יוזמה חדשה למען האימהות בישראל - חופשת לידה חובה לגברים



גברים יחויבו לצאת לחופשת לידה של שבועיים לפחות ואף יוכלו להאריכה לשבעה שבועות נוספים בתשלום –

הורים

גברים יחויבו לצאת לחופשת לידה של שבועיים לפחות ואף יוכלו להאריכה לשבעה שבועות נוספים בתשלום –

ההצעה הזאת מפורטת בדו"ח שפירסם פרופ' מנואל טרכטנברג בשיתוף רון לייזר, חוקרת לענייני שוק התעסוקה ומגדר, עבור מוסד שמואל נאמן בטכניון, במסגרת פרויקט שנועד לגבש מדיניות כלכלית חדשה בישראל.

החול מציע שמספר השבועות של חופשת הלידה בתשלום עבור שני בני הזוג יסתכם ב-24 שבועות - במקום 15 כיום. המתווה החדש אף מאפשר להורים לקבל שבועיים נוספים שיחולקו בין בני הזוג, אם האב יממש חלק משמעותי מחופשת הלידה שתינתן לו (ארבעה מתוך שבעה שבועות). במסגרת הרפורמה המוצעת, לא תוארך חופשת הלידה של נשים, ומצבן יוכל להישאר כפי שהוא כיום.

נכון להיום, חופשות הלידה שניתנות לנשים בישראל הן מהקצרות ביותר בקרב מדינות  OECD ו.

על פי הדוח, המדיניות של היום גורמת לפערי השכר שבין גברים לנשים בשוק התעסוקה. ומכאן שרק שינוי שיביא את האבות לממש את חופשת הלידה יביא לשינוי לטובה בנורמות התעסוקתיות.

פרדוקס הגדול היום הוא שהשיח הציבורי מתייחס להארכת חופשות הלידה לנשים, כאל ניסיון להיטיב עימן , אבל התוצאה היא שאנחנו רק פוגעים בהן.

מנגנון חופשות הלידה הנוכחי יוצר אפליה כלפי נשים בשוק התעסוקה, ופוגע בסיכויי ההשתלבות בתעסוקה ובמסלול הקידום שלהן בהשוואה לגברים, שאינם מחויבים לצאת לחופשת לידה.

האפליה המגדרית בשוק התעסוקה נובעת מכך שרק נשים יוצאות לחופשות לידה. צריך ליצור סימטריה בין אמהות לאבות. רק אם המעסיק יידע שקיים סיכוי שווה שגם הגברים וגם הנשים שהוא מעסיק ייצאו לחופשת לידה, ניתן יהיה להתגבר על האפליה.

זאת מלכודת שפוגעת בנשים. ככל שהן לוקחות חופשת לידה ארוכה יותר - קיים סיכוי גדול יותר שהקריירה שלהן תפגע. האי־שוויון בחופשות הלידה היום פוגע מראש בקידומן בעבודה, מכיוון שהמעסיקים מעדיפים לקדם גברים שלא מחויבים בחופשות לידה.

על פי הדוח, צריך דם לשנות את השם מחופשת לידהל "תקופת לידה והורות" לא ניתן להגדיר את התקופה הזאת כחופשה. זה ממש לא המצב לאחר הלידה כאשר ההורים נדרשים לטפל בתינוק שרק נולד.

עלות המתווה מוערכת ב-1.4 מיליארד שקל בשנה - לאחר יישום הדרגתי של חמש שנים. החוקרים מציעים לממן אותו על ידי ביטול קצבאות הילדים לאחר גיל 15 וקיצוץ מענקי האשפוז שהביטוח הלאומי מעביר לקופות החולים בתמורה לטיפול ביולדת.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה