2020: מה למדנו מהקורונה?



הקורונה היא אולי משבר של פעם ב-100 שנה, אך לא צריך לחכות עוד 100 שנה כדי להיערך לבלת״ם הבא שיצוץ בחיינו. עם תכנון נכון, הקפדה על אורח חיים בריא ועל חיסכון, נוכל לשפר את מצבנו בתקופות משבר וקושי

דסי נירקרדיט Shutterstock

2020 הייתה השנה שבה בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, נשברו כל מיני הנחות יסוד שלנו בנושאי בריאות, חינוך, שוק העבודה ואפילו חלוקת התפקידים במשפחה. רובנו בילינו המון זמן בבית ולמדנו להעריך מחדש את הקשרים האנושיים עם בני המשפחה, החברים והקולגות בעבודה שסובבים אותנו. זו שנה שבה רבים מאיתנו הקדישו יותר זמן לבני המשפחה ולתחביבים, התחילו לעשות ספורט וחשבו מחדש על המטרות שירצו להשיג בחיים.

לצד הצדדים החיוביים של משבר הקורונה, כולנו קיבלנו המחשה ברורה ומיידית לחשיבות החיסכון ככלי שמאפשר לנו לספוג זעזועים בצורה טובה יותר. אפיקי החיסכון השונים כמו קרנות השתלמות, קופות גמל להשקעה, תיקי ההשקעות שלנו ואפילו החסכונות לפנסיה – הפכו כולם לכלי משמעותי שחשוב להקדיש לו יותר תשומת לב ומחשבה.

מאזנים בין בית לעבודה

אחד השינויים המשמעותיים שהביאה איתה הקורונה היה השהות הממושכת של כולנו בבית עם המשפחה. בין אם יצאנו לחל״ת או שעברנו לעבוד מהבית, כולנו נאלצנו להתרגל לשגרת יום חדשה. אם בהתחלה נהננו מההפוגה הכפויה בשהות במשרד ומהתרוקנות הלו"ז, לאט לאט התברר שזה לא תמיד הכי פשוט להתנהל מהבית כשכולם נמצאים בו 24/7 וזקוקים לארוחות, חיבור אינטרנט יציב, ציוד מחשוב כדי לבצע את כל המטלות השונות של כל אחד מבני הבית וגם פינה שקטה לעבודה ומנוחה. אך מעבר לכל האתגרים שבהסתגלות למצב חדש ואחר כל כך, רבים מאיתנו גילו את היתרון הגדול בצמצום שעות הנסיעה אל העבודה ובחזרה, ובבילוי זמן איכות ארוך יותר עם הילדים. למרות כל הקשיים והתלונות על הצורך לג׳נגל בין הבית לעבודה כשכולנו נמצאים בבית כל הזמן ולפקח בצורה הדוקה יותר על הלימודים של הילדים, כשמסתמנת כעת חזרה אפשרית לעבודה מלאה מהמשרד, פתאום כולנו מעדיפים לבלות קצת יותר זמן בטרנינג ולנהל את הזמן שלנו בצורה הרבה יותר גמישה.

חושבים טוב, חושבים בריא ומאזנים בין גוף לנפש

כשהבריאות של כולנו בסכנה כל כך ברורה ומיידית, זה רק טבעי שנרצה לעשות מה שאפשר לשפר את איכות החיים והבריאות שלנו ולצמצם נזקים שנוצרו מהרגלים לא בריאים. השילוב של הזמן הרב בבית והיכולת לנהל את הלו״ז שלנו בצורה גמישה יותר יחד עם ההתפתחות של אינספור שיעורי יוגה, פילאטיס וכושר אונליין שאפשר לעשות גם בלי לצאת מהבית אפשרה לרבים מאיתנו לצלוח את המשוכה הראשונה בדרך לאורח חיים בריא יותר. בשנה האחרונה ראינו עליה משמעותית ברכישת בגדי ספורט ופריחה בקורסי בישול ותזונה ברשת.[1]כשיש יותר זמן בבית, אפשר להשקיע בארוחות ואחר כך גם לוודא שלא נשארות איתנו קלוריות מיותרות.קרדיט Shutterstock

חוסכים עכשיו, כשאפשר, כדי שאחר כך יהיה קל יותר

בחודש מרץ 2020, כשהמשק נכנס לסגר הראשון שיעור האבטלה זינק ל- 16% תוך ימים ספורים כשבשיא המשבר הגענו לשיעור של 34%.[2] גם אם אתם לא איבדתם את מקום עבודתכם, אתם וודאי מכירים בסביבתכם הקרובה אנשים אחרים שנפגעו במשבר. אם הנטיה הטבעית של כולנו היא לדחות את העיסוק בחיסכון והשקעה, כעת קיבלנו כולנו קריאת השכמה להשלכות של משבר כלכלי פתאומי על משפחות שאין להן חיסכון מספיק.

אין צורך לחכות לקורונה הבאה, או אפילו להוצאה הגדולה הלא מתוכננת שתנחת עליכם בפעם הבאה. דווקא כעת כשהמצב מתייצב, חשוב מאוד לוודא שאנחנו בונים לעצמנו כרית ביטחון מספיק משמעותית של חסכונות שאינם מיועדים למטרה מוגדרת בהכרח.

אחד הכלים הנוחים לכרית חיסכון שכזו הוא חיסכון בקופת גמל להשקעה, שמאפשרת לכם גמישות מלאה בהפקדות, באופן השקעת הכסף ובמועד המשיכה. תוכלו להתחיל להפקיד לקופת הגמל להשקעה גם סכומים קטנים מאוד של 100-200 ש״ח מדי חודש, ולהוסיף הפקדות חד-פעמיות של סכומים גבוהים יותר לפי היכולת והצורך. לקופת גמל להשקעה ניתן להפקיד עד כ- 71 אלף ש״ח לכל בן משפחה מדי שנה, וליהנות מניהול השקעות מקצועי במסלול השקעה לפי בחירתכם. קופת גמל להשקעה מציעה מגוון מסלולי השקעה ברמות סיכון שונות, ומאפשרת לעבור בין מסלול אחד לאחר בצורה חופשית לפי הצורך.  

בין היתרונות המובהקים של קופת הגמל להשקעה הוא אפקט הריבית דריבית, שמאפשר לכם לצבור ריבית גם על התשואה שכבר צברתם בקופה ובאופן הזה להצמיח את החיסכון לאורך זמן בצורה מהירה יותר. בהשקעה של 100 ש״ח בחודש על פני 5 שנים לדוגמה, תוכלו להשיג כרית חיסכון משוערת של כ-6,500 ש״ח. אם תגדילו את סכום החיסכון ל-500 ש״ח בחודש, תוכלו לצבור בתום החמש שנים כבר סכום משמעותי של למעלה מ-32 אלף ש״ח.[3] עם סכום כזה שעומד לרשותכם ותוכלו למשוך בכל עת, המשבר הבא נעשה כבר יותר נוח.

כמו שאומר הביטוי הסיני העתיק, בכל משבר טמונה גם הזדמנות. גם משבר הקורונה שנכנס לחיינו בסערה, הוביל אותנו לשפר את איכות החיים שלנו בלא מעט מובנים וסיפק לנו תובנות חשובות לחיים טובים יותר. עם קצת תשומת לב והכנה מראש, נוכל להיות ערוכים גם למשבר הבא. ובעיקר, נוכל לקחת את החיים יותר בקלות בידיעה שיש לנו את האמצעים להתמודד עם הכל.

[1] למשל כאן: https://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3894105,00.html וכאן: https://www.calcalist.co.il/consumer/articles/0,7340,L-3802930,00.html

[2] https://www.themarker.com/coronavirus/.premium-1.9040705
https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3802974,00.html

[3] מבוסס על המחשבון של אלטשולר שחם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה