תאונות הבטיחות הגדולות בישראל באתרי בניה



ענף הבניה בישראל אחראי ללמעלה מ-60% מתאונות העבודה, ומציג נתונים קשים גם ביחס לתאונות עבודה בענף הבנייה במדינות מערביות אחרות בעולם.
בין השנים 2018-2021 נהרגו בישראל 136 עובדים בתאונות עבודה באתרי בניה, תאונות שניתן היה למנוע באמצעות הקפדה על הנחיות בטיחות ושימוש באמצעי מיגון אישי וסביבתי.
בחודש אוגוסט השנה נהרגו שני עובדי בניין באתר עבודה בטירת הכרמל, בעקבות צניחה מגובה של מעלית חיצונית על מכולה בה שהו השניים. ארבעה עובדים נוספים נפצעו בדרגות שונות.

קרדיט תמונה: CANVA

בחודש אפריל השנה נהרג מפעיל עגורן באתר בניה באשקלון, כאשר צנח אל מותו מגובה עשרה מטרים, ממרום העגורן אותו הפעיל.

חודשיים קודם לכן נהרג עובד מפגיעת מנוף שהוצב על גבי משאית שלא יוצבה כהלכה, באתר בניית בית ספר בפרדס חנה.

המשותף לתאונות העבודה הללו ולעוד רבות אחרות, מלבד התוצאה המצערת שגבתה חיי אדם- הוא שניתן היה למנוע אותן. חוקי ענף הבניה וחוקי ונהלי בטיחות במדינת ישראל מביאים בחשבון את הסיכונים הרבים הקיימים בסביבות עבודה תעשייתיות, בראשן סביבת העבודה המסוכנת בענף הבנייה, ומספקים הנחיות ותקנות ברורות למניעת הסכנות ולהגנה על חיי העובדים והשוהים באתר. האחריות על הנחלת התקנות, שמירה עליהן ויצירת סביבת עבודה בטוחה חלה על חברת הבנייה/הקבלן המבצע או מי מטעמם.

בין הכלים העומדים לרשות מנהל אתר הבניה:

מינוי ממונה בטיחות בעבודה- מינוי של ממונה בטיחות בעבודה אשר עבר הכשרה מתאימה והוסמך כחוק, לאיתור מפגעים, זיהוי סיכונים, ניהול סביבת העבודה, הנחלת מודעות לבטיחות בעבודה באמצעות הדרכות, רענונים ותדריכים לעובדים, פיקוח ווידוא שמירה על התקנות וההנחיות בקרב העובדים, קליטה והכשרת עובדים חדשים.

הדרכת בטיחות לעבודה לעובדים- כל עובד בענף נדרש לעבור הדרכת בטיחות בעבודה שתכלול היכרות עם כלל הסיכונים האפשריים, הנחיות ותקנות בטיחות, שימוש בציוד מיגון אישי, דיווח על מפגעים ותכנים רבים נוספים.

הדרכות ייעודיות- הדרכות ייעודיות לעובדים על פי אופי עבודתם: הדרכות לנהגים- נהיגת חורף ונהיגת קיץ, הדרכת עבודה בגובה, הדרכת בטיחות אש, חומרים מסוכנים, חשמל וסיכונים נוספים.

סביבת עבודה וציוד בטיחות ומיגון- יצירת סביבת עבודה בטוחה על פי ההנחיות ותוך התאמה לסיכונים באתר: הצבת שילוט מואר להתראה על סיכונים, שימוש במיכון ובכלים בטוחים, תקינים, בעלי רישוי מתאים כנדרש על פי התקן, גידור, הצבת משטחים מונעי החלקה, אספקה של ציוד מיגון אישי לעובדים: קסדות, כפפות, שרוולי מיגון וביגוד מתאים, משקפי מגן לעיניים ולפנים, רתמות למניעת נפילה מגובה, חגורות גב וציוד מגן לעובדים בהרמת עומס כבד. יש לוודא אספקה סדירה של ציוד המיגון, נגישות שלו לעובדים ושימוש נכון בציוד.

סקר סיכונים- סקר שנתי המתבצע על ידי חברה חיצונית לצורך איתור ומיפוי סיכונים באתר לצד המלצות לטיפול בהם.

חשוב לציין כי שמירה על בטיחות העובדים והשוהים באתר העבודה היא אינה רק חובתו המוסרית והחוקית של בעל/מנהל האתר, כי אם גם האינטרס שלו. מלבד ההתמודדות האישית עם תוצאות מצערות של תאונות עבודה, כל תאונת עבודה שכוללת נפגעים בגוף תכלול צו עצירה של העבודות, חקירה מקיפה והכלת האחריות לתאונה על ידי הגורמים הרלוונטיים, ואף עשויה להוליד כתבי אישום, קנסות ועונשי מאסר, לצד הפגיעה הכלכלית ומניעת התקדמות העבודה. אנו ממליצים בחום להיוועץ עם יועץ בטיחות אחת לתקופה על מנת להתעדכן, ללמוד ולוודא כי כלל העבודה באתרים השונים מבוצעת בצורה נכונה ובטוחה – בטיחות היא אינה משחק ילדים.

כל הדרכות הבטיחות לעובדים ובעלי פקדים רלוונטיים למינוי ניתן לבצע במיקור חוץ על ידי חברות המתמחות בתחום הבטיחות בעבודה, ומספקות שירותי הדרכה, הכשרות, פיקוח ומיפוי, השמת יועצים וכתיבת תכניות בטיחות בעבודה, קליטת עובדים, רענונים ושירותים רלוונטיים נוספים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה