7 המיתוסים הגדולים ביותר על שימור דם טבורי



הרשת גדושה במידע לגבי דם טבורי, אבל מה באמת נכון? ידוע שדם טבורי שנותר בחבל הטבור והשליה בסוף הלידה הינו תחליף לתרומת מח עצם. הדם הטבורי יוכל לשמש כעת ובעתיד את התינוק, אחיו והוריו במקרה של מחלות קשות, כגון: מחלות ממאירות במערכת הדם, מחלות אוטואימוניות ותסמונות גנטיות. עם זאת, מדובר בשירות יקר יחסית, שהתקווה היא שלא יתבצע בו שימוש כלל. לפניכם 7 מיתוסים שצריך להפריך או לאשש בנוגע לשימור דם טבורי:

depositphotos.com
  1. כמעט ולא היה שימוש בדם טבורי בפועל, הסיכוי להשתמש במנה בפועל הוא נמוך מאוד

לא נכון. שמשנות ה-80 המאוחרות ועד היום בוצעו יותר מ-35,000 השתלות דם טבורי בילדים ובמבוגרים, בעולם ובארץ. בהשתלות אלה דם טבורי שימש בעיקר כתחליף להשתלת מח עצם. מחקרים קליניים שבוצעו בשנים האחרונות הובילו לפריצות דרך חדשות וכעת משמש הדם הטבורי גם לצורך טיפולים בשיתוק מוחין ואוטיזם. נוסיף כי שכיחות האוטיזם עומדת על 1:48 בקרב בנים ו-1:222 בנות. שכיחות של שיתוק מוחין הינה 1:333 לידות. מחקרים נוספים נערכים בימים אלה לצורך בדיקת יעילות השתלות הדם הטבורי במחלות כמו אלצהיימר ופרקינסון. למעשה, ככל שמתגלות מחלות רבות יותר שקיים להן פוטנציאל ריפוי בזכות הדם הטבורי, כך צפוי השימוש במנות הדם להתגבר.

  1. בנק הדם הציבורי נותן את השירות בחינם, לכן אין צורך בשימור משפחתי בתשלום

חשוב להבין את ההבדלים בין שני סוגי הבנקים.
חברת "טבורית" פועלת במקביל לבנק דם טבורי ציבורי, אך אלה שני בנקים שונים במטרתם: "טבורית" מספקת שימור עצמי לטובת היילוד ומשפחתו, ואילו הבנק הציבורי מספק שימור עבור כלל הציבור בארץ ובעולם, ללא שמירה אישית ליילוד ומשפחתו. במאגר הציבורי, רק אם מאתרים מנה המתאימה לחולה, יבוצע בה שימוש.
לשימור עצמי ישנם יתרונות רבים וחשובים, כמו חוסר תלות בתקציב המדיני (בשל שיקולי התקציב הללו, רק כ-30% מהתרומות לבנק הציבורי אכן נשמרות בסופו של דבר), גישור על מצוקת התרומות בקרב קבוצות אתניות ויצירת פוליסת ביטוח המכסה את הוצאות השימוש העתידי, או את איתור המנה החלופית במידת הצורך. כמו כן, שימור בבנק דם ציבורי מתבצע במספר מצומצם של בתי חולים ומוגבל לימים ושעות מסוימים מאוד. שימור משפחתי מתבצע בכל בתי החולים בארץ בכל שעות היממה. למנה מהבנק הציבורי יש עלות שלא תמיד מכוסה ע"י סל הבריאות.
עוד דבר שחשוב לדעת: טיפול ב- CP (שיתוק מוחין), אוטיזם ולקויות נוספות מתבצע באמצעות מנה של הילד עצמו ולעתים במנה של אח או אחות. למצבים אלו, נכון להיום, מנה מבנק ציבורי לא תוכל לסייע.

  1. פוליסת הביטוח שנוצרת לטובת השימור נועדה "לייקר עלויות" ואין בה באמת צורך

לא נכון. השימוש במנה והטיפולים באמצעותה כרוכים בעלויות רבות. פוליסת הביטוח נוצרת במטרה לספק מימון למקרים שבהם סל הבריאות לא יוכל לכסות את ההליך הרפואי. הפוליסה הייחודית של טבורית מבטיחה גם כיסוי לחיפוש מנה חלופית או תורם מח עצם למצב שהמנה שנשמרה לא מתאימה לטיפול במחלה הספציפית.

  1. אם חברת שימור הדם הטבורי תיסגר, המנות יושלכו לפח

לא נכון. בנק הדם הטבורי שבבעלות המרכז הרפואי שיבא תל השומר הינו חלק בלתי נפרד מבית החולים הממשלתי ולכן ימשיך תמיד בפעילותו, גם אם "טבורית", החברה המשווקת, תיסגר מכל סיבה שהיא.

  1. מבחינה חוקית, הילדים הם הבעלים של מנת הדם שנאספה מהם בלידה

נכון. כל אדם שנאספה ממנו מנת דם טבורי הוא באופן רשמי הבעלים שלה. יחד עם זאת, הורים מקבלים אפוטרופסות מלאה על כל מנות ילדיהם עד שיגיעו לגיל 18.

  1. אין הבדל בין תאי גזע שנמצאים במח העצם לבין תאי גזע שנמצאים בחבל הטבור

לא מדויק. תאי גזע נמצאים במח העצם, במחזור הדם ובדם הטבורי. מאחר ותאי הדם הטבורי הצעירים שטרם נחשפו למחלות הם סתגלניים ביותר, קיים סיכוי גבוה בהרבה להצלחת ההשתלה וסיכויי הריפוי. בנוסף, השתלת דם טבורי היא בעלת סיכון נמוך למצבים שבהם השתל תוקף את מקבל ההשתלה (מצב הקרוי "מחלת השתל נגד המאכסן").

  1. אם לילד קיימת מחלה גנטית, הוא לא יוכל להשתמש במנת הדם הטבורי שנאספה ממנו

נכון במקרים מסוימים. באופן כללי, רק הרופא המטפל יקבע האם ההשתלה תוכל להתבצע עצמית או מגורם זר על סמך סוג המחלה, זמינות המנה, זמינות התורם ועוד. אם קיימת מחלה גנטית שמונעת את ההשתלה, ניתן לבחון אפשרות להשתמש במנת הדם הטבורי של אח או אחות. ככל שיש יותר מנות שמורות בתוך המשפחה, כך גדל הסיכוי למצוא מנה מתאימה לטיפול רפואי.

 

יש לכם שאלות נוספות? מעוניינים במידע נוסף? בקרו בפייסבוק של טבורית

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה