תוספי תזונה כהגדרתם משמשים לתגבור ולהשלמת מרכיבים תזונתיים חיוניים לתפקודי גוף תקינים. זאת מעבר לתזונה היומיומית. ידוע כי לפחות מחצית מהאוכלוסייה במדינות רבות כולל בישראל בוחרים ליטול תוסף תזונה אחד לפחות באופן קבוע וזאת על מנת לשמר בריאות ואיכות חיים.

קרדיט תמונה FRREPIK

באם נביט בדעות הכתובות בכל מדיה נמצא הבדלים גדולים וגם שפע של עובדות מבלבלות כך שהצרכן הסביר שאינו בקיא בכל העובדות ובתורת צמחים מתקשה להחליט או לעשות שימוש בתוספי תזונה על פי המלצות אופנתיות המתפרסמות מטעם יצרנים ומשווקים ולא על פי הצורך האישי.
מסיבה זו אספנו וריכזנו מידע אודות תוספי תזונה מומלצים אשר לבטח יעשו לכם סדר ואף יענו על שאלות רבות שאנו נתקלים בהם ביומיום. אנחנו בטוחים שהידע ישרת אתכם באופן הראוי לכל אחד אישית להתאים את תוספי תזונה מומלצים ביותר אשר יפיקו בעבורכם את התוצאה הראויה.
עלינו לשאול את עצמנו מדוע בכלל יש צורך בתוספי תזונה
התשובה היא תעשיית המזון המודרנית והחקלאות המודרנית. הקרקעות דלות בחומרים המזינים את הגידולים אך עשירות מידי בדשנים, כימיקלים ורעלים המשפיעים לרעה על המרכיבים והתכולה של התוצרת החקלאית. כך שהירקות והפירות מכילים כמות קטנה בהרבה של חומרים מזינים ביחס למה שהיה בעבר בגידולים חקלאיים מסורתיים. גידולים אחרים מהונדסים גנטית וגם כאן הנזק גדול על התועלת ותעשיית המזון המודרנית עושה שימוש אשר פוגע בערכים התזונתיים או מכניסים מרכיבים לא רצויים לתוך המזון. תוצרת חקלאית רבה ובעיקר פירות נקטפים כשהם עדיין במצב של בוסר והם עוברים הבשלה \ הבחלה במחסני הקירור לאחר תקופת אחסון ממושכת. פרי שנקטף בעודו בוסר הוא חסר מרכיבים תזונתיים רבים שהוא אמור לקבל עם הבשלתו על העץ.
מסיבה זו אנו רואים קבוצות אוכלוסייה גדולות אשר מקיימות אורח חיים ותפריט תזונתי מוקפד ומדויק ולמרות זאת הם חווים בעיות בריאותיות שונות או תסמינים מסוגים שונים אשר כולם מעידים על מחסור תזונתי זה או אחר. אורח חיים מודרני ותחרותי בסביבות עבודה מאתגרות ורבות גירויים גורמת לכך שאנחנו חשופים הרבה פחות לשמש ולאור יום, אורח חיים זה גם הופך אותנו ליושבים הרבה ומתנועעים הרבה פחות. אלו הם סיבות נוספות הגורמות למחסור בערכים תזונתיים ובכללם ויטמינים, מינרלים, יסודות קורט, חומצות אמינו, חומצות שומן חיוניות ועוד. דוגמא בולטת לכך היא העובדה שמרבית האוכלוסייה במדינה סובלת ממחסור בויטמין D וזאת למרות שאנו חיים במדינה שטופת שמש. מעבר לחוסר החשיפה לשמש והשימוש במסנני קרינה היא העובדה שאצל מרבית האוכלוסיה רמת הספיגה של ויטמין D היא נמוכה וזאת על רקע מחלות מערכת העיכול, טפילי מעיים שונים, השפעות תרופתיות וכן איכות נמוכה של תוסף תזונה המכיל ויטמין D שמרביתו מיוצר מהחי והוא בעל זמינות ביולוגית וספיגה נמוכה.
מסיבה זו פיתחתי תוסף תזונה מומלץ בחום. הוא ייחודי ומבוסס ויטמין D ממקור צמחי בטבליות מציצה בטעם לימוני נעים המאפשרות ספיגה מהירה ואיכותית.
אחת הסיבות הנפוצות לירידה בכמות חומרי הבניין החיוניים לתפקודי גוף תקינים ולשמירה על הבריאות ואיכות חיים היא הגיל שלנו. עובדה רפואית מוכחת קובעת כי בסביבות גיל 50 מתחילה ירידה ברמות הספיגה של ויטמינים ומינרלים ועם התקדמות הגיל הספיגה הולכת ופוחתת עוד יותר.
אנו עדים לעובדה שנשים הרות או מניקות נמצאות אף הן בקרב אלו הסובלים ממחסור בערכים תזונתיים חיוניים. על אלה ניתן להוסיף אנשים נוטלים תרופות שונות, צרכני משקאות אלכוהוליים, אנשים הנמצאים בסביבות בעלות זיהום אוויר או זיהום סביבתי גבוה. על אלו נוסיף את אלו אשר מתפקדים תחת עומס רב והם חשופים לרמות לחץ ומתח גבוהים ולאורך זמן ממושך.
ניתן להוסיף ולמנות עוד גורמים וסיבות לעובדות שבהם אנשים נמצאים במחסור הולך וגדל של חומרי בניין חיוניים. אלו הסיבות והגורמים שבהם מומלץ להשתמש בתוספי תזונה מומלצים אישית כל אחד על פי צרכיו.
מחקרים רבים שנעשו בעולם מצדדים בעשיית שימוש בתוספי תזונה. ארגוני בריאות ברחבי העולם ממליצים גם הם על נטילת תוספי תזונה. מחקרים אחרים מצאו קשר ישיר בין מחלות שונות לבין ירידה או מחסור בערכים תזונתיים שונים. מסיבה זו ראוי לצרוך תוספי תזונה מומלצים באופן מקצועי
אוכלוסיות שונות הדוגלות במשטרים תזונתיים כגון טבעונים, צמחונים או אנשים אשר נמצאו רגישים או אלרגיים למזונות שונים עשויים גם הם לסבול ממחסור בערכים תזונתיים רבים.
אוכלוסייה נוספת היא ספורטאים, גם חובבים אך בעיקר ספורטאים הישגיים הנתונים תחת עומסים קיצוניים. אלו צורכים כמות עצומה של רכיבים תזונתיים הכרחיים. ככל ספורטאי הישגי, המטרה היא לשפר ביצועים ולשם כך הם חייבים לצרוך כמות גדולה של אותם מרכיבים הכרחיים לאופי הספורטיבי הנדרש החל ברמות אנרגיה, יכולות חמצון משופרות, או הגדלת מסת שרירים וחיזוק עצמות שרירים ושלד.
תוספי תזונה מומלצים – למה וכמה ?
המלצה ראשונית והכרחית היא שמירה על אורח חיים בריא ותקין. המשמעות היא תפריט תזונתי עשיר במרכיבים תזונתיים טבעיים הקרובים ככל האפשר לתצורתם כפי שנוצרו בטבע. על התפריט להכיל שפע ירקות כולל עלים ירוקים מסוגים שונים, פירות בכל שלל צבעי הקשת, קטניות ודגנים איכותיים, זרעים שונים ואגוזים, שמנים צמחיים איכותיים, גרגרים ופירות יער, פטריות שונות וכמות מדודה של חלבונים. על כל אלו חשוב להוסיף שתיית מים בכמות מספקת אך להימנע ממשקאות ממותקים כולל אלו המכילים ממתיקים מלאכותיים.
חשיבות רבה יש לייחס לפעילות גופנית מותאמת ליכולות גופניות. היבט נוסף היא עשיית שימוש בכל דרך או טכניקה על מנת להפיג מתחים ולייצר רוגע נפשי המאפשר לאמץ גישה חיובית לסביבה ולמכלול החיים הסובב לנו. ואחרון חביב הקפידו על מנוחה כי גם היא חשובה לתפקודי גוף ונפש.
המלצתי הנוספת אחרי האמור למעלה היא נטילת תוספי תזונה מומלצים המותאמים אישית. בקשו להוסיף את מה שאצלכם בחוסר או את תוסף התזונה המותאם למצב בריאותי מסוים או לצורך שמירה על בריאות, איכות חיים או שיפור ביצועים.
אל תסתפקו באמור בפרסומת או המלצות שמסביב, הקפידו לקבל ייעוץ והמלצה מאנשי מקצוע מוסמכים אשר יתאימו תוספי תזונה מומלצים לצורך האישי שלכם. זאת על מנת לאפשר לכם לשמר רמה נאותה של מרכיבים תזונתיים הדרושים לכם ולמצבים בריאותיים שונים.
הקפידו מאד לרכוש תוספי תזונה מומלצים הנושאים תוויות המאשרות כי הם מיוצרים תחת תקני איכות מחייבים. אלו יבטיחו שאתם רוכשים מוצר בטוח לשימוש. מעבר לכך שימו לב לתווי איכות נוספים כמו תוספי תזונה שאינם מכילים צמחים או רכיבים שעברו הנדסה גנטית או כאלו שאינם עושים שימוש באף מרכיב שמקורו מהחי.
החשיבות בנטילת תוספי תזונה מומלצים
בתקופות קדומות לא היו תוספי תזונה אך היה שימוש נפוץ בצמחי מרפא לטיפול במצבים בריאותיים שונים. עם התפתחות המדע והמחקרים העוסקים בערכים התזונתיים והבריאותיים נוצרה ההבנה בחשיבות ובצורך בהוספת מרכיבים תזונתיים משלימים למצבים בריאותיים שונים ולצורך שמירה על הבריאות ואיכות החיים. עם התפתחות הטכנולוגיה ושיטות ייצור מתקדמות החל שימוש נפוץ ונרחב בתוספי תזונה שונים. זאת יחד עם אנשי מקצוע בתחום הטיפולי ובתחום התזונתי אשר תפקידם הוא לאבחן את הצורך באופן מקצועי ולהמליץ על נטילת תוסף תזונה מותאם לצורך ובמינון הנדרש.
ויטמינים - שימו לב למינון המומלץ לנשים ולגברים לצריכה יומית של ויטמינים. לצורך זה חייבת התווית לשאת את המינון הקיים בתוסף התזונה אל מול הקצובה היומית המומלצת. זאת משני סיבות. האחת היא להגיע לרמה נאותה ולא להישאר ברמה של חוסר ומצד שני לא להגיע למצבי עודף. זאת היות ולעיתים העודף חסר יעילות או עשוי גם להיות מזיק.
מינרלים ויסודות קורט – גם כאן יש לשים לב למינון אל מול קצובה יומית מומלצת לנשים ולגברים.
למינרלים שונים ישנה פעילות חיונית הנדרשת לשמירה על תפקודים גופניים שונים. החשיבות בשמירה על רמת מינרלים תקינה היא חיונית מאין כמותה לבני האדם, בלעדיהם לא יתכנו חיים.
לדוגמה נביא את המגנזיום. מגנזיום הוא אחד מהמינרלים החיוניים לשמירה על תפקודי גוף תקינים. מגנזיום הוא מרכיב חיוני ל-300 תהליכים ותפקודי גוף חיוניים ולתגובות ביוכימיות בגוף. מגנזיום חיוני לתפקוד השרירים והעצבים, הוא שומר על קצב לב יציב, מחזק את העצמות ומחזק את מערכת החיסון. מגנזיום הוא מרכיב חיוני המאזן ומווסת רמות סוכר בדם, מאזן ערכי לחץ דם והוא מרכיב חשוב בייצור חלבונים רבים בגוף. על פי רוב אין מספיק מודעות לחשיבות של שמירה על רמה תקינה של מגנזיום ובין העלייה התלולה בתחלואה שלא תמיד מתפרשת באופן נכון.
מחקרים מצביעים על כך כי חסר לנו מגנזיום, על פי הנתונים בישראל (ע"פ משרד הבריאות) צריכת מגנזיום נמצאת בגבול התחתון של הצריכה המומלצת בכל אחת מקבוצות הגיל והיא עומדת על כ-200 – 250 מ"ג ליום. ההמלצה התזונתית היא 420 מ"ג לגברים, 320 מ"ג לנשים.
מדוע יש לנו מחסור במינרלים
למרות שמינרלים ויסודות קורט מצויים בטבע הם חסרים במזון ובמים המשמשים לשתייה ולהשקיה של גידולים חקלאיים. הסיבה לכך נובעת ממספר סיבות. מי השתייה שלנו הם לרוב מים מותפלים נטולי מלחים ומינרלים למרות שאמורה להיות הוספה מלאכותית של מינרלים ובפועל הבדיקות מעידות על חסרים משמעותיים של מינרלים במים המותפלים. מים המשמשים השקיה הם מים מושבים. כלומר הפיכת מי שפכים לראויים להשקיה לאחר תהליכי סינון וטיהור אשר בסופו של תהליך הם חסרי מינרלים.
סיבה נוספת נובעת משימוש במשאבי קרקע המנצלים בצורה אינטנסיבית עד למקסימום שאינו מותיר לאדמה ולסביבה האקולוגית את הסיכוי להתאושש. כך שמרבית הגידולים החקלאיים מבוצעים על אדמה דלה מאד. גידולים מודרניים הנחשבים למתקדמים נעשים ללא שימוש כלל בקרקע כדוגמת גידולים הידרופוניים. גם בגידולים אלה אמורה להיות הוספה מלאכותית של מינרלים ( ? )
סיבות נוספות של חסר במינרלים הוא תעשיית מזון מתועש אשר תהליכי ההכנה השונים יוצרים מזון נטול ערכים תזונתיים הכרחיים ולא ניתן להתעלם מהעובדה שגם הגוף שלנו מאבד מיכולות הספיגה מסיבות שונות כמו עלייה בגיל, מחלות שונות וכן שימוש בתרופות מסוימות הפוגעות ביכולת הספיגה.
מדרג תוספי תזונה מומלצים – יעילות והשפעה
על בסיס הצורך בנטילת תוספי תזונה לשמירה על הבריאות ותפקודים גופניים תקינים התפתח גם הצורך לעשיית שימוש בתוספי תזונה לשיפור איכות חיים. וכך נוצרו תוספי תזונה לשיפור תפקודים גופניים ותפקודים מיניים לנשים וגברים. פותחו תוספי תזונה מומלצים אשר נועדו לשפר את מראה העור והשיער ולהאט תהליכי הזדקנות ועוד.
מכאן התפתחה תעשיית תוספי התזונה למספר אפיקים שונים של רמות מחירים ורמות ספיגה ויעילות. אפיק אחד בחר את הגישה של תחרות על המחירים. מכאן ניתן להבחין בתוספי תזונה גנריים המכילים מרכיב בודד או אסופת מרכיבים מאד מצומצמת. אלו עושים שימוש במרכיבים שהם הפקה מלאכותית או כימית. אפיק נוסף הוא ייצור תוספי תזונה המבוססים על אבקות טחונות של צמחים שונים המוכרים בעלום תוספי התזונה. מוצרים אלו הם ברמת סף נמוך של יעילות וזאת היות ועלים או שורשים או פקעות ושורשים מכילים כמות גדולה של תאית צמחית וכמויות קטנות של רכיבים פעילים. אפיק אחר לחלוטין הוא רמת פרמיום שהיא הרמה הגבוהה ביותר של תוספי תזונה איכותיים בעלי רמת ספיגה ויעילות הטובים ביותר. תוספי תזונה מומלצים אלו מבוססים על הפקת מיצוי מרוכז ( EXTRACT ) של הרכיבים הפעילים מכל צמח כך שלעיתים נמצא שמכל 20 ק"ג של צמח מופק 1 ק"ג של מיצוי מרוכז. מרביתו בתצורה יבשה בעלת אורך חיים ארוך וללא צורך בתנאי אחסון מיוחדים. קיימים גם מוצרים איכותיים בתצורה של מיצוי מרוכז נוזלי אך לאלו תנאי אחסון מיוחדים ואורך חיים קצר.
תוספי תזונה המבוססים על מיצוי מרוכז ויבש נהנים מהיתרון של מזעור הנפח של כל מרכיב ומאפשרים יצירת תוספי תזונה מרובי מרכיבים המעצימים את קשת וטווח ההשפעה הנדרשת ולהם מוסיפים רכיבים המשפרים את הספיגה והיעילות. שימו לב כי מוצרים אלו נושאים את תוויות האיכות והבטיחות ברמה הגבוהה ביותר ולמקפידים תמצאו כי תוספי תזונה אלו נושאים גם כשרות מהודרת.
אלו הם באמת תוספי תזונה מומלצים בעלי הפעילות והיעילות הטובים ביותר מסוגם.
תוספי תזונה מומלצים על בסיס מגדרי
רפואה מגדרית הינה מדע חדש אשר התפתח בעשורים האחרונים, רפואה מגדרית מיועדת לפתח כלי אבחנה וטיפול בנשים ובגברים, כלי אבחנה אלו מבוססים על ההבנה וההכרה כי תפקוד מערכות גוף ונפש מושפעות מהמין והמגדר ופועלות באופן שונה בכל מגדר. עד היום התבצעו מרבית המחקרים העוסקים בפיזיולוגיה של האדם, בטיפול במחלות ובפרמקולוגיה בגברים ולא בנשים. עובדה זו פוגעת באופן משמעותי באיכות וביעילות הטיפול הרפואי בנשים. כיום מתחילים להבין כי בהיבטי בריאות רבים גופניים ונפשיים ישנה חשיבות לאבחון, טיפול והמלצות לתוספי תזונה מומלצים על הבסיס המגדרי.
בעשור האחרון החלו להתפרסם ממצאי מחקרים רפואיים ובהם נתונים מדהימים העוסקים בכך כי מרבית חקר המחלות והטיפול בהן בוצע בגברים בלבד וכך גם הניסוי בתרופות התבצע ברובו בגברים בלבד. כתוצאה מכך מרבית הטיפול בנשים מתבסס על ידע אשר נרכש במחקרים שנעשו בקרב גברים, כמו כן הטיפול התרופתי ובכלל זה גם תוספי תזונה בנשים מתבסס על ידע מחקרי שבוצע בגברים, כל זאת מתוך נקודת הנחה שלמינו של האדם אין כלל חשיבות בהקשר זה.
השינוי מתחיל להתרחש כאשר תחום של רפואה לנשים שהיא רפואה מגדרית אשר מכירה בשוני של כל מערכות הגוף של האישה ואופן הטיפול בה. לצורך זה נוצרים תוספי תזונה העושים שימוש בצמחים בעלי יעילות ופעילות מוכחים לצורך תפקודים נשיים הנובעים מהצרכים הייחודיים לנשים.
לאור מחקרים רבים נמצאו מרכיבים ספציפיים החסרים באופן גורף בנשים בשלבי חיים שונים. זאת החל מתקופות בגרות ראשונית שלעיתים מלווה בתסמינים המשבשים איכות חיים. בהמשך הם מופיעים ביתר שאת בתקופות בוגרות יותר של הריונות ולידות ובשלבים מאוחרים יותר של גילאי מעבר ושיבושים הורמונליים שונים ועד לגילאים מבוגרים שגם בהם נשים סובלות מתסמינים שונים.
תוספי תזונה מומלצים לשימושים נוספים.
מסיבות מובנות ומסיבות שעד היום אין להם הסבר מדעי מוכח קיים צורך לשימוש בתוספי תזונה ייעודיים לתפקודים גופניים שונים. לצורך זה פותחו תוספי תזונה האמורים לשפר את רמות האנרגיה והחיוניות, תוספי תזונה לשיפור תפקודים ספורטיביים ולשימור ושיפור תפקודים מיניים. צורך נרחב של שימוש בתוספי תזונה הוא בתחום הפגת מתחים ולחץ נפשי ומצבי חרדה. ניכר להבחין כיום כי אנשים רבים מעדיפים שימוש בתוספי תזונה מבוססי צמחים על פני שימוש בתרופות על כל ההשלכות הטמונות בהם. צורך גובר ועולה הוא הביקוש לתוספי תזונה המיועדים לשפר תפקודי מוח ויכולות קשב וריכוז החל מגילאים צעירים ועד להאטה בניוון ובנסיגת תפקודי מוח בגילאים מבוגרים.
תוספי תזונה אלו נעשו לאחר פרסום ממצאים מחקריים אשר מצאו יעילות בצמחים ומרכיבים טבעיים אחרים אשר שיפרו תפקודים גופניים ונפשיים אלה.
על מנת להסיר כל ספק, התוכן של מאמר זה בא על מנת להציג מידע באפן כללי. האמור איננו מתייחס למוצר ספציפי ואין משום כל התוויה. אין לראות במאמר זה המלצה רפואית והוא אינו משמש תחליף לייעוץ רפואי לצרכים בריאותיים מכל סוג. נשים הרות, מניקות, ילדים ואנשים והנוטלים תרופות מרשם יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה