דוד שמש - תקלות נפוצות וטיפים חשובים



דוד השמש שנפוץ על גגות בתים רבים בישראל, הוא ללא ספק "פטנט" נהדר. אם מתקנים ומתחזקים אותו בצורה נכונה, דוד השמש מחמם מים היטב, בכמויות גדולות ובחינם, עם זאת, מתרחשות בו מדי פעם גם תקלות, אשר חשוב כמובן לזהות בהקדם ולטפל בהן;
להלן שתי דוגמאות לתקלות נפוצות במיוחד וכמה טיפים מעשיים חשובים:

depositephoto

נזילה מדוד השמש

נזילה במערכת דוד שמש, היא תקלה בולטת במיוחד. מוטב לטפל בנזילה בהקדם גם אם מדובר בנזילה חלשה יחסית, שאיננה מורגשת. נזילה חלשה עשויים שלא לזהות מיידית, במיוחד מאחר שדודי שמש רחוקים מהעין ומאחר שהם נמצאים על גגות שאטומים לחדירת מים לדירה. לעתים, תוכלו לראות את הנזילה יורדת למטה על קירות הבניין החיצוניים, אם כי לא תמיד. בכל מקרה, נזילות כאלה באופן טבעי נוטות להחמיר וזו עוד סיבה לטפל בכך במהירות. לנזילות אלה עשויות להיות מקורות רבים ושונים, דוגמת הצנרת שנכנסת אל הדוד או זו שיוצאת ממנו. נזילה עשויה להיות גם מגוף הדוד עצמו, דבר שיוביל כפי הנראה לצורך בהחלפתו. פגמים בגוף הדוד שמובילים לנזילות, מושפעים בעיקר מגיל הדוד.

ה"פלאנג'" (Flunge) הוא חלק נוסף בדודי השמש, שממנו נפוצות נזילות. מדובר במכלול רכיבים (כמו גוף חימום ותרמוסטט) שממוקם בתחתית הדוד. אבחון סיבת הנזילה ממנו הוא עניין מקצועי לטכנאי. נציין רק כדוגמא בולטת, שנפוצות מהפלאנג' נזילות עקב הצטברות אבנית.

דודי שמש הם בעלי שסתום בטחון מותקן ("שסתום פורק לחץ") שתפקידו לפרוק לחץ יתר בתוך הדוד. הפריקה דרושה בכדי למנוע מצבים של פיצוץ הדוד, עקב לחץ יתר של המים החמים. מדובר ברכיב פשוט שמתפקד היטב, באופן רגיל, אבל ישנם מצבים, בהם הוא "פורק לחץ" באופן קבוע או רב מהרגיל. הוא יוצר מעין נזילה קבועה, למעשה. הסיבה לכך עשויה להיות תרמוסטט שמכוון גבוה מדי (65 מעלות אמור להיות חום מספיק).

אגב, בדוד שמש משולב חשמל, נזילה מהדוד עשויה להוביל לתקלה נוספת - קצר חשמלי.

 

דוד שמש לא מחמם

בין אם מדובר על דודי שמש באשקלון או בחיפה, תהליך החימום מתרחש לרוב די בקלות, בהצלחה ובאופן מתמשך. זה "עובד" בשעות היום היטב, אפילו בחודשי החורף המעוננים. לעתים הדוד לא מחמם וזו היא תקלה, שמנטרלת לגמרי את היכולת להשתמש בו. בדוד שמש, מידת החימום תלויה באופן טבעי בעוצמת השמש בכל זמן נתון ובמידה בה עננים מפריעים לקרינה להגיע לקולטים. עם זאת, מי שמשתמש בדוד שמש לאורך זמן, יודע בדרך כלל היטב לומר, האם הוא מחמם כמו שצריך או שלא. גם כאן, אבנית היא גורם מרכזי שעשוי להיות האחראי לתקלה.

סיבה נוספת לכך שהדוד לא מחמם, עשויה להיות פשוטה יותר - הוא לא מקבל די שמש. כעת השאלה היא מה מפריע? אם מדובר בהתקנת דוד חדש, ייתכן שההתקנה לא בוצעה כראוי. כלל אצבע חשוב, הוא שדוד השמש אמור להיות מותקן במיקום גבוה יותר מחלקם העליון של קולטי השמש. כמובן, הקולטים עצמם צריכים להיות מכוונים בצורה נכונה ביחס לשמש, בכדי להבטיח חימום אופטימאלי.

במידה והדוד מותקן כראוי, מדוע הוא לא מחמם? ייתכן שנמצא שאלמנט חדש בסביבת הקולטים חוצץ בינם לבין השמש. זה יכול להיות דבר מה שעף ברוח והתמקם על הקולטים, ענפי עץ שגדלו ומפריעים, בניין חדש גבוה ועוד. עשויים להיות למעשה עוד מקורות רבים לתקלה כזו, דוגמת פגם בשסתום האל חזור. כמובן, אם מדובר על כך שהאפשרות לחימום חשמלי לא עובדת בדוד השמש, אז "החשוד העיקרי" הוא באופן טבעי גוף החימום. "חשוד משני" יהיה התרמוסטט.

בהקשר תקלת "הדוד לא מחמם", אחת מפעולות התחזוקה הפשוטות ביותר, שפעמים רבות ניתן לבצע לבד, היא ניקוי קולטי השמש. לא תמיד יש לנו גישה קלה ובטוחה אל הקולטים. הם עשויים להיות על גג רעפים ואז וודאי שלא מומלץ לטפס לשם לבד. אם מדובר על קולטים נגישים, ניקויים היזום והתקופתי מאבק, יבטיח שיהיו לנו כמה שיותר מים חמים ובמהירות מרבית.

 



טיפים חשובים

לא כדאי לחכות שיופיעו תקלות בדוד השמש ולכן תמיד כדאי לבצע תחזוקה מונעת. תחזוקה כזו מתבטאת בבדיקה תקופתית של טכנאי שמתמחה בכך. הטכנאי יבדוק בין השאר שהקולטים לא פגועים או מכוסים בידי פסולת שעפה ברוח.

לגבי רוחות, חשוב לשים לב לבדיקת קיבוע הדוד למקומו, בעיקר בפני רוחות החורף החזקות. אנו עשויים לחשוב על דודי שמש כעל מנגנונים כבדים שלא סביר שיעופו ברוח, אבל מסתבר שהם עפים ועוד איך! זו כמובן סכנת נפשות ולכן חשוב הפתרון הפשוט כל כך - לוודא שהדוד מחובר היטב. 

התקנת מסנן אבנית במערכת דוד השמש, עשויה לצמצם משמעותית את היקף התקלות. איכות המים שונה מעט במקומות שונים בארץ והיא משפיעה על מידת הצטברות האבנית. עם זאת, אם אתם מתלבטים בנידון ולא בטוחים עד כמה דרוש באמת מסנן אבנית, התשובה היא שהדבר תמיד כדאי. היחס בין עלות העבודה לעלויות עתידיות שהמסנן חוסך (בצמצום תקלות), פשוט משתלם.

תקלות שונות בדוד השמש יחייבו החלפת חלקים שונים ובמקרי קיצון, יחייבו את החלפת הדוד כולו. זו תהיה הוצאה כספית חד פעמית, שלא רק תפתור את התקלה, אלא גם תצמצם תקלות עתידיות.

 

באדיבות אתר טוב תודה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה