קונדילומה אצל נשים - תסמינים, גורמים וטיפול



יבלות באברי המין הן אחד הסוגים הנפוצים ביותר של זיהומים המועברים במגע מיני, בגברים ונשים כאחד. מאמר זה יעסוק בקונדילומות בנשים

 Depositphotos

סטטיסטית, רוב הנשים שפעילות מינית יחשפו לאחד או יותר מזני וירוס הפפילומה האנושי (HPV) בשלב מסוים במהלך חייהם, אשר עלולים לגרום ליבלות באברי המין ולשינויים טרום סרטניים.

 

מהם התסמינים של קונדילומה אצל נשים?

יבלות הקונדילומה יכולות להופיע באיברי המין הכוללים את הפות, הנרתיק, צוואר הרחם, פי הטבעת, התעלה האנאלית, ואף בפה או בגרון.

הסימנים למחלה יכולים לכלול גרד ואי נוחות באזורים המתוארים, דימום בעת קיום יחסי מין ונפיחות. ישנם מצבים בהם היבלות קטנטנות ובלתי נראות, אך עם הזמן הן עלולות להתרבות, להתאגד ליבלות גדולות ולגרום לאי נוחות.

 

מהם הגורמים לקונדילומה אצל נשים?

כאמור, הגורם לקונדילומה אצל נשים הוא אחד מעשרות הסוגים של וירוס הפפילומה האנושי (HPV). בין אם היבלות גלויות או מסתתרות בנרתיק, איברי המין או בגרון, מדובר על מחלה מדבקת שיכולה לעבור במהלך קיום יחסי מין בלתי מוגנים (דרך חיכוך).

 

מהם הסיבוכים הפוטנציאליים?

זנים מסויימים במשפחה עלולים להיות מסוכנים ולהתפתח למחלות מסכנות חיים, כדוגמת סרטן צוואר הרחם, סרטן הפות, פי הטבעת, הפה, הגרון, וסוגים נוספים של סרטן.

למרות שהזיהום לא תמיד מוביל לסרטן, חשוב שתבצעי בדיקת פאפ בהתאם להמלצות משרד הבריאות, שמציע לבצע בדיקת משטח מצוואר הרחם בגילי 25-65 מדי שלוש שנים, ובקבוצות סיכון מסוימות, אחת לשנה.

בנוסף לגילוי המוקדם באמצעות בדיקת פאפ, משרד הבריאות ממליץ לבצע חיסון לוירוס הפפילומה, אשר עוזר בין השאר במניעת סרטן צוואר הרחם (ואף מצליח להילחם בחלק מהזנים שגורמים להופעת הקונדילומות).

החיסון אושר בשנת 2012 על ידי ועדת סל התרופות. במהלך השנים הוצעו בארץ שלושה סוגי חיסונים נגד הנגיף שמונעים הדבקה עתידית בזנים שונים של הווירוס: חיסון Cervarix שניתן לבנות מגיל 9;  חיסון Gardasil-4 שמיועד לבנות ולנשים מגיל 9 עד גיל 45 ; וחיסון Gardasil-9 שניתן לבנות בגילי 9-45.

החיסון האחרון שניתן כיום בקופות החולים הוא, גרידסיל-9.

 

החיסונים נגד נגיף הפפילומה ניתנים בזריקה לשריר הזרוע, במסגרת 2-3 מנות במהלך חצי שנה, ומיועדות כאמור, לנשים עד גיל 45.

כיום ניתן החיסון כחלק משגרת החיסונים בבית הספר.

החל משנת 2019, החלו לחסן בנות (ובנים) בחטיבות הביניים בכל רחבי הארץ.

 

קונדילומה אצל נשים והריון

לעיתים, קונדילומה עלולה לגרום לבעיות במהלך ההריון. זה קורה כאשר הן גדלות ומקשות על מתן שתן, גורמות לאי נוחות כשהן מופיעות על הנרתיק או על הפות ועלולות אפילו לדמם במהלך הלידה.

אם הינך בהריון וחושדת שנדבקת בקונדילומה, גשי במהרה לצורך התייעצות, ולעיתים אף טיפול, לפני הלידה. במקרים בהם ההתפשטות של היבלות נרחבת ביותר, יתכן וימליצו לך על לידה קיסרית.

 

זכרי, בדיקת פאפ יכולה להציל חיים. הקפידי על ביקורת שגרתית אצל רופא/ת הנשים שלך.

בריאות שלמה.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן- רופא נשים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה