קוצר נשימה כתוצאה מחרדה ומתח נפשי



קוצר נשימה יכול להתרחש מגורמים רבים, אבל אחת הסיבות הנפוצות ביותר לקוצר נשימה היא חרדה ומתח נפשי. במצב של חוסר נשימה הנגרם מחרדה, אתם עשויים להרגיש שאתם לא מצליחים לנשום לצד לחץ בחזה וצורך עז באוויר.

pixabay

מחקרים הראו קשר חזק בין חרדה לבין קוצר נשימה, לצד סימפטומים אחרים כמו נשימה מואצת, תחושה של גולה בגרון, לחץ בשרירים ותחושה של סחרחורת או בחילה.

 

הקשר בין קוצר נשימה לחרדה ומתח

אז מהו הקשר בין קוצר נשימה וחרדה? חרדה היא התגובה הטבעית של הגוף למצבים של פחד וסיטואציות של 'להילחם או לברוח' -  גם אם אתם לא באמת נמצאים במצב שכזה, הסימפטומים של החרדה נוכחים במטרה להגן על הגוף. הגוף מתנהג כאילו אנחנו במצב של בריחה, ולכן הוא מכניס יותר חמצן לשרירים, ומכין אותנו לריצה. קצב הלב יגבר, ואנחנו עשויים להרגיש תחושה של חום כשדם זורם מהר יותר ומכין את הגוף ללחימה. כל הסימפטומים האלו הן תגובות נורמליות של הגוף במטרה להציל את החיים שלנו.

 

כמובן, כנראה שאתם לא זקוקים לרוץ כדי להציל את החיים שלכם, וסביר להניח שדוב לא רודף אחריכם. אבל הגוף עדיין עשוי להגיב כך במצבים של חרדה - למשל, כניסה לסופרמרקט עמוס, הצגה של מצגת חשובה בעבודה ועוד אירועים מעוררי חרדה שאתם עלולים להיתקל בהם במהלך החיים.

 

איך נפטרים מקוצר נשימה כתוצאה מחרדה?

כשאתם חווים קוצר נשימה במהלך התקף חרדה, עליכם להתרכז בנשימה שלכם. כשמתרכזים בנשימה ניתן לשלוט עליה טוב יותר, ולהכניס את הכמות הנכונה של חמצן לריאות. אם זה קורה לכם לא מעט, מומחים מציעים להתאמן על נשימה סרעפתית, מהבטן, שעוזרת להאט את קצב הנשימה, ודורשת פחות מאמץ ואנרגיה כדי לנשום.

 

כדי לבצע נשימה סרעפתית, מומלץ לשבת בנוחות על כיסא, כשהגב נשען על משטח (כמו משענת). הניחו יד אחת על החזה, ויד שנייה מתחת לצלעות. נשמו לאט דרך האף כך שהבטן תתנפח, והחזיקו את שרירי הבטן. לאחר מכן, הוציאו אוויר דרך האף או הפה והרגישו את הבטן מתרוקנת. נסו לבצע זאת 5-10 דקות ביום, כדי לתרגל את הנשימה ולהצליח לבצע אותה גם במצבי חרדה. ברגע שאתם מזהים שהתקף עומד להגיע, נסו לתרגל את הנשימה הזו.

 

מעבר לנשימה סרעפתית, ניתן לבצע פעילויות נוספות להפגת חרדה, כמו הסחת דעת מהפאניקה (למשל, נסו לתאר לעצמכם דברים שיש לידכם), לדבר לעצמכם ולהזכיר לעצמכם שאתם בסדר, וכן גם התעמלות בזמן ההתקף יכולה להפיג את החרדה.

 

מצאו את השורש לחרדה

אם התקפי חרדה וקוצר נשימה קורים לכם לא מעט, כדאי לטפל בבעיה מהשורש ולהבין מה מביא לחרדה. לאחר כל התקף חרדה, נסו לכתוב מה הטריגר או הסיטואציה שעוררו את החרדה. ישנן אף אפליקציות שיוכלו לעזור לכם לעקוב אחר החרדות, וכמובן, אם החרדות חוזרות על עצמן לא מעט, מומלץ להגיע לטיפול ולנסות להגיע לשורש הבעיה.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה