כל אדם אשר עובד מהבוקר עד הערב רוצה לדעת כי הוא מקבל את שכרו בסופו של דבר. ישנן עבודות שבהן מקבלים שכר גבוה יחסית, ובאחרות שכר נמוך יותר, אך קיימות גם עבודות שבהן מקבלים שכר נמוך מדיי. ישנם מעסיקים המנצלים את כוח העבודה הזול של העובדים ומעבדים אותם בתנאים מחפירים. כדי למנוע את המצב הזה, קבעו רשויות בארץ ובעולם את שכר המינימום שישה במשק

 מהו שכר מינימום

שכר מינימום לשעה או לחודש הוא הגבול הנמוך ביותר שיכול לקבל עובד. שכר זה יכול להיקבע בהתאם לחוק, להסכם הקיבוצי או לתקנה מנהלית. חוק זה נועד להגן על העובד מפני כוחו הגדול של המעסיק ולמנוע מהמעסיק לנצל אותו. בישראל פעלה הממשלה בתחילת שנות האלפיים להעלאת שכר המינימום בשלוש דרכים עיקריות: ביצוע רפורמה במס ההכנסה עד לכדי איפוס המס, הענקת מס הכנסה שלילי לעובדים שאינם מקבלים שכר גבוה והפחתה בשיעורי התשלום לביטוח הלאומי.

שכר המינימום כפי שהוא נקבע נכון לשנת 2017

אנשי ההסתדרות, ובראשם אבי ניסנקורן, פועלים כדי להעלות את שכר המינימום נכון ל-2017 ולהגיע לשוויון חברתי. כך נקבע כי שכר מינימום 2017 יעמוד על 5,300 עבור אנשים אשר עובדים במשרה מלאה, וזאת החל מחודש דצמבר של אותה השנה. שכר המינימום פר שעה יעמוד כעת על 28.49 שקלים.

מה עוד כדאי לדעת על שכר המינימום?

  • העובד אינו רשאי לוותר על הזכות שלו לקבל שכר מינימום.
  • העובד יכול להגיש תלונה נגד מעסיק אשר מפר את ההתחייבות שלו ואינו משלם את שכר המינימום הדרוש.
  • שכר המינימום כולל מאפיינים כמו שכר משולב, תוספת קבוע של עובד, שכר היסוד שלו וכדומה.
  • שכר המינימום אינו כולל מאפיינים כמו תוספת ותק, משכורת 13, פרמיה מדודה, החזרי הוצאות עבור נסיעות, מענקים המוענקים לעובד על סמך בסיס שנתי, תוספת משפחה ועוד.
  • עובד אשר יעבוד במשרה חלקית יקבל חצי מהמינימום המגיע לו, אילו עבד במשרה מלאה. כך, השכר החודשי של עובד זה יעמוד על 2650 שקלים.
  • אם העובד אינו מקבל את שכר המינימום המגיע לו כרגע, על המעסיק להעביר לו תוספת תשלום.

גם לצעירים מגיע שוויון

שכר המינימום בשנת 2017 נועד להגן בין השאר על בני הנוער, אשר יוצאים לעבוד בחופש הגדול ולא תמיד מודעים לכל הזכויות המגיעות להם. המעסיקים, מצדם, מנצלים את חוסר הידע הזה של הצעירים ומעסיקים אותם בתנאים בלתי הולמים. שכר מינימום לשעה או שכר חודשי מיועדים למנוע את האפליה הזו כלפי בני הנוער.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה