3 שאלות ותשובות על אזרחות פולנית



במאמר זה אציג 3 שאלות ותשובות על אזרחות פולנית, שכל אדם שיש לו אזרחות פולנית או מעוניין שתהיה לו כזו, צריך לדעת.

קרדיט תמונה FREEPIK
  1. מי זכאי לאזרחות פולנית?

כל אדם, שלפחות לאחד מהוריו יש אזרחות פולנית, זכאי גם הוא לאזרחות פולנית. הורים יכולים, אמנם, לוותר על האזרחות הפולנית של ילדיהם, אך יש להבהיר שהדבר לא מהווה סוף פסוק: גם אם ההורים ויתרו על האזרחות הפולנית של ילדיהם, יכולים האחרונים לרכוש שוב אזרחות זו, אם כי חלון הזמן לכך הוא קצר יחסית – לאחר גיל 16 אך לפני גיל 17 וחצי.

יש לציין שסעיף 8 לחוק האזרחות הפולני קובע שאי-זכאות לאזרחות פולנית מלידה לא בהכרח מונע תמיד קבלת אזרחות פולנית. אדם המעוניין באזרחות פולנית והוא אינו זכאי לה מלידה, צריך להוכיח שבחמש השנים האחרונות הוא גר בפולין וכן שהוא מחזיק באישור תושבות. בנוסף, במקרים מסוימים הוא צריך להציג מסמכים המוכיחים כי הוא ויתר על אזרחותו הזרה. אם לאותו אדם יש ילדים תחת חסותו, והם גרים בפולין, האזרחות הפולנית חלה גם עליהם.

גם אדם שלא עומד בתנאים הנ"ל יכול לקבל אזרחות פולנית, אם הוא מוכיח לרשויות הפולניות שלאחד מאבות אבותיו הייתה אזרחות פולנית, שלא אבדה לאף אחד מהצאצאים – מאותו אב ועד למבקש. לדבריו של יניב ערבה - אם לאחד מהצאצאים אבדה האזרחות הפולנית, אך לאחר שילדו היה בן 18, האזרחות הפולנית נשמרת.

  1. האם לאזרחות הפולנית יש חסרונות?

ראשית, יש להבהיר שלאזרחות הפולנית יתרונות רבים: היא מאפשרת לכל אדם המחזיק בה לחיות, ללמוד ולעבוד בכל אחת מבין 27 מדינות האיחוד האירופי, היא מעניקה פטור מויזה לארצות הברית ולעוד כ-160 מדינות, וכן היא מגדילה את הסיכוי לקבלת פיצויים על רכוש שנגזל בשואה.

ואולם, לאזרחות הפולנית יש גם חסרונות, אם כי הם אינם קשורים למהותה של האזרחות הפולנית, אלא יותר להליך שיש לעבור על מנת לקבל אזרחות זו.

ראשית, כדי לזכות באזרחות פולנית, יש לשלם אגרה בסך 700 יורו – סכום לא מבוטל, ובוודאי שלא ביחס לאגרה. כמו כן, אם אדם המעוניין באזרחות פולנית נעזר בעו"ד כדי להשיג אזרחות זו, הוא נאלץ לשלם גם שכר טרחה שגובהו יכול להיות אלפי שקלים.

לא זו אף זו, הרי שמרגע הגשת הבקשה לאזרחות פולנית ועד קבלת אזרחות זו בפועל, עוברות, לעתים, יותר משנתיים:

המבקש צריך, קודם כל, לקבוע תור לשגרירות פולין בת"א, להוכיח שהוא צאצא של מי שהייתה לו אזרחות פולנית ושאף אחד מאותו אדם וצאצאיו ועד למבקש לא איבד אותה, אא"כ זה קרה אחרי שלילדו של המאבד מלאו 18. בנוסף, המבקש צריך להגיש לשגרירות תעודת לידה, תעודה המעידה על אזרחותו הישראלית של המזכה ועל שינוי שמו, וכל מסמך אחר היכול להגביר את הסיכוי לקבלת האזרחות הפולנית. אישורה או אי-אישורה של השגרירות יכול להגיע לידי המבקש תוך זמן רב.

  1. האם אדם בעל אזרחות פולנית עלול לאבדה?

כן. אדם שביצע מעשה "בגידה"/עריקה בעת מלחמה, פעל בניגוד לאינטרסים של פולין או שרכש אזרחות זרה עקב שינוי הגבולות של מלחה"ע השנייה או החזיק באזרחות זרה ולא חזר לפולין אחרי המלחמה – יאבד את אזרחותו הפולנית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה