שיקים חוזרים ו- צ'קים חוזרים



מהו כתב ערבות בהקשר לשיקים חוזרים ומה המשמעות המשפטית שלו

freepik

כתב ערבות הינו מסמך החתום בידי צד ג' בו הוא לוקח אחריות אישית בגין התחייבות כספית שיצר החייב. כתב ערבות משמש ככלי נפוץ בעיקר בידי הבנקים המחתימים את צד ג' כערב להלוואה או משכנתא שהחייב נטל. אחריותו של צד ג' תיכנס לתוקפה כאשר הפר החייב את התחייבותו החוזית ולא פרע את החוב. כתב ערבות יכול להיות להיערך אף בידי גורמים פרטיים כגון בעלי עסקים וחברות במסגרת נטילת שיקים.

כאשר בעל עסק או חברה נוטלים שיקים ועל מנת לצמצם את הסיכוי לאי פירעון השיק או ביטולו, ניתן להחתים על טופס ערבות אדם נוסף אשר יהיה ערב לפירעון השיק. צד ג' במקרה של חתימה על כתב ערבות בעניין שיקים יהיה אדם הקרוב לחייב או כאשר מדובר בחברה אחד ממנהליה ובעליה. כאשר הערב בעל עניין אישי, סיכוי גבוה כי השיק לא יבוטל או יחזור מסיבות כאלה ואחרות.

המשמעות המשפטית של כתב ערבות בהקשר לשיקים היא כי במידה והשיק יבוטל או לא יפרע, ניתן יהיה לפנות לערב בדרישה לסילוק החוב מכוח חתימתו על טופס הערבות. מדובר במעין אחריות נוספת של גורם נוסף לכיבוד השיק אשר ניתן באמצעותה להגדיל את סיכויי לפירעון החוב גם במסגרת הליכי גבייה אם צריך.

 

כיצד יכול לסייע עורך דין בגביית שיקים חוזרים

פעמים רבות זוכים המחזיקים בידם שיקים שלא נפרעו או בוטלו שואלים את עצמם איך גובים שיקים חוזרים. האמת היא, כי גביית שיקים הוא הליך משפטי בירוקרטי הדורש ניסון, ידע משפטי והכרת החוק והפסיקה. במסגרת הליך גביית החוב, יש צורך בהגשת מסמכים משפטיים ושאינם משפטיים, נדרש להגיש תצהירים וכן לנהל במידת הצורך חקירת יכולת נגד חייב שאינו טורח לפרוע את חובו.

מעבר לכך, הליך גביית שיקים הינו הליך משפטי מתגלגל הנפתח בלשכת הוצאה לפועל ויכול להגיע אף לשערי בית המשפט כאשר מוגשת התנגדות לביצוע שטר. במסגרת הדיון בהתנגדות, יש צורך בחקירת החייב על דוכן בית המשפט ולאמתו עם הטענות שהעלה במסגרת התנגדותו.

עורך דין הוצאה לפועל שיקים חוזרים הוא עורך דין המתמחה בתחום הגבייה ובידיו הכלים והיכולת להפריך את טענות החייב ולהוכיח כי הליך גביית השיק תקין ונעשה כחוק. מעבר לכך, עורך הדין יוכל לסייע לזוכה למקסם את הליכי הגבייה בהוצאה לפועל ואף במקרים רבים להביא לסילוק החוב מחוץ לכותלי הוצאה לפועל.

 

כיצד נקבע שכר טרחת עורך הדין בהליך גביית צ'קים חוזרים

שכר טרחת עורך דין שיקים חוזרים משתנה ממקרה למקרה ונתון להסכמת הצדדים. לא קיים מחיר אחיד לכלל בקשות לביצוע שטר וגובה שכר הטרחה ואופן תשלומו יקבע על ידי הצדדים במעמד חתימת הסכם שכר הטרחה. ישנם עורכי דין הגובים את תשלום שכר הטרחה כאחוזים מגובה החוב ועל בסיס הצלחה בלבד וישנם כאלה הגובים אותו כתשלום מראש ללא תלות בהליך.

ישנם עורכי דין המשלבים את תשלום שכר הטרחה על בסיס הצלחה יחד עם תשלום מסוים מראש. בדרך כלל, כאשר עורך דין מקבל לידיו שיקים חוזרים הוא מעריך את סיכויי הגבייה והצלחתה ובהתאם לכך יקבע את גובה התשלום ומועדו.

יש לזכור כי מעבר לתשלום שכר טרחת עורך דין, קיימים תשלומים כספיים נוספים במסגרת הליך הגבייה כגון אגרת פתיחת תיק וכו'. תשלומים אלו ייגבו ללא קשר לשכר הטרחה שעורך הדין ייטול ובכל מקרה יצורפו להוצאות בתיק הוצאה לפועל ויגולגלו לפתחו של החייב.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה