זכויותיה של ידועה בציבור



במציאות הקיימת כיום זוגות לא מעטים בישראל אינם יכולים להינשא על פי הגדרות החוק. אחרים מעדיפים להימנע מכל מעורבות מוסדית, ממשלתית ודתית הנוגעת ליחסיהם וזאת בשל סיבות אידיאולוגיות או כאלו הנוגעות למציאות הקיימת

 חשוב כמובן לציין שלא כל זוג החי יחד, חולק דירה והוצאות השוטפות נחשב לידוע בציבור. מהנתונים הקיימים כיום ההערכה היא שבישראל קיימים כ-85 אלף זוגות המוגדרים כידועים בציבור ומתוכם 45% קשורים יחד ב"נישואי חוזה" במסגרת הסכם משפטי. ל"נישואי החוזה" תוקף משפטי הבא לתאר היחסים בין בני הזוג אך אין הם נחשבים כנשואים בכל המשרדים הממשלתיים.

לזוגות הנחשבים כידועים בציבור מספר רחב של זכויות המעוגנות בחוק הישראלי. ניתן להצביע על ארבעה מישורים עיקריים בהם הדבר מקבל ביטוי.

זכויות כלכליות

רוב הזכויות הכלכליות הקיימות עבור זוגות נשואים יש ומתקיימות גם עבור ידועים בציבור למעט המקרים הבאים: אי תשלום פיצוי בעת התפטרות מהעבודה למול מעבר דירה עם הידוע בציבור, מספר נמוך יותר של נקודות זיכוי במס הכנסה, שלילת גמלאות מנשים אלמנות ולא נשואות החיות בפועל עם גברים כידועים בציבור.

מעמד של בני הזוג כידועים בציבור מעניק אף מספר יתרונות שמהם לא זוכים בני זוג נשואים. הדבר מקבל ביטוי בעובדה שבני זוג נשואים אינם יכולים בתשלום משכורת האחד לשני. אותו איסור אינו חל על הידועים בציבור והדבר משמעותי במקרים בהם בני הזוג עובדים יחד בעסק הרשום על אחד מהם. יתרון לידועים בציבור מאפשר הגשת דו"חות מס הכנסה נפרדים גם אם הם שותפים עסקיים, דבר המביא למדרגות מס נמוכות יותר שלהן משמעות כלכלית רבה.

זכויות הוריות

זוגות הידועים בציבור המביאים כדרך הטבע ילדים לעולם נהנים מאותם הזכויות כמו הורים נשואים. הדבר מקבל ביטוי כמובן גם במעמדם של הילדים עצמם הזהה למעמדם של ילדים הנולדים להורים נושאים. הפער בזכויות קיים כיום בכל הנוגע לאימוץ ילדים. כאן קיים פער בין היכולת לאמץ כידועה בציבור למול היכולת לאמץ כנשואה.

זכויות הנוגעות לפרידה של בני הזוג

הזכויות הנשמרות לבני זוג הידועים בציבור בפרידה מתקיימות בכל הנוגע לשאלת משמורת הילדים והמזונות. עם זאת, במסגרת של ידועים בציבור אין חובה מצד הגבר בתשלום מזונות לאישה. הבדל נוסף נוגע לחלוקת הרכוש בין בני הזוג, כשהדבר נקבע לפי נסיבות חייהם ובנוסף לזכויות של כל בני זוג על כל נכס ששימש אותם.

זכויות הנוגעות להתדיינות משפטית

לזוגות הידועים בציבור הזכויות המלאות בכל הנוגע לפרוצדורות המתקיימות בבתי המשפט כפי שדבר נהוג וקבוע עבור בני זוג נשואים. הדבר מקבל, למשל, ביטוי במקרים בהם קיים דיון רגיש הנוגע לענייני משפחה ומצריך דיון בדלתיים סגורות בו נוכחים ההורים ובא כוחם. זכות נוספת הנשמרת לידועים בציבור היא מניעתם להעיד האחד כלפי השני בבית המשפט וזאת למעט מקרים הנוגעים לעבירות אלימות של האחד כלפי השני.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה