החודש הראשון בחופש הגדול כבר חלף, וההכנות לשנת הלימודים הבאה כבר החלו.

לחלק מילדינו תהיה זאת השנה הראשונה בבית הספר, הילקוט הראשון והפעם הראשונה בה יתיישבו להכין את שיעורי הבית...שלום כיתה א'!

חגית שילר הפיזיוטראפיסטית שנת הלימודים החדשה כבר בפתח ואיתה קדחת הקניות לכבוד היום המרגש. על מנת להקל, גם על העומס הרגשי וגם על הפיזי, כמה טיפים כדי שלילדינו הצעירים תהיה שנה בריאה יותר, עם יציבה טובה יותר:

תיק בית הספר: מומלץ כי תיק בית ספר יהיה בעל משקל קטן ככל הניתן, עד 15% ממשקל הילד לפי התקן, זאת על מנת להוריד עומס כללי מגופו של הילד. גם חלוקה לתאים וסידור חכם של הילקוט יקלו על העומס. יש להקפיד שהילד יישא את התיק כך ששתי הרצועות שוות באורכן ומונחות כל אחת על כתף, כדי למנוע תנוחה א-סימטרית של הגב וכל הגוף בהתאם. על הילקוט להיות מצויד בכתפיות רחבות ומרופדות, כדי להפחית לחץ משרירי הצוואר ולמנוע אי נעימות עורית. גב הילקוט חייב להיות קשיח, כדי שהתיק לא יאבד את צורתו, עם זאת, חשוב שיהיה אלסטי מספיק לנוחות הילד.

את תיקי הטרולי שנכנסו לשימוש בשנים האחרונות רצוי לקנות אם לילד צפויה דרך ארוכה לבית הספר, כדאי להמליץ לילד להחליף מדי פעם את היד בה הוא נושא את הטרולי כדי למנוע אסימטריה של הגוף. אבל ללא ספק, ילקוט רגיל עדיף אם אין הליכה מרובה.

עמדת העבודה של התלמיד: גם סביבת הלימוד בבית, היא חלק חשוב בהכנה לשנת לימודים נוחה יותר ועלינו לקחת בחשבון את השולחן והכיסא בהם משתמש הילד:

כיסא: כדאי לרכוש כיסא מתכוונן בהתחשב במבנה ובגובה השונה של ילדינו: את הכיסא יש לכוון כך שהמושב יהיה בגובה שמאפשר לילדינו להניח את כפות הרגליים על הרצפה (כלומר בגובה עצם השוק), ושהמרפקים יהיו מעט מתחת לגובה השולחן. יש לבחור מושב שאינו עמוק מידי, כדי למנוע לחץ על הקצה האחורי של הברך. מדידת מרווח של שלוש אצבעות בין המושב לאחורי הברך תמנע זאת. בנוסף, יש לכוון את משענת הגב כך שתתמוך היטב, לפחות עד החלק התחתון של השכמות. על המשענת לאפשר תמיכה טובה לאורך כל עמוד השדרה, לכן חשוב שיהיה אפשר לשנות את הזוויות שלה, כאשר הזווית המומלצת לישיבה מול מחשב היא 110 מעלות בין המושב למשענת. לבסוף, כיוון משענות הידיים כך שיתנו תמיכה מקסימאלית למרפקים ויאפשרו כניסה חופשית מתחת לשולחן. שולחן העבודה: רצוי שבמטלות הדורשות מוטוריקה עדינה, כדוגמת כתיבה וציור, גובה משטח העבודה יהיה מעט מעל גובה המרפקים, בשונה משולחן מחשב, שם על הגובה להיות מותאם לגובה המרפק, כדי להבטיח תמיכה טובה לזרועות.

מיקום המחשב על השולחן צריך להיות כזה המאפשר זווית צפייה אידיאלית לעיניים, שהיא למעשה כאשר מרכז הצג נמוך מגובה העיניים. על האמות להיות תמוכות על השולחן ובהתאם לכך יהיה מיקום/גובה המקלדת.

תלמידים נמצאים בפעילות הכוללת ישיבה מרובה לאורך כל שעות היום. פרט לשיעורי בית הספר, שמרביתם עוברים על התלמידים בישיבה, הם מבלים זמן רב מול מסכי המחשב והטלוויזיה. לכאן נכנסת מילת המפתח שהיא: תנועה.  התנועה חשובה כמסייעת ליציבה ולישיבה נכונה, ובכלל תורמת לבריאותו של הילד.

לא רק לימודים ובין הספר למחברת: עלינו ההורים להקפיד לשלב פעילות גופנית בסדר יומו של הילד- חוגי התעמלות, טיולים משפחתיים בטבע, משחק בפארק ועוד. נפלא יהיה אם נשמש דוגמה לילדנו, ונראה להם כי ניתן ורצוי לנוע בכל פעילות יומיומית- הליכה רגלית לסופרמרקט או לחבר, עלייה במדרגות אל הבית. עודדו את הילדים לנטוש למספר שעות את הספה או המחשב ושאר המסכים, ולצאת החוצה, לשחק באוויר הצח. שתהיה לכולנו שנה מלאת עשייה מוצלחת, למידה ותנועה.

        הכותבת היא חגית שילר, פיזיותרפיסטית התפתחותית בכללית, נאות אשקלון. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה