ד"ר ניבה שפירא, תזונאית קלינית וראש החוג למדעי התזונה במכללה האקדמית אשקלון, מסבירה שהקיץ עלול להפוך למשמין
צילום: מאשה סלעי

חודש יולי הגיעה לסיומו ואנו נמצאים בפתחו של חודש אוגוסט האימתני. פעם היינו מרזים בקיץ, כי כשחם- התאבון יורד. זאת חוכמת הגוף לשמור על טמפרטורת הגוף, ולמנוע חימום יתר. כי אכילה מגבירה חילוף חומרים ויוצרת חום פנימי.  גם פעילות גופנית מגבירה חום פנימי. לכן אנחנו גם מתעצלים בחום. תופעה הפוכה מאשר בקור – כאשר אנחנו אוהבים לקפוץ, לשפשף ידיים ולהתכרבל בעוד שבקיץ אנחנו אוהבים "לנוח", להתעצל ולהתפשט.

אבל בעידן המודרני – הקיץ עלול להפוך דווקא למשמין. כיוון שאנחנו פחות בתנועה, יותר נוסעים, פחות הולכים, פחות משחקים בחוץ, יותר צופים בטלוויזיה בפנים הבית, אוכלים מנות גדולות עתירות קלוריות (כי זה הפך להרגל אצלנו), שותים הרבה יותר משקאות מתוקים מאשר פעם ואוכלים חטיפים בכל הזדמנות! ועם הקיץ החם והלח – כדוגמת הקיץ הזה – אנחנו דבוקים למזגן!!

במיוחד ילדים בחופשה, אם אין להם סדר יום מחייב, ולא פעילות גופנית וחברתית מסודרת, ויש להם הרבה יותר הזדמנויות לאכילה וצפייה בטלוויזיה - אם לא מתכננים בכוונה מראש את האכילה והפעילות הגופנית והחברתית.

התוצאה: ילדים משמינים בחופשת הקיץ – יותר מאשר בשנת הלימודים
מחקרים חוזרים ועדכניים מראים שילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר של עליה במשקל במהלך חופשת הקיץ מאשר במהלך שנת הלימודים.
בשנת 2016 חוקרים באוניברסיטת אוסטין, טקסס, במחקר המבוסס על נתוני מדגם לאומי שכלל 18,170 ילדים, בו בדקו גובה ומשקל – על פני תקופה של שלוש שנים מהגן (בשנת 2010) עד  כיתה ב' (בשנת  2013) בבתי הספר - פעם אחת בסתיו, ופעם באביב - נמצא שבמהלך המחקר - שהשמנת יתר עלתה מ 8.9% ל 11.5 אחוזים של הילדים, עודף המשקל גדל מ- 23.3% ל- 28.7%, ושהעלייה אינה קורית במהלך שנות הלימודים אלא במהלך שתי חופשות הקיץ!

במחקר נוסף מאוניברסיטת קולומביה, 2015, המבוסס על נתונים לאומיים בארה"ב של ילדים בכיתות 1-12 (בדיקת סקר תזונה 2003-2008) על מדגם שכלל 6453 ילדים ומתבגרים - חלקם נסקרו במהלך שנת הלימודים ואחרים במהלך חופשת הקיץ - נבדקו שלושה מדדים תזונתיים עיקריים: סך הקלוריות הנצרכות ליום, מספר כוסות של ירקות, כפיות של תוספת סוכר, וצריכת קלוריות. בנוסף - השוו דפוסי פעילות גופנית וזמן צפייה במסך,  כדי לתעד את השינויים שחלים במהלך חופשת הקיץ.
הממצאים מראים עליה בצפייה בטלוויזיה (בכ-  20 דקות בממוצע ביום), ובשתיית משקאות מסוכרים (כ-100מ"ל), בעוד שהפעילות הגופנית נשארה כמעט ללא שינוי (עלייה של כ-5 דקות ליום).

השמנה מגבירה את קשיי עומס החום
ילדים/מבוגרים הסובלים מהשמנת יתר סובלים יותר מחום הקיץ. זה קשור לעובדה שלשומן תכונה של מבודד חום, ולכן יש קושי גדול יותר לפזר את חום הגוף מבפנים – היכן שחילוף החומרים יוצר חום – אל העור כדי לאבד חום לסביבה. עם ההשמנה והחום עולה גם המאמץ הגופני הכרוך בתנועה. בבנים שמנים נמצא שטמפרטורת הגוף וקצב הלב היו גבוהים יותר בהשוואה לבנים רזים, הן במהלך פעילות גופנית והן במנוחה בטמפרטורה גבוהה. אחת מהסיבות לחוסר יעילות של ויסות החום בשמנים היא בגלל מאמץ יחסי יותר גבוה בזמן הפעילות הגופנית ולכן עליה גבוהה יותר בטמפרטורת גופם. וזאת עוד סיבה למנוע השמנת קיץ!

אז מה עושים? כדי שנוכל להתמודד עם הקיץ בלי להשמין, וגם לשמור על כושר ורעננות, עלינו להבין יותר איך הגוף מושפע מהחום, ובהתאם – לבחור את אורח  החיים ואת התפריט שיעזור לנו לקרר את הגוף (שבנוי בעיקר על מאכלים מקררים ). התפריט כולל: שתייה (מים בעיקר!), ירקות ופירות, קטניות קטנות (לדוגמא – עדשים/גרגירי חומוס ואפונה), מוצרי חלב ניגרים - יוגורט, לבן/אשל, רוויון וביצה, דגים ומוצרי ים.  לעתים קרובות יותר דגים, רחוקות יותר - עוף/הודו, ורחוקות עוד יותר – בשר אדום. בנוסף, חשוב להתאים את הפעילות הגופנית לחום ולשעות הקלות יותר - להתלבש ולהתאים את הפעילות הגופנית לאדם הספציפי, להקדים את הפעילות הגופנית לשעות המוקדמות של היום, לבחור פעילות באווירה מקררת – במים, בהרים גבוהים, בצל, ולהיכנס למשטר שתיה מוגבר.  ישנם משתנים שחשוב לקחת בחשבון, לדוגמא - גיל מבוגר מקשה על ההתמודדות עם החום; משקל הגוף – בעלי משקל יותר/השמנה מתקשים יותר לאבד חום; ומין – גברים עמידים יותר לחום מאשר נשים.

תזונה ים תיכונית להגנה מהחום וסיכוני ההשמנה – הגירסה הקיצית
לרכיבי המזון שלנו השפעה שונה על חימום הגוף. לדוגמא – אכילת פחמימות – במיוחד מיני מאפה ומתיקה שהם מהירי ספיגה (בעלי מדד גליקמי גבוה),  גורמים לשחרור חום – כ-15% מהקלוריות שלהן. גם לחלבונים השפעה מחממת (תרמית), עד 20% מתכולת הקלוריות במזון. שומנים אומנם לא מחממים את הגוף (ולרוע המזל לא מבזבזים קלוריות ובכך מעמיסים את כל מה שיש להם עלינו!) אבל תורמים להשמנה – שמקשה על היפטרות מחום הגוף. עוד חשוב לזכור שלירקות ופירות ולמוצרי חלב רזים ונוזליים יש ערכים מצננים מובילים!
כמו כל הדיאטות האתניות/מקומיות, שהתפתחו בהלימה לתנאי האקלים הסביבתי - התזונה הים-תיכונית המסורתית (כמו זו שעקרונותיה מתוארים לעיל - שהייתה נהוגה באיי יוון לפני שנות ה-60) התפתחה בתנאי הים-התיכון, ולכן אין פלא שהיא מתאימה ביותר לחום ולאזור.
בגירסה הקיצית מודגשים בה המזונות המקררים: שפע ירקות, קטניות, דגנים מלאים, ופירות; שתייה מרובה, דגים במקום בשר; עוף ומוצרי חלב רזים, תבלינים מקומיים ועוד. בישול קל וביתי, ובעיקר – ירקות עם כל דבר! כדי לרענן את הקיץ מבפנים!

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה