הפינה המשפטית: ארנונה יש מה לעשות?



דווקא בימים אלה בעוד נטל המסים וההוצאות גובר, מצאתי לנכון להביא מאמר זה לציבור הרחב, במטרה לסייע

דווקא בימים אלה בעוד נטל המסים וההוצאות גובר, מצאתי לנכון להביא מאמר זה לציבור הרחב, במטרה לסייע במתן דרכים להפחתת המס המוניציפלי – ארנונה.

ככלל רשויות מוניציפליות רשאיות לגבות את מיסי הארנונה מכוח חוק הסדרים במשק המדינה (תיקוני חקיקה להשגת יעדי התקציב), התשנ"ג-1992. (להלן: "חוק ההסדרים")

[caption id="attachment_14137" align="alignright" width="130" caption="עו"ד יואב בלייכר"][/caption]

אם כן, תשלומי הארנונה הינם תשלומי מס לכל דבר ועניין. משמעות הדבר הינה, שכל אזרח המחזיק בנכס חב בתשלומי הארנונה "בהתאם לסוג הנכס, לשימושו ולמיקומו".  מטבע הדברים, נכס בגודל 80 מ"ר המשמש לעסק מסחרי אינו כדין דירת מגורים בגודל 80 מ"ר  .

 לקראת כל שנת מס חדשה, הרשות מפרסמת את צו המסים לאותה שנה, צו המסים כולל בתוכו את מאפייני הנכס – סוג, מיקום וכמובן תעריף לכל מ"ר. המאפיין המשותף והמרכזי לכל צווי הארנונה בארצנו, הינה המגמה המתמדת בהעלאת תעריפי הארנונה.

רק על מנת לסבר את האוזן, מאז שחוקקו את חוקי היסוד במדינת ישראל, כל החלטה הנוגעת להטלת מס  מצריכה אישור הכנסת. הווה אומר, הטלת המס היא לעולם מכוח חוק מפורש.

בניגוד לאמור, מסי הארנונה הם מכוח חוק ההסדרים אך מיושמים בהתאם לתעריפי צו המסים של אותה רשות מוניציפלית. העלאת תעריפי הארנונה מתבצעת באישור השרים, אך אינם עוברים הליך קריאה בכנסת. משכך, משנה לשנה תעריפי הארנונה עולים ביתר קלות ומתחת לאפם של אזרחי ישראל ללא כל התנגדות או מחאה שהיינו עדים לה לאחרונה.

 כחלק ממאמצי הרשות לייעל ולהגדיל את גביית תשלומי הארנונה, היא נעזרת בחברות גבייה חיצוניות כאשר המטרה היא הגדלת התשלומים מצד בעלי העסקים והתושבים. להשגת המטרה באופן חוקי לכאורה, חברות הגבייה מבצעות סקרי נכסים, שבסופם מגדילות הרשויות את שטח הנכס לחיוב ולעתים אף משנות את סיווג הנכס בדרך של יצירת "יש מאין". לא אחת, הרשות פונה לבעלי עסקים ומעדכנת אותם להפתעתם הרבה, כי נכסם "אכל שמרים" וגדל ואף מצרפות תשריט מדידה עדכני המעיד לכאורה על גודל הנכס לחיוב.

חוק הרשויות המקומיות (ערר על קביעת ארנונה כללית), תשל"ו - 1976

החוק מאפשר להגיש השגה על שומת הארנונה, תוך 90 ימים מיום קבלת הודעת השומה השנתית.

השגה, הינה הכלי הלגיטימי בו האזרח יכול להפנות טענותיו למנהל הארנונה בארבעה נושאים:

  1. הנכס אינו מצוי במתחם הרשות.
  2. ישנה טעות בציון סוג הנכס, גודלו  או השימוש בו.
  3. הנישום אינו מחזיק בנכס.
  4. הנכס הינו עסק, אך מקבל הודעת התשלום אינו בעל השליטה ו/או התשלום בוצע בידי אחר.

קבלת השגה מהווה עבור הנישום חיסכון משמעותי, במיוחד כאשר מדובר בנכס המסווג כעסק.

משכך, אמליץ לכל תושב לבחון את חיוב הארנונה השנתית ולממש את זכותו להשגה על שומת הארנונה.

ניתן לעלות שאלות בנושא הארנונה בטוקבק ולקבל תשובה כללית בנושא

האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית, אין באמור ו/או שאינו באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי מכל סוג שהוא, ההסתמכות על המידע היא באחריות המשתמש בלבד, לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה