בדיקת שמיעה לילדים – מה צריך לדעת



אחת הבדיקות הראשונות שנוהגים לעשות לתינוקות ולילדים היא בדיקת שמיעה. בדיקה שכזו מיועדת, מן הסתם, לבדוק אם הם שומעים באופן רגיל או שמא יש להם לקות שמיעה מסוימת. תינוקות, מן הסתם, לא יכולים להגיב במילים למה שהם שומעים, על כן מדובר בבדיקה התנהגותית יותר ומכאן חשיבותה הגדולה

 כשעורכים בדיקת שמיעה לילדים או למבוגרים, אז ניתן לבקש מהם לומר או להסביר מהו הקול או הרעש שהם שומעים. במקרה של תינוקות, מדובר על היקף מסוים של תגובות והתנהגויות שהרופא אשר מבצע את הבדיקה, מקבל מהתינוק ומהן הוא לומד, האם הוא שומע טוב או אם יש לו לקות שמיעה מסוימת.

בדיקות שמיעה לילדים מתבצעות על פי מספר פרמטרים. לפני שנציין מה הן, חשוב לדעת שהבדיקה מתבצעת לאורך תקופה מסוימת. בדרך כלל עד כיתה א'-ב', ולאחר מכן רק אם יש חשש שלילד אכן יש לקות שמיעה מסוימת. בדרך כלל הרמזים יהיו לכך, חוסר ריכוז, חוסר הקשבה, עצבנות, דיבור בקול רם וכן בקשה לחזור שוב ושוב על מה שנאמר. כל המקרים הנ"ל, מלמדים שהילד כנראה מתמודד עם לקות שמיעה שהתפתחה במהלך הזמן.

אילו בדיקות שמיעה מתבצעות לילדים

כפי שציינו, בדיקות שמיעה נערכות כבר כשהילד נולד, בשביל לזהות האם הוא חרש או לקוי שמיעה. הבדיקה תתבצע על פי תגובה פיזיולוגית לרעשים. בדיקות אלו, בדיקות התנהגותיות, מתבצעות גם בשלבים מאוחרים יותר בחייו של הילד. בדרך כלל הן יתבצעו בעזרת ההורה וכן בעזרת קלינאי תקשורת. שניהם יצפו כיצד הילד מגיב לצלילים ורעשים, ועל פי ההתנהגות שלו הם ילמדו אם הוא מתמודד עם לקות שמיעה או לא.

בנוסף תיערך בדיקה פיזית באוזן, בדיקה זו גם נערכת אחרי הלידה אך גם כשהתינוק גדל, המטרה היא לבחון האם יש הצטברות נוזלים באוזן של הילד. כמו כן מתבצעת בדיקה לזהות ליקוי שמיעה דרך הבדיקה של התפקוד העצבי באוזן הפנימית. בדיקה נוספת שנהוג לבצע היא בדיקת BERA, בדיקה בהרדמה קלה, ומטרתה לבחון תופעות שמתרחשות במוח ומשפיעות על השמיעה.

כיצד משלמים על בדיקות שמיעה

ברמת העיקרון, קופת חולים משלמת על בדיקות שמיעה לילדים, כחלק מסל הבריאות. במקרים מסוימים בהם מדובר בבדיקה יקרה ונדירה, הרי שניתן לבצע אותה בתשלום דרך מכוני שמיעה או בית חולים. בכל מקרה, ניתן לבדוק האם חברת הביטוח מחזירה חלק מהסכום. יש לציין שמרבית המכונים נמצאים בהסדר מסוים עם קופות חולים ועם חברות הביטוח.

חשוב מאוד להקפיד על בדיקות שמיעה תקופתיות וכן לשים לב להתנהגות של הילד, הרבה פעמים ההורה או המורה, הם אלה שמגלים שהילד מתמודד עם בעיה בשמיעה, הרבה לפני שבדיקה מוכיחה זאת באופן סופי. לא פעם הילד מודע לכך, אך איננו מוכן להודות בכך בפני הוריו, לכן חשוב להיות ערים להתנהגות שלו.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה