לא צוברים נקודות תעבורה, כך מתמודדים עם דו"חות תנועה



מבחינה סטטיסטית, סביר להניח כי כל נהג עשוי לקבל דו"ח תנועה בשלב כזה או אחר במהלך שנות נהיגתו ולכן חשוב להבין מהן ההשלכות של צבירת נקודות תעבורה וכיצד ניתן להתמודד עם דו"חות תנועה בצורה הטובה ביותר. אם יש לכם רישיון נהיגה, או שאתם בהליך להוצאת רישיון, המאמר הזה במיוחד עבורכם!

 יערית אוליאל, עורכת דין (צילום: צילום עצמי)

כיצד נרשם דו"ח תנועה?

דו"ח תנועה עשוי להירשם במספר דרכים שונות, כאשר הדרך הראשונה והאולטימטיבית היא באמצעות שוטר תנועה בסמוך לביצוע העבירה. למשל, במקרה ששוטר זיהה שביצעתם עבירת תנועה, הוא יסמן לעברכם לעצור בצד הדרך. הדרך השנייה לרישום דו"ח היא באמצעות דואר רשום לכתובת ביתכם המעודכנת במשרד הפנים. את העבירה עשוי לתעד שומר דרך או מצלמה אוטומטית ולאחר בחינת העבירה, מונפק הדו"ח ונשלח לביתכם.   

איך ניתן לבדוק אם רשומים לחובתי דו"חות תנועה?

מדובר בשאלה מצוינת, היות והרבה פעמים אנו עוברים דירה ולא מעדכנים את כתובת המגורים, או שמא קיימת בעיה עם הדואר, מומלץ תמיד לוודא כי לא רשומים לחובתכם דו"חות פתוחים. ניתן לחייג למרכז פניות נהגים ארצי במספר הטלפון – 9666* ובאמצעות הקשה על הלחצנים, לברר האם קיימים לחובתכם דו"חות תנועה.

מדוע חשוב לבטל נקודות תעבורה?

בהתאם לשיטת הניקוד הנהוגה במשרד הרישוי, נהג שיצבור לחובתו מספר נקודות תעבורה, עשוי להידרש בביצוע אמצעי תיקון, למשל:

  •         12 נקודות – קורס נהיגה ראשון(בסיסי)
  •         24 נקודות – קורס נהיגה שני(ייעודי)
  •         36 נקודות – פסילת רישיון הנהיגה לשלושה חודשים
  •         72 נקודות – פסילת רישיון הנהיגה לתשעה חודשים

לכן, כאשר נרשם לחובתכם דו"ח תנועה עם נקודות תעבורה, חשוב להימנע מתשלום הקנס, עד אשר תבדקו את כל האופציות לעניין הטיפול בו.

מהי הדרך הטובה ביותר לביטול נקודות תעבורה?

חשוב להבחין בין דו"ח מסוג הזמנה לדין, המחייב את הנהג להתייצב בבית המשפט לבין דו"ח מסוג ברירת משפט הכולל קנס כספי ונקודות תעבורה כדוגמת: דו"ח טלפון נייד, נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בשול הדרך, עקיפות וכיוצ"ב. במקרה שקיבלתם דו"ח עם קנס כספי ונקודות, ניתן לבצע מספר פעולות לשם ביטול הנקודות, למשל:

הגשת בקשה להמרה באזהרה – בכדי להגיש את הבקשה הנ"ל, עליכם לעמוד במספר קריטריונים למשל: וותק נהיגה של 5 שנים לפחות וכן עבר תעבורתי נקי וללא דו"חות אזהרה ב-3 שנים שקדמו לעבירה הנוכחית. בנוסף, על העבירה עצמה שלא להיכלל בחריגים לכלל. יחד עם זאת, חשוב להבין כי אין כל חובה בחוק להמיר את דו"ח התנועה באזהרה, גם במקרה שהינכם עומדים בכל הנדרש.

הגשת בקשה לביטול דו"ח – בבקשה הנוכחית, אמירות כדוגמת "אני מתנצל", "לא אעשה זאת שוב", או שמא מכתבים אודות חייכם האישיים, הכלכליים והמשפחתיים, לא יפיקו עבורכם את התוצאה הנדרשת שהיא ביטול הדו"ח. בכדי שאכן בקשתכם לביטול תענה בחיוב, עליכם להציג ראיות חד משמעיות התומכות בבקשתכם למשל: סרטון ממצלמת רכב המעיד כי לא ביצעתם את העבירה, או שמא רישום של דו"ח לא תקין בהתייחס לכל המכלול, החל ממספר רכב שגוי, ת"ז שאינו נכון וכן מיקום העבירה.

הגשת בקשה להישפט – לרוב, הדרך הטובה ביותר להתמודד מול נקודות התעבורה היא באמצעות הגשת בקשה להישפט והסתייעות במשרד עו"ד תעבורה יערית אוליאל וכעת נסביר. אם נצא מנקודות הנחה כי בקשתכם להמרה באזהרה נענתה בשלילה וכך גם הבקשה לביטול, סביר להניח כי תצטרכו לשאת בנקודות ולהתמודד עם הסנקציות שבגינן. אך אין כך הדבר! גם במקרה שקיבלתם תשובה שלילית, אין זה אומר שעורך דין תעבורה לא יוכל לסייע לכם בבית המשפט. במסגרת עבודתו, נבדקים מכלול הראיות והנסיבות הקיימות הן בדו"ח עצמו והן ביתר חומרי הראיות אם ישנן, בכדי לראות האם קיימים ליקויים ראייתיים משמעותיים. עו"ד מקצועי ומיומן ידע לזהות את הכשלים הללו ולהציגם בפני התביעה, כאשר בשלב הבא עשוי להתקבל עבורכם הסדר טיעון מקל ללא נקודות, או זיכוי מלא מן האשמה המיוחסת לכם.

מה קורה אם לא טיפלתי בדו"ח בזמן הנדרש?

אם וכאשר נרשם לחובתך דו"ח תנועה, הן ממצלמה והן משוטר תנועה ולא ביצעת כל פעולה בעניינו בזמנים הנדרשים, תצטרך לשאת בתוספת פיגורים בשיעור של 50% מגובה הקנס המקורי. קיימים מקרים בהם עורך דין יוכל לסייע לך להשיב את המצב על קנו ואף לסייע לך בביטול הנקודות גם במקרה שחלפו להם הזמנים הנדרשים. לכן בתרחיש הנוכחי, מומלץ להסתייע בעורך דין תעבורה מנוסה ומיומן ולקבל הערכה ראויה לעניין מצבך.

האם אני יכול לייצג את עצמי בבית המשפט לתעבורה?

מבחינה חוקית, כל אדם רשאי לייצג את עצמו בבית המשפט או שמא להסתייע בייצוג על ידי איש מקצוע. יחד עם הזאת, השאלה שיש לשאול בעניין זה, האם ייצוג עצמי עשוי להניב עבורכם את התוצאה הרצויה שהיא – ביטול נקודות תעבורה. התשובה הקצרה היא, לא ונסביר. היות ותחום התעבורה הוא תחום פלילי לכל דבר ועניין, תידרש להציג בפני התביעה נסיבות מהותיות לשם קבלת הסדר טיעון, כדוגמת כשלים בראיות.

 

הכתבה נכתבה ע״י עו״ד יערית אוליאל 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה