10 כללים ללקיחת הלוואה



הישראלים מוצפים בהצעות להלוואות – וכולן מבטיחות תנאים טובים וריבית משתלמת. כך תבדקו איזו הצעה עומדת במבחן המציאות

שאטרסטוק

יוקר המחיה ומחירי הדיור שרק ממשיכים לעלות מביאים ישראלים רבים לשקול נטילת הלוואה. זה אולי נראה קל מתמיד, מאחר שהשוק נפתח לתחרות ואינספור גופים ישמחו להעניק לנו הלוואה – מהבנק שלנו ועד חברות האשראי, מיזמי אשראי חברתי, קרנות הפנסיה וההשתלמות ועוד. אולם, הלוואה היא צעד בעלת משמעות פיננסית שאין להקל בו ראש, חשוב להתנהל בחוכמה כדי לוודא שהיא תועיל לנו – ולא תגרום נזק נוסף לחשבון הבנק. להלן 10 כללי אצבע שחשוב לבדוק לפני נטילת הלוואה – בין אם בסכום קטן או גדול.

  1. האם אתם יכולים להחזיר את מלוא ההלוואה?

הפרמטר של ההחזר החודשי של ההלוואה הוא אחד הדברים שחשוב לבדוק. מומלץ לסכם את ההוצאות וההכנסות הצפויות בכל חודש במהלך תקופת ההלוואה, ולוודא שיש לכם די כסף פנוי לצורך החזר ההלוואה. במידת הצורך רצוי לקצץ בחלק מההוצאות, זאת כדי לפנות סכומים להחזר ההלוואה.

  1. האם בדקתם יותר מהצעה אחת?

כאמור, בשנים האחרונות קיימת תחרות עזה בשוק ההלוואות, לאחר שנים שהיה נחלתן הבלעדית של הבנקים. לרשותכם עומדות לא מעט אפשרויות – וכדאי לנצל את המגוון הזה כדי לקבל את התנאים הטובים ביותר.

  1. האם השוויתם בין גופים שונים?

עבור רבים, הכתובת הראשונה שעולה לראש בהקשר של הלוואות היא סניף הבנק שלהם. עם זאת, גם אם מדובר בפקידים שמכירים אתכם היטב, הבנק לא תמיד יהיה זה שיציע לכם את ההצעה הטובה ביותר. חברות כרטיסי האשראי, למשל, מעניקות הלוואה ללקוחות כל הבנקים*. בנוסף קיימת גם אפשרות ליטול הלוואה מקרן השתלמות או פנסיה, הלוואות חברתיות ועוד.

  1. האם ייעלתם את ההתנהלות הכלכלית שלכם?

ברוב המקרים הלוואה נועדה לסייע לנו לסגור משיכת יתר בבנק, או לפתור בעיה אחרת בתזרים המזומנים. עם זאת, חשוב לוודא כי במקביל לנטילת ההלוואה, אנו נוקטים צעדים לייעול ההתנהלות הכלכלית – קיצוץ בהוצאות שאינן הכרחיות, לצד הגדלת ההכנסות, במידת האפשר. אם לא נקפיד לעשות זאת, הבור בתקציב יחזור ויופיע – ובפעם הבאה, כבר יהיה קשה יותר לקחת הלוואה.

  1. מהו הסכום המדויק שאתם זקוקים לו?

לפני נטילת הלוואה, יש לחשב במדויק את הסכום הדרוש – בלי אופטימיות יתר, אך גם בלי פסימיות. הביאו בחשבון הוצאות שונות סביב ההלוואה – כגון עמלות שונות וכמובן הריבית על ההלוואה. עם זאת, הקפידו לקחת הלוואה בסכום נמוך ככל האפשר – כדי שהיא לא תכביד על התקציב שלכם במשך תקופה ארוכה מדי.

  1. מותר ואף רצוי להתמקח

כמו בכל תחום צרכני, גם בשוק ההלוואות, התחרות הגוברת משפרת מאוד את מעמדו של הצרכן. פרט לכך שניתן לערוך סקר שוק נרחב בין הגורמים השונים שמעניקים הלוואות, ניתן גם להתמקח על התנאים והריביות – ובכך להוריד את הסכום הכולל שתידרשו להחזיר.

  1. מהם תנאי ההלוואה?

תנאי ההלוואה כוללים לא מעט פרמטרים חשובים – ובהם כמובן גובה הריבית שדורש המלווה ותקופת ההחזר. תנאים אלה קובעים את הסכום הכולל שתידרשו להחזיר, אך אל תשכחו להביא בחשבון גם עמלות שונות שגובים חלק מהגופים.

  1. בתוך כמה זמן תקבלו את הכסף?

במקרים רבים, אנו נוטלים הלוואה כי אנו זקוקים לכסף בהקדם האפשרי – אך בבנקים, למשל, תהליך קבלת ההלוואה עשוי להתמשך זמן רב, ולכלול פגישות בבנקים, סבבי אישורים של הפקידים השונים ועוד. מנגד, בחברות כרטיסי האשראי ניתן לקבל הלוואה מהירה יותר, ואף הלוואה דיגיטלית – באמצעות נציגי השירות באינטרנט או בטלפון ובלי לצאת כלל מהבית.

  1. האם אתם בטוחים בצורך לקחת הלוואה?

לפעמים, הלוואה נראית כמו הדרך הקלה להשיג כסף למטרה מסוימת – אך חשוב לזכור את המחיר שלה: לא רק ההחזר החודשי, המסתכם לסכום גבוה יותר מההלוואה המקורית, אלא גם העובדה שהיא משפיעה על התקציב החודשי של משק הבית ומהווה משקולת פיננסית של ממש. ייתכן שבחשיבה מחודשת על מאזן ההוצאות וההכנסות שלכם, תצליחו למצוא דרך לחסוך את הסכום הדרוש לכם.

  1. חשבו על מקורות אחרים להלוואה

גם בהצעה המשתלמת ביותר שתקבלו, עדיין ההלוואה תעלה לכם לא מעט כסף – בשל הריבית. לכן, לפני שעושים את הצעד, אפשר לשקול פנייה לקרובי משפחה או חברים שעשויים להסכים להלוות לכם את הכסף ללא ריבית. זה כמובן צעד לא קל, אך חשוב למצות את כל האפשרויות העומדות לרשותכם לפני שעושים צעד פיננסי כה משמעותי.

בשורה התחתונה, הלוואות כבר אינן עניין נדיר – ויש שפע של גופים במשק שישמחו להלוות לנו סכומים לכל מטרה. אך למרות שהדבר נראה קל ופשוט, יש לו השלכות רבות – וחשוב להתכונן אליו, תוך סקר שוק מעמיק ובירור צרכים מקיף.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

*הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה