רואים שאתה נהג אחראי: איך לדעת אם הגיע הזמן למשקפי ראיה בנהיגה



נהיגה אחראית כוללת בדיקת ראייה תקופתית, גם אם החוק לא מחייב. מתי כדאי לעשות והאם יש תמיד סימנים מקדימים לבעיה?

 shutterstock

באוגוסט 2017 בוטלה החובה לבדיקת ראיה כתנאי לחידוש רישיון הנהיגה מעל לגיל 40, אבל הסכנה לא בוטלה. כרבע מהנהגים שנבדקו – לא עברו אותה, וחלק גדול מהם אפילו לא ידע שיש לו בעיה. מעבר של בדיקות ראיה תקופתיות יכולות לחשוף בעיות בשלבים המוקדמים, בעיות שללא גילוי מוקדם יכולות לגרום לבעיות רציניות בשלבים מאוחרים יותר, ועוד לא התחלנו לדבר על הסכנה שנהגים שלא רואים טוב ולא מודעים לכך. אם הטיעונים הבריאותיים או הבטיחותיים משכנעים אתכם – חשבו על המשמעויות הכספיות. שפשפתם את הרכב כי לא ראיתם כמו שצריך? אם תתבעו, אחד הדברים שמושפעים מכך יותר מכל הוא ביטוח רכב – הפרמיה שלו תעלה בעשרות אחוזים למשך שנים ואם הייתם מעורבים בתאונה ולאחר מעשה נקבע שהייתם זקוקים למשקפיים – יש מצב שחברת הביטוח תסרב לשלם עבור התיקון הנדרש.

מתי וכמה כדאי ללכת להיבדק?

ילדים עוברים בדיקת ראיה במסגרת בדיקות טיפת חלב, ובדיקה נוספת לפני שהוציאו רישיון נהיגה, במסגרת מילוי הטופס הירוק. כל הבדיקות הללו נעשות בגיל צעיר, אך הגיל עושה את שלו ומגיל 40 והילך רוב האנשים סובלים פגיעה מסוימת בראיה. רכיבי העין מאבדים מגמישותם ועלולים להתבטא בבעיה בראייה מקרוב או מרחוק והתפתחות הדרגתית של מחלות הפוגעות בראיה. מרבית השינויים הללו קורים בהדרגה ומאפשרים לאדם להתרגל לשינויים בראייה המתרחשים לאורך זמן. קחו לדוגמה את מחלת הקטרקט הפוגעת באופן קשה בראיה. בשלביה הראשונים היא עלולה להתבטא בסנוור ועיוורון בתנאי אור חזק או דווקא בירידה חדה בראייה בחשיכה.

בדיקת ראיה תקופתית עוזרת לזהות ירידה בחדות הראיה אבל היא עושה גם יותר מזה – היא מאפשרת לזהות זיהוי מוקדם של מצבים המחייבים בדיקת רופא עיניים וטיפול מוקדם שיכול למנוע או לעכב התדרדרות בראייה שעלולה להיות קשה בגילאים מאוחרים יותר.

ההמלצה היא להיבדק לשלילת גלאוקומה אצל רופא עיניים לקראת גיל 35 בבדיקת לחץ תוך עיני. בין הגילאים 35-60 רצוי להיבדק על ידי אופטומטריסט או רופא עיניים כל 2-4 שנים לבדיקת שינויים בראייה וזיהוי מוקדם של מצבים הדורשים התייחסות נוספת. לאחר גיל 60 רצוי להיבדק פעם בשנה במטרה לזהות בעיות ולבצע אבחון מוקדם של ניוון מרכז הראייה (AMD) אצל רופא עיניים.

ישנם מצבים הדורשים בדיקות תקופתיות שכיחות יותר כגון קיום של מחלת סכרת או היסטוריה משפחתית של בעיות עיניים דוגמת גלוקומה או ניוון מרכז הראייה. במחלת סכרת לרב מקובל להיבדק אחת לחצי שנה, במקרים אחרים – על פי המלצת הרופא.

מה הסיכונים כאשר לא עוקבים אחר הראיה

מרבית השינויים בראיה מתרחשים בהדרגה. רבים כלל אינם מודעים לשינויים הללו כיוון שהם מתרגלים בהדרגה ליכולת הראיה. כאשר לא בודקים את הראייה, לא מתחמשים במשקפיים או עדשות העוזרות לחדד את הראייה במקרים בהם חדות הראיה נפגעת. מצבים כאלו יכולים להוביל לעייפות וכאבי ראש עקב קריאה, עבודה מול המחשב או צפייה בטלוויזיה. אצל ילדים, הביטוי יכול להיות בסממנים הדומים להפרעת קשב.

הסיכונים אינם רק פנימיים. כאשר מנסים לעבוד עם כישורי ראייה מופחתים, העבודה תהיה פחות פרודוקטיבית. בנהיגה, קיים סיכון מוגבר מאד להיות מעורבים בתאונות, גם קטנות וגם קטלניות. ביציאה מחנייה, סנוור לילה, ראיית לילה בעייתית או צמצום שדה הראייה מעלה את הסיכון בשריטת הרכב או פגיעה בעצמים סמוכים. סיבות אלו מעלות אף את הסיכוי להיות מעורב בתאונה קשה ואפילו קטלנית. אולי משרד הבריאות אינו מחייב בדיקת ראייה, אך כל מה שזה אומר הוא שהאחריות על נהיגה אחראית ובטוחה עובר מידי הממשלה לידי הנהגים. גם אם החוק אינו מחייב, כל נהג טוב יעשה אם יבדוק את הראייה ובמידת הצורך ירכיב משקפיים או עדשות לתיקון ליקויי ראייה.

הסיכונים מתרחבים כאשר לוקחים בחשבון את תגובת חברות הביטוח. ביטוח מקיף, כמו גם ביטוח חובה, עשוי להתגלות יקר יותר עקב תביעה בעקבות שריטת הרכב. חברות ביטוח רבות אף יסרבו לבטח מבוטח אשר בשלושת השנים האחרונות תבע את חברת הביטוח יותר מפעם או פעמיים. החברות אינן מבחינות בין תביעה עקב שריטה עמוקה ביציאה מהחנייה ובין תאונה שנגרמה באשמתכם שבה היו נפגעים. בשני המקרים מי שישלם את מחיר התביעה תהיו אתם, בפרמיה יקרה יותר לאחר מכן.

בדיקת ראיה תקופתית היא תהליך פשוט, מהיר וזול שאינו כואב. בדיקה כזו יכולה לעזור בגילוי מוקדם של מצבים שחלקם ניתנים לטיפול בשלבים מוקדמים של גילוי. תיקון ראיה באמצעות משקפיים או עדשות ישפר את איכות החיים, הפרודוקטיביות וגם יגביר את הביטחון בנהיגה ובמניעת תאונות ותביעות שיסכנו את חייכם וכיסכם.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה