תעצומות נפש – לצאת משליטת הדפוסים אל חיים של בחירה



כל אחד ואחד סוחב על עצמו דפוסים מהעבר המקטינים את חופש הבחירה והפעולה, מעיבים על היכולת למצות יכולות והזדמנויות בחיים, ומשפיעים על מצב הרוח הכללי. בשיטת "מוח אחד" ניתן לשנות את המצב על ידי שחרור של דפוסי התנהלות, חשיבה וטראומות מהעבר

pixabay

את המידע שבכתבה מביא בפניכם יוסי גולד, מטפל ומורה בשיטת "מוח אחד" מזה 27 שנים, העובד בכל רחבי הארץ ובאזור ירושלים. יוסי גולד מנהל את פורום רפואה משלימה בפורטל ועונה בו על שאלות הגולשים.

כל אחד מאיתנו, בני האדם, חווה עליות וירידות במצבו הרגשי- נפשי. כל חוויה (אפילו קטנה), כל אירוע, כל פגיעה וטראומה משפיעים על מצבנו הרגשי ומעלים או מורידים את התחושה, ההרגשה. תמיד אנו נעים על הציר בין שמחה לעצב, בין עשייה לדיכאון. השאלה המשמעותית היא מתי המצב כבר מדליק נורה אדומה וצריך לגשת לעזרה, ומתי יש לנו את הכלים להתמודד לבד.

במאמר זה איני מאבחן סוגים שונים של מחלות נפש, אלא בוחן מה מעלה או מוריד את המצב הרגשי ואיך ניתן להתמודד עם המצב הרגשי הנתון.

כל אחד מאיתנו מגיע לחיים (גנטיקה) ונבנה (אירועי החיים, מציאות חיים, הורים ודפוסיהם וכו') במהלך חייו בהתאם לדרך בה גדלנו, התמודדנו, זרקו אותנו למים, הגנו עלינו או שמרו עלינו מכל התמודדות.

אליזבת קובלר רוס אומרת שאם נגן על המצוקים והסלעים מפני הרוח, הקור, הגשם, השלג והברד הם יאבדו את כל היופי והמיוחדות שלהם. אם נגן על האדם מפני אירועי החיים הוא לא יתפתח למשהו בנוי, מוצק, ועם הכלים להתמודד עם האתגרים הרבים שהחיים מזמנים ועם היופי והשמחה שבהם.

 

רבים מאיתנו חווים מתחים, חוסר ביטחון עצמי ואף דיכאונות. בראייה של "מוח אחד" – מה יכול לגרום לבעיות נפשיות כאלו?

כאמור, האדם נבנה ומתעצב בהתאם לאירועי ומציאות החיים שלו: מי היו הוריו, מה הם ה"תיקים" שההורים הביאו לחיים שלהם, מה הם דפוסי ההתנהגות שלהם, כמה מתחים יש בבית ובין ההורים וכו'. מציאות זו מעצבת את נפש הילד מינקות ואולי אף מועברות, ואלו יעצבו את החיים שלו לכאן ולכאן (חוסן- חוזק או חולשה- קושי). בעזרת כלים אלו נתמודד עם כל אירוע שקורה לנו במהלך החיים, וכמובן שאת אותם כלים, את אותם דפוסים, נעביר גם לילדינו היקרים. אם לא ניקח את עצמנו בידיים, נלך לטיפול ונשחרר דפוסים אלו - כך ייראו חיינו, וזה מה שנוריש לדורות הבאים.

 

האם ניתן לפתוח חסימות מהעבר, וכיצד הדבר משפיע על התמודדות עם קשיים נפשיים?

בתהליך העבודה של מוח אחד אנו משחררים חסימות מהיום ויורדים בעדינות לגיל סיבה (גיל הטראומה). אנו עובדים דרך איתור הבעיה, האירוע, ומשחררים את הטראומה. כלומר, אנו לא מוחקים את הטראומה מכיוון שמה שהיה היה, אלא משחררים מתח כדי שנוכל לראות את האירועים אחרת, מזווית אחרת, בלי מתח. כך נוכל לקחת את הטראומה לבנייה מחודשת של האדם ובזכות הטראומה נצא יותר מחוזקים אל העולם. כך נוכל להפוך את הטראומה לחוזקה שלנו, ליתרון שלנו, לשיעור שלנו. כך נוכל גם להנחיל לילדינו חיים טובים יותר, שלמים יותר, לגדל את ילדינו מבחירה ולא מתוך הטראומות והחרדות שלנו, ונוכל לחיות חיים טובים וממצים.

 

ברגעי משבר אישיים ובתקופות מצוקה מתמשכות, אנו נוטים להתנהל באופן בלתי יעיל שדווקא מחריף את המצב. מדוע?

לא פעם יש אירועי משבר ונפילה שבהם המתח מכסה אותנו כמו ענן כבד, ואנו לא מצליחים לראות את העתיד, "ולא רואים ממטר...". במצבים אלו המוח האחורי, המוח השורד, תופס כל פינה בגופנו, בנפשנו ובחיינו. אנו משווים דפוסי עבר ופועלים לפי אותם דפוסים כמו שחווינו בבית, כמו שפעלנו בהיותנו רכים בשנים, כמו שהגיבו לנו אז כשהיינו קטנים. למעשה אין בחירה והכל נראה שחור וקודר, אין אור בקצה המנהרה, אין פתרון, אין מוצא. תהליך השחרור של מוח אחד יפיג את הערפל ויבהיר את המחשבה כך שנוכל לצאת אל עולם חדש ונקי מתוך בחירה, ולא ממקום של דפוסי התנהגות.

למידע נוסף על שיטת "מוח אחד" קראו את הכתבה הבאה.

 

כיצד ניתן לעבור להתנהגות ולהרגשה מיטיבה יותר ברגעי ותקופות משבר?

דרך טיפול, שחרור הטראומות וסיגול מחשבה בריאה ובונה, נוכל לקבל את מציאות החיים ואת האירועים שקורים, שנקרים בדרכינו, בתור שיעור, בתור אתגר, ונוכל ללמוד מהם ונתקדם הלאה בחיים. אביא לרגע דוגמה של אדם בריא ומשוחרר מטראומות העבר, כמו מקרי מוות שחווה בעברו והם נשארו כפצע פתוח וצורב. אם נשחרר את הפצע הזה, במידה ויקרו דברים דומים יוכל האדם לקבל את המקרה ביותר הבנה והכלה, ולהתמודד (לא תמיד בקלות, אבל בעוצמה נפשית) ולעבור את האירוע.

אני בילדותי גידלתי הרבה כלבים וכמובן מחלק מהם נאלצתי להיפרד, ועוד בטראומה. גידול בעל חיים אהוב (ואולי לפעמים הכי אהוב) מקל על צער הפרידה ונותן כלים להתמודד מול כל אובדן, מול האובדנים שחוויתי ואפילו לא מעט.

שאלות בנושא זה ובנושאים נוספים ניתן להפנות אל יוסי גולד דרך פורום רפואה משלימה.

 

אנשים רבים מסתובבים בתחושה שהם אינם ממצים את כישוריהם ואת חייהם. כיצד חסימות מהעבר קשורות לעניין?

אדם מגיע אל החיים עם רישומים, דפוסים ודרכי התנהגות על סמך מה שחווה בחייו, על סמך אמירות ו"קביעות" שהוא הולך איתן לכל החיים כגון: ממך לא יצא שום דבר, אפילו לעבודה בזבל לא יקבלו אותך, אתה יותר מפגר מ... וכמובן גם דפוסי התנהגות שסחבנו מהבית: לנו אף פעם אין כסף, אצלנו לא מתקדמים, צריך לסבול, המזל שלנו נורא וכו' וכו'.

ילד שסופג את כל האירועים הנ"ל קולט אותם והם נהיים חלק ממנו, חלק מדפוסי ההתנהגות שלו. הוא נותן להם חלק משמעותי בחיים שלו והופך בעצם לחלק בלתי נפרד מאותם דפוסי התנהגות, כך שאותם אמירות ומעשים שהוא חווה בבית הופכים לדרך חיים שלו. דרך שחרור מאותן אמירות ואותם דפוסי התנהגות שהוא ספג ומימש בחיים שלו, הוא יוכל להגיע לחיים מתוך בחירה. טלו חיים שהוא בוחר מה יקרה איתם, שהוא ינווט וייקח אותם צעד אחד קדימה, למקום שבו ייעצב את חייו ולא שהעבר יוביל את חייו.

 

כיצד שיטת "מוח אחד" יכולה להועיל לאנשים להיות יותר מחוברים לעצמם, ויותר שמחים ושלמים עם עצמם בהווה?

דרך שחרור אירועי העבר, החיים היום יהיו טובים ומבחירה. דרך שחרור העבר נוכל היום להתמודד עם אירועי העבר ולהגיע למקום של בחירה חופשית ונקייה. באירועים ומקרים עדיין יהיו פגיעות ונפילות כי זה חלק מהחיים שלנו, אך השאלה היא אם נוכל להתמודד ולהתקדם קדימה בחיים בזכות אותו שחרור מתח? בזכות הניקיון של האירועים והטראומות נוכל להצליח להגיע לחיים של בחירה להיות מחוברים לעצמנו ולחיות את החיים בטוב.

זה אפשרי וכדאי כבר עכשיו להתחיל בתהליך. החיים והסביבה מחכים לעצמי האמיתי של כל אחד.

 

יוסי גולד הוא מטפל ומורה בשיטת "מוח אחד" מזה 27 שנים, העובד בכל רחבי הארץ ובעיקר באזור ירושלים. שאלות בנושאי הכתבה ובנושאים נוספים ניתן להפנות אל יוסי גולד דרך פורום רפואה משלימה.

 

אליזבת קובלר רוס "המוות חשוב לחיים" כתר 2002 בתרגום של ירדן בר כוכבא.

 

הכתבה בשיתוף אתר שאל את הרופא.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה