תהליך בקשת עזרה לתשושי נפש



המושג 'תשישות נפש' נחשף בפני משפחות ויחידים בפעם הראשונה, במסגרת תהליך הגשת תביעה להכרה בקרובי משפחה אהובים ככאלו, אל מול גורמים בירוקרטיים כגון חברת הביטוח, המוסד לביטוח הלאומי, רשויות ועוד. המטרה היא לממש זכות יקיריהם ולקבל את גמלת הסיעוד שמגיעה להם. בעידן שבו מחלות תשישות הפכו נפוצות יותר, נראה שאיכשהו מדובר גם בפלח אוכלוסייה שכמעט ולא מודע לזכויותיו.

קרדיט תמונה PIXABAY

כך, נכנסים לפעולה קרובי המשפחה שממש כמוך, נעזרים בכל פיסת מידע באינטרנט בכדי להבין מה אפשר לעשות כדי לעזור, להקל את הגזרה ולמצות את מלוא הזכויות. במאמר זה, נפרט הכל על הגשת תביעה לביטוח לאומי.

תהליך הגשת התביעה

  • פותחים בתהליך - בכדי לפתוח בתהליך התביעה בגין תשישות נפש, יש להגיש מסמכים למוסד לביטוח לאומי. ניתן לעשות זאת ידנית או באופן מכוון. הטופס לגמלת סיעוד זמין באתר הביטוח הלאומי, ואליו יש לצרף מסמך מידע רפואי ובו תמצית התיק הרפואי, תרופות, טיפולים, אבחנות ועוד. בנוסף, יש להעביר מסמכים המעידים על הכנסותיו של התובע, וייפוי כוח במידת הצורך.
  • ביקורת – לאחר הגשת התביעה ובמידה והתובע אכן עונה על תנאי הזכות הבסיסיים, יגיע גורם מטעם הביטוח הלאומי (כמובן לאחר תיאום מראש) אל ביתו, בכדי לבדוק מקרוב את יכולת תפקודו בסביבת מגוריו. איך זה נעשה? באמצעות מבחן תלות – ADL במהלכו מתבקש התובע לבצע פעולות בסיסיות כגון אכילה, לבישת בגדים, רחצה ועוד. המבדק נערך בנוכחות קרוב משפחה או כל אדם אחר בעל מערכת יחסים יום יומית עם התובע. חשוב לציין שלעתים אדם הסובל מתשישות נפש יכול להיות עצמאי פיזית אך קוגניטיבית הוא מחייב השגחה וטיפול סיעודי, הוכנסו לצורך כך התאמות מיוחדות.
  • גובה הקצבה – ישנן 6 רמות זכאות, לעומת 3 שהיו בעבר. ככל שהאדם מפגין תפקוד גבוה יותר על פי הסקת הבדיקה מטעם ביטוח לאומי, יירד סכום הגמלה. חשוב לציין שבכל רמה ניתן לשלב בין גמלה כספית ובין שירותי טיפול וסיעוד (ביקור במרכזי יום, מוצרי ספיגה, טיפול אישי בבית ועוד).

כמובן שלגובה הקצבה ותדירות שירותי הסיעוד, תהיה השפעה אדירה על התנהלותו של תשוש הנפש ועל חיי היום יום שלו. בפעמים אחדות הצורך בטיפול הסיעודי כלל אינו ברור, מכיוון שהפגיעה אינה פיזית ולא נראית לעין. עם זאת כפי שציינו, כיום ישנה הכרה בחשיבות של השגחה צמודה וסיוע כהכרח לאורח יום יום תקין.

אל תהססו לבקש עזרה

גורמים כמו חברת סיעוד "נתן" למשל מציעים לא רק שירותי סיעוד וטיפול, אלא סיוע וליווי אל מול הגורמים הבירוקרטים והממשלתיים שלעתים מרגיש שרק מסבכים את העניינים אפילו יותר. אל תהססו לפנות ולבקש עזרה, שכן כל תמיכה היא קריטית ויכולה להביא לתוצאות טובות יותר, לטובת תשוש הנפש. ובסך הכל, זה האינטרס שלכם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה