן את מצב העור שלך ותמליץ לך על דרכי הטיפול המתאימות לסוג הצלקות אקנה שלך ולרמת החומרה שלהן.

 

שגרת טיפוח בסיסית לטיפול בצלקות אקנה (לא בהכרח מתאים לכל אחת, מצריך אבחון של סוג העור ומצבו):

  • סבון פנים ניקוי עור הפנים - השתמשי בתכשיר ניקוי עדין כדי לשמור על העור נקי, ככלל אני ממליצה להשתמש בסבון רק בערב על מנת לא לגרום לייבוש ייתר של עור הפנים.
  • פיליניג וחומצות – הקוסמטיקאית או רופא העור ודאי ימליצו לך על שימוש בתכשירים המכילים חומצות אלפא הידרוקסי AHA שיעזרו בתחלופת תאים וטשטוש צלקות לאורך זמן. ישנן סוגי חומצות נוספות שיכולות לעזור לחשיפת תאים חדשים ולעודד ייצור קולגן ותיקון טקסטורת העור העמוקות יותר. תכשירים המכילים ריכוז חומצות גבוה עלולים לגרום לגירוי יתר, אדמומיות וצריבות ומצריכות שימוש מבוקר והתרגלות של העור – התייעצי עם הקוסמטיקאית על אופן השימוש ובחירת התכשירים המתאימים למצב העור שלך.
  • לחות - הוסיפי לחות לעור הפנים עם קרם לחות לא קומדוגני ו/או סרום לשיפור מרקם העור הכללי ולמניעת ייבוש ייתר של העור לאחר השימוש בחומצות ובפילינגים.
  • הגנה מפני השמש – בזמן שימוש בחומצות המנעי ככל הניתן מחשיפת עור הפנים לשמש, השתמשי בכובע רחב שוליים ומרחי קרם הגנה או אבקת הגנה מינרלית עם SPF 30 ומעלה כדי להגן על העור מפני קרני UV מזיקות, שעלולות לגרום לכהות של צלקות.

חומרים חשובים לטיפול בצלקות אקנה

  • רטינול: רכיב מפתח בטיפול בצלקות פוסט אקנה הידוע בתכונותיו להחלקת מרקם העור, מיצוק העור ובניית קולגן בעומק העור.
  • ויטמין C: תורם להבהרת העור וטשטוש צלקות.
  • חומצה לקטית: ממריצה ומחדשת את העור ומספקת שיפור משמעותי במרקם העור וברמת הלחות, מעלה את צפיפות העור וגמישותו, מסייעת בטשטוש פגמים וכתמים.
  • סרמידים: מסייעים לתיקון בשכבת העור העליונה ויוצרים שכבה בריאה ועמידה.

 

טיפולים מומלצים בקליניקה

אלו סוגי הטיפולים שכל קוסמטיקאית שמתעסקת צריכה להכיר על מנת לטפל בצלקות אקנה בצורה איכותית תלת עומקית:

  • טיפול פילינג: טיפול פילינג בקליניקה יכול לשפר את מרקם העור וטקסטורת העור, להפחית את מראה הצלקות ויתרום למראה עור חלק יותר.
  • מיקרו-דרמבריישן: טיפול מכשור מקלף בעדינות את העור כדי לקדם צמיחת תאים חדשים ולהפחית את המראה של צלקות.
  • פרקשונל RF מיקרונידלינג: טיפול הכולל יצירת מיקרו-פציעות מבוקרות משולב טכנולוגיה RF לגירוי ייצור הקולגן ושיפור מראה הצלקות.
  • טיפול בלייזר: טיפולי לייזר לחידוש העור מאפשרים להתמקד באזורים מצולקים ולקדם עיצוב מחדש של קולגן.
  • סדרת HELP ME: סדרת טיפולים כולל טיפול פילינג, מכשור ומוצרים המותאמים במיוחד לטיפול בצלקות אקנה.
  • פלזמה: טיפול לאידוי והידוק העור.

 

עבורי, בתור מפתחת שיטת HELP ME, שילוב של מספר סוגי טיפולים בקליניקה הוא הכרחי והוא זה שמאפשר את הפתרון הטוב ביותר, שכן כל סוג טיפול מאפשר לטפל בעומקים שונים בעור, מכיוון שצלקות אקנה בעצמן הן לא אחידות בעומקן. סדרת טיפולי HELP ME מאפשרת לשלב בין מספר סוגי טיפולים ולכן היא מאוד מומלצת לטיפול בצלקות פוסט אקנה.

 

הזרקות

  • חומצה היאלרונית ובוטוקס: הזרקת חומרי מילוי יכולה לשפר באופן זמני את המראה של צלקות אקנה על ידי מילוי העור ומילוי השקעים.
  • פלזמה עשירה בטסיות דם (PRP): או כמו שהרוב מכירות בתור טיפול ערפד – טיפול הכרוך בהזרקת תמיסה מרוכזת של טסיות הדם של המטופל עצמו לאזורים המצולקים כדי לעורר ייצור קולגן ולשפר את מרקם העור.

 

ניתוחי פנים

ניתוחי פנים מיועדים למקרים קשים ביותר של צלקות אקנה. לרוב לא יבוצעו טיפולים עקב כך שמבוצע תיאום ציפיות הולם. להלן סוגי ניתוחים אפשריים:

  • ניתוח להסרת צלקות פיק קרח עמוקות ותפירת הפצע סגור למראה חלק יותר.
  • טכניקה הכוללת פירוק רצועות סיביות מתחת לצלקות רולינג על מנת לשחרר את הרקמה המחוברת ולשפר את מראה פני העור.

 

רכיבים טבעיים וביתיים

אמנם רכיבים טבעיים לא הוכחו מחקרית כמו רוב הטיפולים שציינתי עד כה, אבל ישנם אנשים שמוצאים הקלה עם רכיבים טבעיים כמו רוזמרין, ג'ל אלוורה, שמן פקעות ורדים או מסכות דבש. רכיבים אלה עשויים להיות בעלי תכונות מרגיעות שיכולים לשפר את המראה הכללי של העור. ישנן תמציות צמחים ידועות בתרבות הסינית העתיקה שמשפרות מראה עור הפנים וכן צלקות אקנה.

 

סבלנות, התמדה ועקביות

אני רואה את הקושי וערה לזמן הטיפול. כמו שרשמתי בהתחלה – צלקות פוסט אקנה הן לא פצעי אקנה. הפצעים עצמם אינם קשים. עם טיפול הולם, פצעים אמורים לעבור. אך פצעים מותירים צלקות בפנים. אלו סימנים שאי אפשר למחות, כאלו שחושפים את האמת של הזמן. הטיפול בצלקות אקנה יכול לקחת זמן, ומאוד יכול להיות שהתוצאות לא יהיו מיידיות. חשוב שתהיי סבלנית ועקבית ותתמידי בשיטות הטיפול. התוצאות עשויות להשתנות בהתאם לסוג ולחומרת הצלקות שלך, וייתכן שיחלפו מספר שבועות או חודשים עד שתוכלי לראות שיפור משמעותי.

 

גישה משולבת

אני תמיד ממליצה על שילוב של טיפולים כדי להשיג תוצאות אופטימליות. הקוסמטיקאית שלך עשויה להציע תוכנית טיפול מותאמת אישית הכוללת שילוב של טיפולים, מכשור ותכשירים המותאמים לצרכי העור ולמצב העור שלך. בחרי בתוכנית המשולבת!

 

אורח חיים בריא

אימוץ אורח חיים בריא יכול לתרום לריפוי צלקות ולהצלחת הטיפולים. ודאי שאת ישנה מספיק, לא לחוצה יותר מדי במהלך היום, אוכלת תזונה מאוזנת ונמנעת מעישון ושתיית אלכוהול, מה שעלול לעכב את תהליך הריפוי.

 

תמנעי את ההתפרצות אקנה הבאה

מניעת התפרצויות אקנה חדשות חיונית כדי למנוע הצטלקות נוספת ולכן חשוב שתשמרי על שגרת טיפוח עור נכונה, השתמשי במוצרים שמוגדרים כלא-קומדוגניים ובכל מקרה אל תפוצצי פצעים, שכן הדבר עלול להוביל לצלקות נוספות.

 

תמיכה רגשית

מכירה את זה באופן אישי, בתור מי שעברה את האקנה ומי שהתמודדה עם צלקות פוסט אקנה. התמודדות עם צלקות אקנה עלולה לגבות מחיר רגשי, במיוחד אם את נאבקת בבעיות דימוי גוף, הערכה עצמית או חוסר ביטחון עצמי. תציפי את זה ותספרי את זה לאנשים הקרובים אלייך ואפילו לקוסמטיקאית שלך כדי שתוכל לקשר אותך עם בנות שעברו מה שאת עוברת ועכשיו הן כבר אחרי הטיפול ויכולות להעיד על החיים שאחרי הטיפול בצלקות אקנה. במידה בצורך, אל תהססי לפנות לגורם מקצועי בתחום בריאות הנפש.

 תחזוקה, שגרה טיפוח ומעקב לאחר הטיפולים

הטיפולים השיגו את ציפיותייך ואפילו יותר מכך? מעולה! לאחר שהשגת שיפור משמעותי בצלקות האקנה, חשוב לשמור על שגרת טיפוח העור שלך ומעקב אצל הקוסמטיקאית שלך. היא תעקוב אחר ההתקדמות שלך ותבצע את כל ההתאמות הדרושות לתוכנית הטיפול שלך לפי מצב העור שלך.

המדריך הזה נכתב כי הוא נותן פתח של תקווה. אני יודעת שכשאני התמודדתי עם צלקות פוסט אקנה, הייתי מונעת לעצמי המון טעויות במידה והייתי מקבלת אותו לידיי. אני מעניקה אותו באהבה לכל מי שצריכה ומעוניינת לטפל בצלקות של עור הפנים שלה, לכל מי שחשבה שלא ניתן לטפל בצלקות פוסט אקנה ולכל מי שצריכה את העידוד הקטן הזה. אני מקווה שהמדריך הזה יעשה את שלו.

טיפול בצלקות פוסט אקנה דורש גישה המשלבת בחירת האדם הנכון לטיפול, אבחון העור וסוג הצלקות, בחירת מוצרים נכונים, טיפולים מקצועיים בקליניקה משולבים מכשור ושיקולי אורח חיים. עם סבלנות, עקביות והדרכה של הקוסמטיקאית הרפואית או רופא העור, תוכלי לשפר באופן משמעותי את המראה של הצלקות שלך ולקבל עור חלק יותר בעל גוון אחיד יותר. על מנת לטפל בעור פנים מצולק נדרש להשתמש בתכשירים המכילים חומצות וחומרים אשר מעודדים ייצור קולגן ומעוררים את הפיברובלסטים בעור וכן בתכשירים משקמי עור. כקוסמטיקאית אשר מבצעת טיפולי פוסט אקנה, אקנה ושיקום עור, אני משתמשת במגוון רחב של חברות חוה זינגבוים , KB PURE, ביופור, ביופפטיקס , NOON קוסמטיקה, דרמלוסופי ומוצרי 2080. שימוש בתכשירים אלו יתרמו לשיפור מראה הצלקות.

 

קבלי ייעוץ והתאמת מוצרים אישית לעור הפנים שלך וגלי את שגרת טיפוח העור המלאה שלך באתר ALUMA-C.COM

המדריך נכתב על ידי אלומה נתנאל , קוסמטיקאית בכירה ובעלת קליניקה לקוסמטיקה בראשון לציון.

המדריך נכתב ללשון נקבה אך הוא מופנה לשני המינים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה