תרגילי קיגל - למי כדאי לתרגל וכיצד הם יכולים למנוע בריחת שתן?



שרירי רצפת האגן כמו כל שריר אחר בגוף, יכולים להיחלש ממגוון סיבות שונות כמו משקל עודף, היריון או גיל. שרירים אלה במצב תקין, מסייעים בשמירה על כיווץ של שלפוחית השתן, כדי למנוע בריחת שתן ומצב של צניחת רחם, בו הרחם צונח אל תוך חלל הנרתיק. תרגול של תרגילי הקיגל יכול לסייע במניעת המצבים הללו בצורה יעילה ביותר. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על התרגילים הללו.

קרדיט לתמונה: pexels

מהם תרגילי קיגל?

תרגילים לחיזוק רצפת האגן ידועים גם בשם תרגילי קיגל והם מבוצעים באמצעות כיווץ ושחרור של שרירי רצפת האגן. את התרגילים הללו יש לבצע באופן יומיומי, מספר פעמים ביום לאורך תקופה של מספר חודשים, כדי לאפשר התחזקות משמעותית של השרירים.

כדי לזהות היכן ממוקמים שרירי רצפת האגן ולהבין כיצד לכווצם, יש לחכות את פעולת הכיווץ של השרירים בעת התאפקות מפני הטלת שתן. לאחר שזיהיתם היכן נמצאים השרירים הללו ניתן להתחיל בתרגול. מומלץ לבצע את התרגילים בעת ישיבה. יש לכווץ את השרירים למשך כעשר שניות ולאחר מכן להרפות אותן למשך עשר שניות ולחזור כך על הפעולה במשך מספר פעמים, שלוש פעמים ביום.

למי כדאי לתרגל תרגילי קיגל?

ישנן מספר אוכלוסיות אשר יפיקו תועלת רבה מתרגול סדיר של תרגילי קיגל. לדוגמה, נשים בכל קשת הגילאים ירוויחו מאוד מתרגול תדיר של תרגילים אלה בשל מגוון סיבות. לנשים בהריון למשל מומלץ לבצע את התרגילים הללו כדי לחזק את שרירי רצפת האגן, עליהם מופעל לחץ רב בשל המשקל שהתווסף בעקבות ההריון והעובר עצמו. כמו כן, גם לידה נרתיקית תגרום להפעלת עומס משמעותית על רצפת האגן וחיזוק השרירים באזור מבעוד מועד, תמנע נזק והופעה של תופעות כמו בריחת שתן, כאבי גם או צניחת רחם.

גם לנשים בגיל השלישי כדאי לבצע את התרגילים הללו, משום שעם הגיל שרירי רצפת האגן נחלשים באופן משמעותי, וכך עולה הסיכוי לבריחת שתן וצניחת רחם.

לגברים תרגול של תרגילים לחיזוק רצפת האגן יכול לסייע בשיפור התפקוד המיני, לכן גם הם יכולים להפיק תועלת רבה מתרגול של תרגילי קיגל.

כיצד תרגילי קיגל יכולים למנוע דליפת שתן?

בריחת שתן או דליפת שתן היא מצב ממנו סובלות נשים רבות בגילאים שונים. ישנם שני סוגים של דליפת שתן, האחד בריחת שתן בעת מאמץ והשני בריחת שתן בדחיפות. בריחת שתן בעת מאמץ נגרמת מחולשה של השרירים התומכים שתפקידם לסייע במניעת בריחה של שתן, כמו שרירי רצפת האגן ושריר השופכה. במצבים בהם שרירים אלה נחלשים, אין כל יכולת ליצור כיווץ מספיק כדי למנוע מהשתן לדלוף וכך ישנה בריחה בלתי רצונית של שתן.

בריחת שתן במאמץ מתרחשת כאשר נוצר לחץ תוך-בטני בשל צחוק, שיעול, הרמת חפצים או עיטוש, כך שהשרירים אינם מצליחים עוד לשמור על כיווץ. במקרים אלה מומלץ מאוד לתרגל תרגילי קיגל לחיזוק שרירי רצפת האגן, כדי שתתאפשר שמירה על כיווץ השלפוחית גם בעת מאמץ.

במקרה של בריחת שתן בדחיפות, ישנה תחושת דחיפות גדולה מאוד להטיל שתן שאינה מאפשרת הגעה בפרק זמן סביר למקום בו אפשר להתפנות. הבעיה במקרה זה אינה נגרמת בהכרח מתפקוד לקוי של שרירי רצפת האגן, אלא מליקוי של שלפוחית השתן עצמה. יחד עם זאת, באמצעות חיזוק של שרירי רצפת האגן ניתן בכל זאת להרוויח זמן רב יותר של התאפקות בטרם תידרש הגעה למקום בו ניתן להתפנות בנוחות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה